Sivu 1/2
bensa jäähdyte pakosarja
Lähetetty: 20.9.2004 17:04
Kirjoittaja Type L
niin eikös se ole ralli autoissa niin että ne syötää bensaa pakosarjaa jähdytämään? löysin tommosen jutun.
http://www.byfx.hu/siitä että jos tekis/sais tommosen mutta vain pako puolelle.
Lähetetty: 20.9.2004 17:14
Kirjoittaja Teppo
Jaksaisin kuitenkin uskoa että bensaa syötetään siksi, että se palaa pakosarjassa ja pitää turbon ahtopaineet yllä. Näin kaasuläpän avautuessa ei tarvitse odottaa että turbo kerää taas kierroksensa.
Miten se pakosarjaa jäähdyttäisi, tiedä häntä. Paukkuvaa ääntä se kuitenkin pitää.
Lähetetty: 20.9.2004 22:28
Kirjoittaja Jammu
Asia on juuri niinkuin Teppo sanoi.
Järjestelmää kutsutaan "kipinäpaukuksi". Käsittääkseni ralliautoissa sytytysvirta katkeaa vaihtamisen aikana, jolloin kone ei karkaa ylikierroksille. Samalla hetkellä ohjausjärjestelmä antaa käskyn suuttimille jotka ruiskuttaa bensaa pakosarjaan ennen ahdinta. Yleensä siellä on myös sytytystulppa joka varmistaa bensan palamisen. Tästä syystä ralliautot sylkevät kunnolla tulta pakoputkesta.
Vapaastihengittävässä ja oikeastaan myös turbomoottoreissa tehon kannalta ei ole mitään järkeä jäähdyttää pakosarjaa. Kuuma pakokaasu virtaa nopeammin, ja koska kuuma pakokaasu on tilavuudeltaan suurempi, antaa turbo enemmän ahtopainetta. Vapaastihengittäviin pakosarjoihin laitetaan usein termotecciä, jolloin konehuone on viileämpi, ja pakokaasun lämpötila suurempi. Lämpörasitus turbolle on kuitenkin suurempi. Mutta sitävarten on öljynjäähdyttimet tarpeellisia turbomoottoreissa. (lähde: virittäjän käsikirja)
Jos pakosarjaa on pakko jäähdyttää, niin on halvempi ruiskuttaa sinne vettä. Varjopuolena on että pakoputki ruostuu huomattavan nopeasti sisältä.
Jossain jenkki-show autoissa on pakoputkien päissä liekinheittimiä jotka toimii nestekaasulla tai bensalla. Niitä ei kannata käyttää ruuhkassa tai nurmikolla palovaaran takia, sitäpaitsi laki varmasti kieltää ne, ja helposti se autokin syttyy palamaan...
Lähetetty: 20.9.2004 22:47
Kirjoittaja Type L
tommonen liekin heitin tonne persiisiin olis kyllä jänskä
Lähetetty: 20.9.2004 23:08
Kirjoittaja jta
Juu tieliikenne käytössähän nuo liekinheittimet vain on kielletty. (kuten kaikki muukin kiva suomessa)
Lähetetty: 20.9.2004 23:46
Kirjoittaja Type L
no kuka sitä nyt jos vähän aina päästää oliskohan tommonen vaikea tehdä vaikka semmoset pienit siisti liekit siitä
Lähetetty: 21.9.2004 0:08
Kirjoittaja Misha
Kumma että tommosta bensansyöttöhommaa ei oo normaaliturboautoissa joissa toi turbo-lägi on aika paha. Tai vaikkapa jotain sähkömoottoria tms pitämään turboa pyörimässä.
Lähetetty: 21.9.2004 0:56
Kirjoittaja ylimark
Se paukku on sen verran iso rasitus ahtimelle, että sitä tuskin nähdään ikinä missään vakioautossa. Rallivehkeissä turbon kestoiän ei tarvitse olla 300tkm.
Ja mietippä hiukan sitä sähkömoottoritoteutusta...
Lähetetty: 21.9.2004 11:09
Kirjoittaja Type L
niin oliskohan tommonen mahdollinen tehdä tommonen että se syötäs vähän ketunhäntää pako putkesta ja sen sais nappi toiminnolla
Lähetetty: 21.9.2004 11:29
Kirjoittaja LamaAjanElvis
joskus 50/60luvulla liekinheittimet joita kyhäsivät jenkkeihin oli niin yksinkertaisia että jossain putken lopulla oli sytytystulpat ja kaasari saatiin hetkellisesti jollain tavalla helvetin rikkaalle, palamaton bensa valu putkea pitkin ja sytty putken lopussa. putkien on varmaan pitänyt olla melko suoria ettei bensa ois jääny lojumaan jonnekkiin vaimentimen pohjalle.
viimeks näin tommosen grease elokuvassa jossa joku pahis liekitti jollain avo sämpylä mercurilla tai buickilla.
yks ruottalaisen tekemä 57 bel air oli joskus V8 lehdessä. siinä oli kaasulla toimiva systeemi, mutta se kaasuliekki oli jotenkin sinertävä eikä niin hieno kuin bensaliekki.
