2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
2106 koneessa vakiomännät jäävät pari milliä lohkotason alapuolelle. Tähän kun lisää kannentiivisteen niin rakoa jää jo kolmisen milliä. Optimi paljerako olisi luokkaa 0.8 milliä eli männät saisivat tulla ihan lohkon tasalle.
Onko tässä vaaraa että venttiilit ottavat mäntiin kiinni eli kuinka iso rako venttiilien ja männän välissä normaalisti on? Nokka-akseli on vakio ja pysyy sellaisena. Varmaan pakoventtiili ottaa kiinni jos ottaa pakotahdin lopussa.
Onko tässä vaaraa että venttiilit ottavat mäntiin kiinni eli kuinka iso rako venttiilien ja männän välissä normaalisti on? Nokka-akseli on vakio ja pysyy sellaisena. Varmaan pakoventtiili ottaa kiinni jos ottaa pakotahdin lopussa.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
on se mahdollista että ottaa kiinni. epäilen että vakio nokalla ja ajotuksella ei ota, mutta ei pysty varmaks sanomaan
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
Tää kannattaa myös kokeilla: laita vaikka muovailuvahaa männän päälle ja kasaa kone. Pyöräytä 720° ympäri ja tarkastele jälkien syvyyttä. Tietysti, jos se ihan kiinni asti ottaa, niin eihän se mihinkään pyöri
Eli melko rauhallisesti se pyöräytys. Siinä ois hyvä olla joku millin väli ainakin männän ja venan välissä hitausvoimista ja lämpölaajenemisesta johtuen.

Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
[quote="separi"]Tää kannattaa myös kokeilla: laita vaikka muovailuvahaa männän päälle ja kasaa kone. Pyöräytä 720° ympäri ja tarkastele jälkien syvyyttä. Tietysti, jos se ihan kiinni asti ottaa, niin eihän se mihinkään pyöri
Eli melko rauhallisesti se pyöräytys. Siinä ois hyvä olla joku millin väli ainakin männän ja venan välissä hitausvoimista ja lämpölaajenemisesta johtuen.[/quote]
Tämän niksin tiedänkin mutta kun vanha kone on täysin palasina ja uusia mäntiä ei vielä ole. Pitäisi siis tietää asia ennen kuin ostaa uudet männät. Tosiaan männiksi tulevat näillä näkymin jonkin muun automerkin Wisecot ja asia pitäisi tietää ennen tilausta.
2106 alkuperäisissä männissä tosiaan on se kuppi keskellä. En sitten tiedä onko se tarpeellinen vai lasketaanko sillä vaan puristuksia. Käsittääkseni 2015 koneessa taas on tasalakiset männät. Ja kannetkin kai on samat.
Hmm... Toisaaltahan sitä voisi laittaa kanteen pari venttiiliä kiinni ja nokka-akselin. Pyörittää tuota nokkaa käsin ja katsoo esim. lasilla kantta vasten miten venttiilit nousevat. Ei tartte koko konetta kasata.

Tämän niksin tiedänkin mutta kun vanha kone on täysin palasina ja uusia mäntiä ei vielä ole. Pitäisi siis tietää asia ennen kuin ostaa uudet männät. Tosiaan männiksi tulevat näillä näkymin jonkin muun automerkin Wisecot ja asia pitäisi tietää ennen tilausta.
2106 alkuperäisissä männissä tosiaan on se kuppi keskellä. En sitten tiedä onko se tarpeellinen vai lasketaanko sillä vaan puristuksia. Käsittääkseni 2015 koneessa taas on tasalakiset männät. Ja kannetkin kai on samat.
Hmm... Toisaaltahan sitä voisi laittaa kanteen pari venttiiliä kiinni ja nokka-akselin. Pyörittää tuota nokkaa käsin ja katsoo esim. lasilla kantta vasten miten venttiilit nousevat. Ei tartte koko konetta kasata.
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
[quote="wellu"]
Hmm... Toisaaltahan sitä voisi laittaa kanteen pari venttiiliä kiinni ja nokka-akselin. Pyörittää tuota nokkaa käsin ja katsoo esim. lasilla kantta vasten miten venttiilit nousevat. Ei tartte koko konetta kasata.[/quote]
..ja tämähän ei tietenkään kerro mitään sillä ajoitus pitäisi olla kohdallaan jotta hommassa olisi jokin järki.
Hmm... Toisaaltahan sitä voisi laittaa kanteen pari venttiiliä kiinni ja nokka-akselin. Pyörittää tuota nokkaa käsin ja katsoo esim. lasilla kantta vasten miten venttiilit nousevat. Ei tartte koko konetta kasata.[/quote]
..ja tämähän ei tietenkään kerro mitään sillä ajoitus pitäisi olla kohdallaan jotta hommassa olisi jokin järki.
-
- Viestit: 585
- Liittynyt: 28.9.2010 0:14
- Paikkakunta: Ii
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
5-15astetta eykk ja jykk on kriittisemmät paikat millon ottaa kiinni. tähän vaikuttaa ajoitus ja nokan rampit että kerkeekö mäntä paeta alta pois ku ventiilia aletaa autkasemaan. kiinni meno vaiheessa toisinpäin.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
Tarkemmin tutkittuani huomasin että puretun koneen männissä on jokaisessa pieni painauma toisen venttiilin kohdalla. Ovat AE-merkkiset tarvikemännät ja tasalakiset. Eivät selvästikään ole olleet sopivat.
Näyttää siis erittäin vahvasti siltä että tasalakinen mäntä ei 2106 koneeseen käy.
Näyttää siis erittäin vahvasti siltä että tasalakinen mäntä ei 2106 koneeseen käy.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: 2106 männän ja venttiilien väliin jäävä rako
teet ne kolot ite niin ainakin osuu oikei. ei se mäntä siitä huonone, oli sitten mikä hyvänsä. vähän työtä tulee mutta ei jää ainakaan arpomista
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti