Sivu 1/1

Auton edellisten omistajien/asentajien tekemät huoltovirheet

Lähetetty: 9.8.2013 7:19
Kirjoittaja Smoppi
Samara -96:

- Jakopään kohdistus hampaan tai kaksi pielessä
- Kuskin oven lukosta puuttuu kaikki osia kiinni pitävät sokat
- Kuskin puolen alapallonivelen kartion kiristyspultin väärin kiristyksessä nähty älyttömästi vaivaa, jotta saadaan se väkisin vinoon väärille kierteille, vaikka se menee helposti suoraan kierteilleen ilman tappelua ja voimankäyttöä
- Vasemman takavalon urospuoliseen liittimeen kolvattu jostain syystä lisää tavaraa kontaktiliuskoihin, vaikka selvästi näki että naaraspuolinen liitin (eli se johon ne johdot tulee) on rikki, eikä lampun puoleisessa liittimessä ole mitään vikaa
- Ratin palautusta käyttävä tappi otettu pois jostain syystä
- Konehuoneesta katkottu kaikenlaisia letkuja, johtoja ja muoviosia, jotka eivät mene vahingossa poikki
- Sulakerasiassa hyppyjohtimia väärin päin
- Pesurijärjestelmän rikkinäiset magneettiventtiilit korjattu vetämällä letkut täysin järjenvastaisesti niin, että pesurijärjestelmässä ei toimi muut kuin tuulilasin suuttimet. Korjattu vetämällä letkut järkevämmin, jolloin takalasillekin saa halutessaan nestettä
- Kaikki mahdolliset pultit ja mutterit vedetty liian kireälle
- Laturin hihna vedetty liian kireälle
- Jakopään hihna vedetty liian kireälle
-

Tunturi Tiger -89:

- Sylinterinkansi väärinpäin
- Ketjurullan laakerit poistettu
- Takanavan laakerien väliholkki poistettu ja laitettu tilalle kaksi vääränkokoista holkkia, joiden takia taka-akselin vasen laakeri oli lyhytikäinen
- Asennettu väärän lämpöarvoinen sytytystulppa
- Ykkösvaihteen hammasratas asennettu väärin päin
- Vaihdepolkimen akselin päittäisvälys shimmattu liian tiukaksi
- Sähköjärjestelmään jostain syystä asennettu valtavasti johtoja eri maadoituspisteiden välille
- Asennettu 35-wattinen etulampun polttimo, vaikka sähköjärjestelmässä on vain 18 wattia tehoa
- Ketjunrattaan kaikki kiinnityspulttien reikien kierteet hajotettu
- Vasen jalkatappi jostain syystä hitsattu niin, ettei se nouse ylös
- Kaasutin laitettu kiinni liian paksulla hydrauliletkun pätkällä ja kahdella letkunkiristimellä niin, ettei se voi pysyä paikoillaan
- Ilmanputsari poistettu jostain syystä
- Jännitteensäädin jostain syystä kytketty kahden maadoituspisteen välille
- Asennettu vääränlainen mäntä väärin päin

Re: Auton edellisten omistajien/asentajien tekemät huoltovir

Lähetetty: 12.8.2013 12:32
Kirjoittaja degen
Lada 1500S -94:
- Autoon asennettu ralliratti siten, että ratin keskiöstä on viilattu boorit pois ja juntattu paikoilleen.
- kaasarin kierteitä korkattu
- katalysaattori poistettu ja suora putki hitsattu paikalle

Re: Auton edellisten omistajien/asentajien tekemät huoltovir

Lähetetty: 4.10.2013 8:41
Kirjoittaja Smoppi
Nyt löyty moposta taas vaihteistoöljyjä vaihtaessa yksi virhe. Öljynvaihdon yhteydessä avasin kytkinkopan tarkoituksenani kiristää starttipolkimen palautusjousta varttikierroksella. Olin jo pitkään ihmetellyt, kun starttipolkimen mekanismi on niin uskomattoman vaikea laittaa takaisin kasaan. Nyt tarkemmin sitä katsoessani tajusin, ettei kyse olekaan suunnitellusta ominaisuudesta, vaan jostain syystä joku entinen omistaja on poistanut siitä sokan. Ihan selvästi on starttipolkimen akselissa nähtävissä lukkorenkaalle tarkoitettu ura. En vain ymmärrä, miksi ihmeessä se sokka on otettu pois ja jätetty sitten kiinnittämättä takaisin. Pitääkin jossain vaiheessa hamstrata Biltemasta niitä sokkia.

Re: Auton edellisten omistajien/asentajien tekemät huoltovir

Lähetetty: 4.10.2013 19:38
Kirjoittaja mush
Transportteriin on edellisen omistajan aikana tehty kytkinremontti, jonka yhteydessä ilmeisesti molemmat vetoakselit oli jätetty kiristämättä vaihteiston laippaan. Ja tottahan toki vasen vetoakseli irtosi vaihteistosta kun oli puutavarakuorma päällä, jonka vuoksi olin jättänyt kaikki työkalutkin pois kyydistä. Onneksi matka katkesi ostoskeskuksen kohdalle, niin että sain ostettua kuusiokoloavainsetin ja vetaria sen verran kiinni että pääsin kotiin. Tietenkään oikeaa 12-kulmaista avainta ei löytynyt siihen hätään, mutta onneksi sen verran sai nysvättyä väärilläkin avaimilla pultteja kiinni.

Rysähti tuo sen verran pahasti, että luulin jo koko vaihteiston antautuneen.