110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

Tässä pieni infopaketti etuvetoisen 16v moottori asennuksesta takavetoiseen. nämä siis muistelmia mitä ainakin pitää/kannattaa tehdä, tai mitä/miten itse tein. muutos vaatii moottorikoneistusta, hitsaus mahdollisuutta, aikaa vaivaa ja tuumailua.

asiaan:

-takavetoisen koneen korvakot passaa, kun toiseen korvakkoon poraa isommat kiinnitysreiät. etuvetoisen koneen lohkossa on paksumpi kierre toisella puolella.

-öljypohjaa pitää vähän vasaroida/muokata ettei viiston pohjan korkeampi reuna ota apurunkoon kiinni, ja öljysihti taivuttaa suoraan.

-jäähdytinputket pitää tehdä ite, samoin kannen takaosaan letkunlähtö ja tulipeltiä muokata että mahtuu olemaan kannen ja tulipellin välissä. saattaa joutua lämppärin koppaa muokkaamaan riippuen siitä kuinka paljon tilaa tekee. mulla piti vähän hioa muoveja pois. on toinenkin vaihtoehto, ettei tulipeltiin tarvitse koskea. laittaa kannen takaosaan peitelätkän tulpaksi ja tekee vesiletkun lähdön kannen etuosaan nokkapyörien väliin/alle kuten fiatin twincameissä. mansemotors osaa neuvoa tässä.
(Nykyään saa valmiita vesiputki sarjoja)

-venttiilikopasta leikkasin yhden sytytys puolan kiinnityskorvakon irti, kun otti tulipeltiin kiinni.

-kampiakseliin pitää sorvata takavetoisen kytkinakselin silmälaakerille paikka kun sitä ei etuvedon koneessa ole, se keskittää samalla vauhtipyörän. vaihtoehtoisesti voi laittaa sopivan neulalaakerin tai "vanhaan tyyliin" kupari tai pronssi holkin. (Vanhan Fordin neulalaakerista saa tehtyä)

-vakio vauhtipyörää käyttäessä laatikon ja lohkon väliin pitää tehdä "välipelti" , onnistuu etu- ja takavetoisen pellistä yhdistämällä leikkaamalla ja hitsaamalla. jos käyttää sorvattua vauhtipyörää ettei se ota kiinni peltiin, niin onnistuu muokata ihan takavetoisen pellistä.

-laatikon kytkinkoppaan pitää tehdä 1 korvakko lisää jos haluaa koneeseen 4 pultilla kiinni joka on varsin suotavaa, kun yksi korvakko on pari senttiä sivussa. etuvetoisen lohko on kapeampi.

-takavetoisen vakio laatikon kytkinakselia pitää lyhentää n.5 mm (tarkista?) alkuperäisenä pohjaa kampiakseliin, toinen vaihtoehto syventää kampurasta silmälaakerin koloa. (ei kaikissa tapauksissa, mulla oli uustuotanto pitempi iskuinen kampura)

-jos ei teetä/sorvaa vauhtipyörää ja käyttää alkuperäistä etuvetoisen, niin startti pitää rakentaa/muokata. onnistuu kun hitsaa sopivasti jatkoa bendix hammasrattaaseen toisesta takapotkun startista, ja tuo starttia taaksepäin esim prikoilla. muuten osuu bendixlaite vauhtipyörään eikä hammasratas yllä hammaskehälle. prikoilla säätää starttia niin paljon taakse ettei bendix laite osu vauhtipyörään, mutta ratas yltää hammaskehälle. vaatii vähän suunnittelua.
-yksi (paras) vaihtoehto on sorvata vauhtipyörää ja siirtää hammaskehää koneen puoleiselle reunalle, samalle tasalle kuin se takavetoisen vauhtipyörässä on reunasta mitattuna laatikon kiinnityspintaan, ja sorvata koneen puoleinen "ylimääräinen" osa edestä pois. Riittää kun siirtää hammaskehää alkuperäiseltä paikalta 2mm koneeseen päin niin on oikealla kohdalla, mutta pitäisi pelata siirtämättäkin. Vauhtiksen takapuolelta sorvaa 12mm ylimääräiset pois niin jää 2mm olake hammaskehän tueksi, kevenee vauhtiskin siinä samalla. sitten passaa alkuperäinen takavedon startti paikalleen nakkaamalla.

