Uutta madaltamisesta
Uutta madaltamisesta
Tänään sain katsastumieheltä tarkkaa tietoa miten saa autoa madaltaa.
Ennen vuotta 1993 rekisteröidyt autot ei tarvitse mitään tyyppihyväksyntää madallus-sarjalle.-93 jälkeen rekisteröidyt autot vaativat tyyppihyväksynnän.Ja muistaakseni -98 jälkeen vaativat vielä todistuksen että madallus-sarja on tarkoitettu kyseiseen autoon.
Vanhoissa autoissa jousien lyhentäminen on sallittua kunhan jousen pää osuu ns. pesään ja jousen ekasta kierteestä vähintään puolet nojaa jousilautaseen ja jousi ei pääse missään tilanteessa putoamaan pois paikaltaan. Ja maavara on auton matalimmasta kohdasta vähintään 80mm.
Tämä on yhden katsastusmiehen tulkinta säännöistä.Hän tosin luki AKE:n lähettämästä muistiosta. että ei muuta kuin rälläkkä laulamaan.
Ennen vuotta 1993 rekisteröidyt autot ei tarvitse mitään tyyppihyväksyntää madallus-sarjalle.-93 jälkeen rekisteröidyt autot vaativat tyyppihyväksynnän.Ja muistaakseni -98 jälkeen vaativat vielä todistuksen että madallus-sarja on tarkoitettu kyseiseen autoon.
Vanhoissa autoissa jousien lyhentäminen on sallittua kunhan jousen pää osuu ns. pesään ja jousen ekasta kierteestä vähintään puolet nojaa jousilautaseen ja jousi ei pääse missään tilanteessa putoamaan pois paikaltaan. Ja maavara on auton matalimmasta kohdasta vähintään 80mm.
Tämä on yhden katsastusmiehen tulkinta säännöistä.Hän tosin luki AKE:n lähettämästä muistiosta. että ei muuta kuin rälläkkä laulamaan.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Joopa joo
Älkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa
Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä
No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte
Muutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne.... 



No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte


124/2101 practical beauty
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
arpati kirjoitti:Joopa jooÄlkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa
Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä
![]()
No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitteMuutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne....
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina...lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?



Lukkoperää pitäis koittaa saada Venäjältä kunhan rikastuu...
124/2101 practical beauty
- lada 1300s
- Viestit: 323
- Liittynyt: 13.5.2004 7:56
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina...arpati kirjoitti:lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?



Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.
Joolada 1300s kirjoitti:
Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.

Tukivarret tilaan mahdollisesti joltain ralliosia väsäävältä (Joku yhdenmiehen "tehdas") eli toiseenpäähän uniballit ja säätö ja toinen pää kumipuslalla eli tarve 4 kpl samanlaisia... Jos jollakulla samanlaisia suunnitelmia niin ilmoitelkaa jos sais määräalennusta. Jos katastusmies antaa luvan niin vois koittaa itekin tehdä


Se mitä olen noista nelilinkki tuennoista lukenut niin lähtökohta on että ala- ja ylätukivarret tulee yhdensuuntaisiksi.
EDIT: Nää si tulee rekisteröityyn vm -75/-76 kotteroon jossa ei vielä mitään E- hyväksyttyjä osia ja ohjaustakin tullaan muuttamaan

124/2101 practical beauty