Sivu 1/1
Uutta madaltamisesta
Lähetetty: 21.9.2004 18:19
Kirjoittaja ss127
Tänään sain katsastumieheltä tarkkaa tietoa miten saa autoa madaltaa.
Ennen vuotta 1993 rekisteröidyt autot ei tarvitse mitään tyyppihyväksyntää madallus-sarjalle.-93 jälkeen rekisteröidyt autot vaativat tyyppihyväksynnän.Ja muistaakseni -98 jälkeen vaativat vielä todistuksen että madallus-sarja on tarkoitettu kyseiseen autoon.
Vanhoissa autoissa jousien lyhentäminen on sallittua kunhan jousen pää osuu ns. pesään ja jousen ekasta kierteestä vähintään puolet nojaa jousilautaseen ja jousi ei pääse missään tilanteessa putoamaan pois paikaltaan. Ja maavara on auton matalimmasta kohdasta vähintään 80mm.
Tämä on yhden katsastusmiehen tulkinta säännöistä.Hän tosin luki AKE:n lähettämästä muistiosta. että ei muuta kuin rälläkkä laulamaan.
Lähetetty: 21.9.2004 19:09
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Pitäähän sen lyhennetyn pään viimeinen kierros taivuttaa kuten alkuperäinenkin, ei se muuten istu paikoilleen.Ja takajouset taitaa tarvita lyhyemmät iskarit, muutenhan ne putoo pois paikoiltaan, kun kevennät auton.Esijännitys täytyy jousissa säilyä.
Lähetetty: 21.9.2004 23:34
Kirjoittaja Stefa
Temppuhan tuohon on sorvata iskaria lyhemmäksi ja kääntää uudet jengat päähän, en tosin laillisuudesta ole varma enkä tahdo laittomuuksii yllyttää.
Lähetetty: 22.9.2004 7:33
Kirjoittaja Jankos
Paras keino pitää jouset tiukasti välissä on tehdä uudet kiinnikkeet koriin niin että ei jousta niin paljon ulos. Tai sitten tekee vaikka etuiskarille paikat taakse ja saa samalla melko jäykätkin, joustot on sitten kyllä melko lyhyet....
Lähetetty: 22.9.2004 11:46
Kirjoittaja arpati
Joopa joo

Älkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa

Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä
No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte

Muutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne....

Lähetetty: 24.9.2004 18:44
Kirjoittaja lada 1300s
arpati kirjoitti:Joopa joo

Älkää ny hyvät ihmiset pilatko auton ajettavuutta. varsinkaan taka-akselille ei ladassa mielestäni kannata tehdä muuta kuin uudet iskarit. Etupäähän voi laittaa hieman jäykemmät jouset ja paremmat iskarit. Pihassa on yksi tollanen jonkun laikkamadaltama vakiojousilla (?) ja taka-akselilla ei ole lainkaan pitoa

Näköä voi tulla lisää mutta ei se paranna ajettavuutta ainakaan liukkaalla kelillä yhtään ja niitä kelejä Suomessa on varmasti enemmän varsinkin tänä kesänä
No ite ajelen tietty paljon soratietä joten täällä huomaa kyllä alustan puutteet ja edut kun kesät talvet ajelee ladalla. Omaan rassiin on suunnittelilla sellainen alusta kombinaatio että Spaxin säädettävät joka nurkkaan tai ainakin eteen, taakke vakiojouset, eteen mesen sopivasti pätkittynä (= ei varmasti tipu max ulosjoustollakaan) tai jos löydän jokkut vastaavat kisajouset tms niin sellaiset (tai teettää takomolla sopivat), lukkoperä, taka-akselin ylälinkit samanmittaisiksi alalinkkien kanssa jne... Niin no kunhan rikastun niin sitte

Muutakin tarttis saada eli kaaret penkit vyöt jne jne....

Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Lähetetty: 27.9.2004 13:01
Kirjoittaja arpati
lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina...

Ylälinkeiksi on vaan tarkoitus laittaa pidemmät että tosiaan saatais pitoja lisää

Ja tosiaan vaatii hieman korinmuokkausta
Lukkoperää pitäis koittaa saada Venäjältä kunhan rikastuu...
Lähetetty: 28.9.2004 20:16
Kirjoittaja lada 1300s
arpati kirjoitti:lada 1300s kirjoitti:
Niin meinasit siis tehdä nuo tukivarret samanmittaisiks eikö kannattas tehä samalla ihan nelilinkit eli säädöt tukivarsille eteen ja taakse. jos nyt olen nelilinkit oikein ymmärtänyt. Joutuu vaan pohjaa leikkelemään vähän mutta ne painais taka-akselia maata vasten ja olis pitoja aikas paljo paremmin. Vai meinasitko tehäkkin niin? Ja lukkoperästä että onko ladaan mihin hintaan ihan kitkalukkoa vai hitsaillakko meinasit?
Juu nelilinkkejä tarkoitin mutta ladassahan ne on jo valmiina...

Ylälinkeiksi on vaan tarkoitus laittaa pidemmät että tosiaan saatais pitoja lisää

Ja tosiaan vaatii hieman korinmuokkausta
Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.
Lähetetty: 29.9.2004 14:22
Kirjoittaja arpati
lada 1300s kirjoitti:
Kilpa-autoissa tekevät niin, että Hitsataan taka-akseliin kolmio raudasta pystyyn kiinnikkeet mihin reikiä ja eteen sama näin tukivarsien korkeuksia voidaan muuttaa ja niille kannattaa tehdä tukia koriin. En kyllä ole vielä saannut selville miten säätö vaikuttaa taka-akseliin. taitaavat olla niin että alempi on suorassa ja ylempi hieman taka-viistossa.
tai samassa tasossa. Niin tiedä sitten onko niin suurta vaikutusta ladassa.
Joo

en ny ihan tajunnu tota juttua mutta ladassa akseliin ei pitäis tarvita tehdä muutoksia eli muutokset rajoittuu koriin ja niihin ylempiin tukivarren kiinnityspisteisiin. Meinaan kyllä tehdä alempienkin kiinnityspisteet koriin vähän tukevammiksi ja ehkä muutaman reiän pystysuunnassa että saa karkean korkeussäädön edes muutamaan korkeusasetukseen. Kovin matalaa autoa en tee koska talvella täytyy päästä liikkumaan ja kesälläkin tulee liikuttua välillä kaikilla kärrypoluilla jne...
Tukivarret tilaan mahdollisesti joltain ralliosia väsäävältä (Joku yhdenmiehen "tehdas") eli toiseenpäähän uniballit ja säätö ja toinen pää kumipuslalla eli tarve 4 kpl samanlaisia... Jos jollakulla samanlaisia suunnitelmia niin ilmoitelkaa jos sais määräalennusta. Jos katastusmies antaa luvan niin vois koittaa itekin tehdä

(oma tehdas

)
Se mitä olen noista nelilinkki tuennoista lukenut niin lähtökohta on että ala- ja ylätukivarret tulee yhdensuuntaisiksi.
EDIT: Nää si tulee rekisteröityyn vm -75/-76 kotteroon jossa ei vielä mitään E- hyväksyttyjä osia ja ohjaustakin tullaan muuttamaan

Eli kadulle, ei ralliin tms...
Lähetetty: 2.10.2004 12:16
Kirjoittaja dadaa
Kuulin sellaista että 240 volvon takaiskarit pitäisi käydä heittämällä ladan takaiskareiden paikalle ja samalla vähän myös madaltaa.