-kytkimen painelaakeri ei oikein yllä sellaisenaan paineasetelmalle, jos käyttää etuvetoisen vauhtipyörä/kytkinpakettia. yksi vaihtoehto tähän on tuoda tappia ulospäin laatikosta jonka päällä kytkinkäpälä keinuu, esim. laittamalla M10 prikkoja 6-8mm edestä pultin alle ja loctiten kanssa pultti kiinni. toinen vaihtoehto on että painelaakerin pidikettä jatkaa, vaikka soveltamalla toisesta takavetoisen/etuvetoisen pidikkeestä jatkoa. näin saa laakeri-pidike pakettia ja käpälää tuotua lähemmäs paineasetelmaa.

-sitten kun konetta ja laatikkoa mallaa keulalle, pitää tarkistaa ettei simpukan ja apusimpukan välinen tanko ota laatikkoon/siihen "loiskepeltiin" kiinni kun ratin kääntää linkkuun molemmin puolin. mulla piti tuoda kone niin taakse kuin "säädöt" antoi myöten, otti muuten kiinni. jossain netissä näin ulkomaalaisella foorumilla kuvan kun tuota tankoa oli muokattu.
tätä ongelmaa ei ole käytettäessä sorvattua vauhtista ja takavetoisen alkuperäisestä muokattua välipeltiä.

- plus imusarja, sähköt ja muuta pitää tehdä. mansemotorsilta kyllä saa aika paljon valmista palikkaa imu/pakosarjoista lähtien.
itse jouduin vähän muokkaamaan pakosarjan auton alle meneviä toisio putkia kun otti raidetangon päähän kiinni kun käänsi rattia. johtuu luultavasti siitä kun toin konetta taaemmas.

uskon samaran 8v koneen olevan yhtä helppo/vaikea laitettava. onko fiatin pysty TwinCamien aika ohi?

onnea tuleviin projekteihin ! 8)
Viimeksi muokannut Tooberi, 17.6.2018 14:21. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

PS. jos ja kun tekee ite imusarjan niin laipan saa tehtyä vanhasta 110 pakosarjan laipasta.kanavien reiät suht samalla kohdalla mutta pienemmät. poraa tiivisteen mukaan kiinnityspulttien reiät kohalleen ja pirraamalla/isontamalla kanavan reiät kohdilleen.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
maako

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja maako »

olis sellainen kymysys että tarvitsiko tässä muokkailla öljyn imuputkea ja öljykanavia, vai onko tämä sellainen "pystykone"?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

ei välttämättä pakollinen. sihti on muistaakseni suorassa mutta öljypohja on aika huonon mallinen muuten, loiske levy on vinossa itse muutin sen suorempaan.
sit jos käyttää fiiatin laatikkoa on pakko teettää vauhtipyörä koska 110 pultti jako on eri ja sileäkylkinen vaatii isomman hammaskehän. mulla on takavedon offsetillä 2,0tc hammaskehällä ja 110 keskiöllä oleva pyörä, asetelma on 9000 turbosaabista ja levy jostain 3,0 v6 mitsusta. sitten siellä on vielä saabin kytkinsylinteri hitsattu/koneistettu paikka sinne kytkinkopan sisälle, samalla hitsuutin koppaan sen puuttuvan pultin reijän paikan
täähän on likipitäen bolt on asennus, yhtä vaivattomasti laittaa myös minkä tahansa muun 4-sylinterisen moottorin :lol:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

öljykanavia ei tarvi muokkailla. sihti oli vähän vinossa mutta itse sain sen taivutettua ihan pihdeillä suoraan.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
apastori

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja apastori »

ei oikein auennut toi kytkinakselin pituus ja vauhtipyörätsydeemi mulle....

