Uutta madaltamisesta

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
ss127
Viestit: 247
Liittynyt: 26.7.2004 10:15
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Uutta madaltamisesta

Viesti Kirjoittaja ss127 »

Tänään sain katsastumieheltä tarkkaa tietoa miten saa autoa madaltaa.
Ennen vuotta 1993 rekisteröidyt autot ei tarvitse mitään tyyppihyväksyntää madallus-sarjalle.-93 jälkeen rekisteröidyt autot vaativat tyyppihyväksynnän.Ja muistaakseni -98 jälkeen vaativat vielä todistuksen että madallus-sarja on tarkoitettu kyseiseen autoon.
Vanhoissa autoissa jousien lyhentäminen on sallittua kunhan jousen pää osuu ns. pesään ja jousen ekasta kierteestä vähintään puolet nojaa jousilautaseen ja jousi ei pääse missään tilanteessa putoamaan pois paikaltaan. Ja maavara on auton matalimmasta kohdasta vähintään 80mm.
Tämä on yhden katsastusmiehen tulkinta säännöistä.Hän tosin luki AKE:n lähettämästä muistiosta. että ei muuta kuin rälläkkä laulamaan.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.

PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)

team LADA VAZ HERE
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Pitäähän sen lyhennetyn pään viimeinen kierros taivuttaa kuten alkuperäinenkin, ei se muuten istu paikoilleen.Ja takajouset taitaa tarvita lyhyemmät iskarit, muutenhan ne putoo pois paikoiltaan, kun kevennät auton.Esijännitys täytyy jousissa säilyä.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Temppuhan tuohon on sorvata iskaria lyhemmäksi ja kääntää uudet jengat päähän, en tosin laillisuudesta ole varma enkä tahdo laittomuuksii yllyttää.
Vauhdin tae - alamäki
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Paras keino pitää jouset tiukasti välissä on tehdä uudet kiinnikkeet koriin niin että ei jousta niin paljon ulos. Tai sitten tekee vaikka etuiskarille paikat taakse ja saa samalla melko jäykätkin, joustot on sitten kyllä melko lyhyet....
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Joopa joo :? Älkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa :shock: Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä :?

No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte :lol: Muutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne.... :twisted:
124/2101 practical beauty
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

arpati kirjoitti:Joopa joo :? Älkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa :shock: Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä :?

No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte :lol: Muutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne.... :twisted:






Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina... :roll: Ylälinkeiksi on vaan tarkoitus laittaa pidemmät että tosiaan saatais pitoja lisää :P Ja tosiaan vaatii hieman korinmuokkausta :roll:

Lukkoperää pitäis koittaa saada Venäjältä kunhan rikastuu...
124/2101 practical beauty
Avatar
lada 1300s
Viestit: 323
Liittynyt: 13.5.2004 7:56
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja lada 1300s »

arpati kirjoitti:
lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina... :roll: Ylälinkeiksi on vaan tarkoitus laittaa pidemmät että tosiaan saatais pitoja lisää :P Ja tosiaan vaatii hieman korinmuokkausta :roll:

Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

lada 1300s kirjoitti:

Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.
Joo :oops: en ny ihan tajunnu tota juttua mutta ladassa akseliin ei pitäis tarvita tehdä muutoksia eli muutokset rajoittuu koriin ja niihin ylempiin tukivarren kiinnityspisteisiin. Meinaan kyllä tehdä alempienkin kiinnityspisteet koriin vähän tukevammiksi ja ehkä muutaman reiän pystysuunnassa että saa karkean korkeussäädön edes muutamaan korkeusasetukseen. Kovin matalaa autoa en tee koska talvella täytyy päästä liikkumaan ja kesälläkin tulee liikuttua välillä kaikilla kärrypoluilla jne...

Tukivarret tilaan mahdollisesti joltain ralliosia väsäävältä (Joku yhdenmiehen "tehdas") eli toiseenpäähän uniballit ja säätö ja toinen pää kumipuslalla eli tarve 4 kpl samanlaisia... Jos jollakulla samanlaisia suunnitelmia niin ilmoitelkaa jos sais määräalennusta. Jos katastusmies antaa luvan niin vois koittaa itekin tehdä :wink: (oma tehdas :lol: )

Se mitä olen noista nelilinkki tuennoista lukenut niin lähtökohta on että ala- ja ylätukivarret tulee yhdensuuntaisiksi.

EDIT: Nää si tulee rekisteröityyn vm -75/-76 kotteroon jossa ei vielä mitään E- hyväksyttyjä osia ja ohjaustakin tullaan muuttamaan :wink: Eli kadulle, ei ralliin tms...
124/2101 practical beauty
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Kuulin sellaista että 240 volvon takaiskarit pitäisi käydä heittämällä ladan takaiskareiden paikalle ja samalla vähän myös madaltaa.
Tyylillä ei taidolla!
Vastaa Viestiin