Sivu 1/3
SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 28.4.2013 10:54
Kirjoittaja Pavlovits
Sivusto toimii taas joskin vähän yskähdellen. Ehdin tuossa vähän katsella hakusanalla auto.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 3.5.2013 20:08
Kirjoittaja Pavlovits
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 17.5.2013 16:24
Kirjoittaja Zapsky
Siinäpä aiheeseen liittyvä
artikkeli!
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 19.5.2013 15:26
Kirjoittaja Pavlovits
Varkaudessa on toiminut sota-aikana panssarivauinujen korjauskeskus. Katsoin hakusanalla Varkaus ja löytyi aikamoinen kokoelma panssarikalustoa. Sivulta 7 alkaen on paljon tarkkoja kuvia T34-vaunun rakenteista. Myös tällainen "hyökkäysvaunu" näkyy kunnostetun.

Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 24.5.2013 17:53
Kirjoittaja Pavlovits
Laaja kuva-artikkeli jenkkilehdessä:
http://www.theatlantic.com/infocus/2013 ... ii/100519/
Mikä MP kuvassa 48 ?
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 24.5.2013 21:45
Kirjoittaja pavlik morozov
Myös tällainen "hyökkäysvaunu" näkyy kunnostetun.
komsomolets tykinvetäjä. vehoniemi mobiliassa ollut aiemmin ainakin tuollainen.
kuulemma soltut ajeluttivat puurtilaa myöten flikkoja varkaudessa sota aikaan niillä psv:llä. aikamoni todnäk kevyitä vickers t-26 yms.
it vaunuja ei ollu sota aikaan kun anti landsverk. siinä oli inerttikäynnistys. tietääkö vanhat parrat mikä se on?
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 24.5.2013 21:51
Kirjoittaja Jaska HKI
Pumpataan ohjeistettu määrä ilmaa painesäilöön jonka paine käynnistää moottorinsa avulla pääkoneen,voi olla jousikin.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 24.5.2013 22:00
Kirjoittaja Pavlovits
Joissakin lentokoneissa oli inertiakäynnistys. Minulla on ollut sellainen käsitys, että siinä kammella veivattiin eräänlainen vauhtipyörä reiluun nopeuteen ja sitten kytkettiin se pyörittämään moottoria.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 25.5.2013 8:21
Kirjoittaja pavlik morozov
^ sääli kun tuo kalusto romutettiin surutta 50 luvulla. korkeintaan lasten leikkikentille vietiin rikottaviksi esim brewsterit.tosin saattoi olla materiaalipulan aikaan tehdyt mersut ja junkersit aika loppuunajettuja ja varaosien saanti oli varmaan heikkoa ja rakenneratkaisut oli tarpeettoman monimutkaisia. esim yle pomo pohjanheimon isä tuli ju88:lla alas.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 25.5.2013 12:53
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Myös vanhat panssarivaunut käynnistettiin veivaamalla, kuten tämä aito Tiger I panssarivaunu:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... Onb5ouBjNc
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 25.5.2013 13:13
Kirjoittaja Jouska
pavlik morozov kirjoitti:^ sääli kun tuo kalusto romutettiin surutta 50 luvulla. korkeintaan lasten leikkikentille vietiin rikottaviksi esim brewsterit.tosin saattoi olla materiaalipulan aikaan tehdyt mersut ja junkersit aika loppuunajettuja ja varaosien saanti oli varmaan heikkoa ja rakenneratkaisut oli tarpeettoman monimutkaisia. esim yle pomo pohjanheimon isä tuli ju88:lla alas.
Moi,
Kyllä ainakin nuo Messerchmitit olivat jo uusina aika romuja, ainakin ne vuonna 1944 saapuneet koneet, kun sotavangit ja juutalaiset niitä joutuivat tehtaissa pakkotyönä kokoamaan. Moottorin peruskorjausjakso oli niissä jotain seitsemänkymmenen käyttötunnin, ja rungotkin oli kai valmistettu korkeintaan 200 käyttötunnin käyttöä varten. Suomalaiset lentäjät lensivät useilla rungoilla 400 tuntia moottoreista puhumattakaan. Kyllä se niillä lentäminen oli varmaan aika venäläistä rulettia 40-luvun lopussa.
Kun sitten sodan jälkeen oli huutava pula metalleista sun muusta, sotakorvaukset painoivat päälle, oli aika luonnollista että koneet laitettiin kiertoon. Suomen talous oli kovassa ahdingossa vuonna 1947-48, ja rahan puutteessa jouduttiin mm. myymään Jäniskosken alue Neuvostoliitolle.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 25.5.2013 19:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Juu, toivottavasti ei myyty halvalla. Alueella sijaitsi silloin uudehko vesivoimalaitos.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 29.5.2013 22:44
Kirjoittaja Zapsky
NSU. Kuutioluku/mallinumero voi olla mikä vain, esim. NSU OSL 251.
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 29.5.2013 23:28
Kirjoittaja samarai
Sen on pakko olla juuri OSL 251, koska kaikissa muissa (201, 351, 501 ja 601) venttilien työntötankoputki menee sylinterin ulkopuolella, 251:ssä se menee osittain sylinterin läpi. Näyttää äkkiä akselikäyttöiseltä venttiilikoneistolta, niissä on kuitenkin molemmat työntötangot samassa putkessa.
Esim. OSL 201:
http://databikes.com/imgs/a/d/h/l/y/nsu ... _1_lgw.jpg
Re: SA-kuva-arkisto
Lähetetty: 18.6.2013 10:06
Kirjoittaja Pavlovits
Tunnistavatko Joensuulaiset kuvauspaikan?