mä mittasin ja mallasin laatikon paikalleen niin se ei mulla pohjannut ollenkaan... ja toisekseen mulla on takapotkun vauhtipyörä ja startti siinä paikallaan...
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

miten sait takavedon vauhtipyörän pulttijaon käymään 110 koneeseen? ainakin omassa oli isommlla kehällä pultit tossa 110 koneessa (tyyliin puolireikää) ei mullakaan mitään pohjaamis ongelmaa ollu, tosin aika paljon eri kokoonpano muutenkin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

oisko reikiä kairattu vauhtipyörästä? mulla tosiaan pohjasi se akseli. kun laittoi laatikon koneeseen niin ei painahtanut ihan kiinni asti. pulteilla kun vähän vedätti meni laatikko jäykäksi eikä pyörinyt enää kevyesti. meniskö toleranssien piikkiin, (joko matalampi kolo kampurassa tai pidempi kytkin akseli) en tiiä. niin etuvetoisen vauhtipyörässä on hammaskehä toisella laidalla, eli liian kaukana startista. bendiks laite osuu vauhtipyörään eikä startin hammasratas yllä kehälle. siksi pitää jatkaa startin hammasratasta ja säätää starttia taaemmas niin, että bendiks laite ei osu vauhtipyörään.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
apastori

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja apastori »

mulla onkin menny näköjään vauhtipyörät sekaisin, tosiaan se hammaskehä onkin siellä toisessa päässä mutta hammaskehän etäisyys kampiakselin kiinnityspintaan on lähes sama. starttia jouduin muokkaamaan jyrsimällä sen bendixin sisälaidan pois, jättäen sen pienen keskitysolan siihen kuitenkin.
Trampas

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Trampas »

https://www.avk.fi/sivut/varadetail.asp ... 17&lang=fi
minkähän lainen projekti ois kyseinen moottori asentaa takapotkuun?
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

ihan niin kuin tuolla on kerrottu. ei bolt on mutta pienellä modilla. jos hitsuu kolvi pysyy kädessä ja koneistus ei ole mahdoton tehtävä
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
aleksiyy

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Minkäslaista sorttia on alakerta tämmösessä koneessa? Lähinnä kiinnostaa veivit tai lähinnä se että paljonko kestää runtua? Tarkotus ajella suht reilulla ylipaineella (jos nyt sen koneen sais ensin kotio).
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja START »

ei taida kenelläkään olla kokemusta vielä
mut onhan ne tukevamman näköset kun monessa japsi myllyssä. tosi lyhyethän ne on ne veivit.
reilusta ylipaineesta en tiedä mutta johonkin vajaaseen kolmeen sataan olis pyrkimys
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
aleksiyy

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja aleksiyy »

Juu no niille nurkilla itselläkin olis tavoite. Mut ei tommosiin lukemiinkaan vielä pyörätehossa ihan kilolla päästä.
Avatar
Tooberi
Viestit: 198
Liittynyt: 27.5.2009 19:21
Paikkakunta: Ii

Re: 110 16v moottorin asennus takavetoiseen

Viesti Kirjoittaja Tooberi »

näinkin voi käydä..

Kuva

eli hammaskehä päätti lähteä kävelemään vauhtipyörältä melkoisen rallatuksen ja kolinan saattelemana.. oli noin 8000rpm silloisella hetkellä. luulin jo että 16 tappisesta tuli käkikello, no onneksi ei. jos ja kun teette näitä "high performanse" koneita jotka kiertää kovaa ja korkealle niin melkeen kannattaa hitsata täpeillä hammaskehä vauhtipyörään kiinni että pysyy. ainaki jos käyttää vakio vauhtipyörää, meinaan ei oo kivan kuulosta kun kehä lähtee kuleksiin tai pahimmassa tapauksessa räjähtää kabiiniin sisälle. tuo limppu lähtee sorvarille ni saa laittaa lastun lentämään. tulee takavetosen hammaskehä toiselle laidalle, ja se laitetaan KIINNI.

tuolla kun auton alla kivikossa rymysin niin päätin silti teiän iloksi räpsästä uuden karheella kamera kännykällä (xcover2) kuvan mun vesiletkun lähtö kätöstyksestä.

Kuva

pitäs vissiin silmälaakeriki laittaa laakerilukitteella kiinni..

ps. mittasin vakiolimpun painon joka oli 6kg.. ihan sopiva..
Viimeksi muokannut Tooberi, 3.7.2014 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lada 2107 1600SL jäärata pirssi
Lada 2101 1600 16v Copper Top
Vastaa Viestiin