Lähetetty: 21.9.2004 16:39
Kirjoittaja Type L
Teppo kirjoitti:Jaksaisin kuitenkin uskoa että bensaa syötetään siksi, että se palaa pakosarjassa ja pitää turbon ahtopaineet yllä. Näin kaasuläpän avautuessa ei tarvitse odottaa että turbo kerää taas kierroksensa.
Miten se pakosarjaa jäähdyttäisi, tiedä häntä. Paukkuvaa ääntä se kuitenkin pitää.
no pakosarjaa se jäähdytää ralli auton seoksella katokun bensa on kylmään ja sittenkun se on vielä sitä ralliauto bensaa niin siinä kun on sitä nitroa ja kaikkea muuta vaikea mennä sanomaan
Lähetetty: 21.9.2004 20:39
Kirjoittaja jta
Jos oikein muistan mitä työpaikalla selannu hinnastoja niin olikohan jotain 160 juroa tuollaisella liekinheitin systeemillä. Näkyy olevan ainakin että siinä on puola ja tulppa ja katkaisija ja todennäköisesti joku ohjainlaite...
Lähetetty: 21.9.2004 23:50
Kirjoittaja Stefa
Jammu kirjoitti:Asia on juuri niinkuin Teppo sanoi.
Järjestelmää kutsutaan "kipinäpaukuksi". Käsittääkseni ralliautoissa sytytysvirta katkeaa vaihtamisen aikana, jolloin kone ei karkaa ylikierroksille. Samalla hetkellä ohjausjärjestelmä antaa käskyn suuttimille jotka ruiskuttaa bensaa pakosarjaan ennen ahdinta. Yleensä siellä on myös sytytystulppa joka varmistaa bensan palamisen. Tästä syystä ralliautot sylkevät kunnolla tulta pakoputkesta.
Vapaastihengittävässä ja oikeastaan myös turbomoottoreissa tehon kannalta ei ole mitään järkeä jäähdyttää pakosarjaa. Kuuma pakokaasu virtaa nopeammin, ja koska kuuma pakokaasu on tilavuudeltaan suurempi, antaa turbo enemmän ahtopainetta. Vapaastihengittäviin pakosarjoihin laitetaan usein termotecciä, jolloin konehuone on viileämpi, ja pakokaasun lämpötila suurempi. Lämpörasitus turbolle on kuitenkin suurempi. Mutta sitävarten on öljynjäähdyttimet tarpeellisia turbomoottoreissa. (lähde: virittäjän käsikirja)
Sikäli yhdyn että ralliautot tosiaan katkovat syttyvirtaa vaihdon aika juuri tuosta syystä ja ruiskuttavat bensaa pakosarjaan juurikin siitä syystä ettei turbiinin pyörimisliike hiljene vaikkei kaasu olekkaan auki. Korostaisin myös ettei tuo systeemi ole todellakaan järkevä siviiliautoon koska se rasittaa turboa aivan suunnattomasti, esim. oikeastaan kukaan ännäläinen ei käytä harjoituspätkillä "paukkua".
Kuuma pakokaasu virtaa nopeammin, ja koska kuuma pakokaasu on tilavuudeltaan suurempi, antaa turbo enemmän ahtopainetta.
Pieni fysikaalinen korjaus tähän että kuuma pakokaasu ei virtaa sen nopemmin, sen tilavuus vaan on suurempi. Eli kun pakokaasu jäähtyy pakosarjassa sen tilavuus pienenee ja siten sen virtausnopeus ja kyky pyörittää turboa lujaa pienenee, ehkä saivartelua. Eli pakosarjan jäähdytyksestä ei tässä bensan syötössä ole lainkaan kyse.
Lähetetty: 22.9.2004 20:36
Kirjoittaja Jammu
Kiitos tarkennuksesta Stefa. Tuo väitteeni kuuman kaasun virtauksesta oli suoraan siitä virittäjän käsikirjasta tempaistu. Se oli mulla kirjastosta lainassa vähän aika sitten ja luin sitä niin pirusti. Täytyy katsoa uudestaan mitä siinä sanotaan, mutta jos asia on niinkuin sanoit, niin eikö sitten siinä kirjassa ole pienehkö virhe. Oli niin taikka ei, niin viritetyissä vapareissa kannattaa sitä thermo-tec:iä käyttää peltisarjassa, niin on imuilma kylmempää, ja sillä on ainakin vaikutusta. Alkuperäisestä kysymyksestä ei muuten tullut ilmi oliko kyseessä vapari vai turbo.
Lähetetty: 22.9.2004 20:57
Kirjoittaja Jankos
En kyllä ymmärrä muuten koko kysymyksen ideaa? Miksi pitäisi pakosarjaa jäähdyttää, jos pakosarja tuppaa sulamaan niin kyllä jotakin muuta kannattaa ensin tehdä koneelle kuin koittaa keksiä tollanen hölmö jäähdytysjuttu....