ketjunkiristäjän tekohengitys!
ketjunkiristäjän tekohengitys!
Tein tänään ja hyvältä vaikutti
Jos 1200 jakopään ketjunkiristäjässä ei enään säätö riitä niin sen voi vielä patentoida toimimaan jonkin matkaa(huhujen mukaan 10-20tkm)
Elikkä irrota ilmanputsarikotelo, ota kaasarin ja kotelon välistä yksi holkki(niistä neljästä yksi jonka läpi kotelon kiinnitys pultit menevät)
Tämän jälkeen irroita jakoketjunkiristäjä, on kiinni kahdella 6mm mutterilla aukeaa 10mm hylsyllä.
"prässää" ruuvipenkissä tai jotenkin muuten se holkki ketjunkiristäjän päähän eli se holkki periaatteessa lisää vähän kiristäjän säätövaraa.
asenna kiristäjä ja putsarinkotelo takaisin paikalleen.
Tämä kuullostaa todella tyhmältä mutta kun tämän tekee niin kyllä tajuaa että prkl sehän toimii...ja taas ladan arvostus kasvaa kohisten.
Jos 1200 jakopään ketjunkiristäjässä ei enään säätö riitä niin sen voi vielä patentoida toimimaan jonkin matkaa(huhujen mukaan 10-20tkm)
Elikkä irrota ilmanputsarikotelo, ota kaasarin ja kotelon välistä yksi holkki(niistä neljästä yksi jonka läpi kotelon kiinnitys pultit menevät)
Tämän jälkeen irroita jakoketjunkiristäjä, on kiinni kahdella 6mm mutterilla aukeaa 10mm hylsyllä.
"prässää" ruuvipenkissä tai jotenkin muuten se holkki ketjunkiristäjän päähän eli se holkki periaatteessa lisää vähän kiristäjän säätövaraa.
asenna kiristäjä ja putsarinkotelo takaisin paikalleen.
Tämä kuullostaa todella tyhmältä mutta kun tämän tekee niin kyllä tajuaa että prkl sehän toimii...ja taas ladan arvostus kasvaa kohisten.
Tyylillä ei taidolla!
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
Hitsaa pieni hitsimälli ketjunkiristimen tappiin niin menee seuraava 30 tonnia. Ketjun kun vaihtaa niin kannattaa rälläköidä normaaliks. Ehkä ei tarvitse..
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
automaatti säädintä (jousikuormitteista) ei kannata hitsata, tai ainakin se pitäs sit kai jotenkin karkasta, muuten siitä hammastangosta menee hampaat sileäksi.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
Ja ketjun jos vaihtaa niin sen voi melko turvallisin mielin vetaa vanhalla ketjulla jatkamalla vanhan ja uuden.... Syy miksi voi melko hyvin on se etta venttiilit ei ota mantaan kiinni ja ladassa on niin sanottu stoppari ruuvi lohkossa joka estaa ketjua hyppaamasta alapaan rattailta. stoppari ruuvi on vasemmalla puolella edesta pain katottuna. nakyy kirjoissa ja cd.ssa ....Kaverilla Opelissa ei ollut ruuvia. ei varmaan kuulu ollakaan. niin ketjun vaihto hommissa paasi alakerta hyppaamaan ja joutui purkamaan etupaan kotelot ja muut vermeet mutta ladaan pitaisi homman onnistua hyvin..
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
Siinä vaiheessa kun alkuperäinen ketju on kulutettu loppuun, on myös kiristinkenkä yleensä metallilla tai viittävailla ainakin, joten jakopään joutuu kuitenkin avaamaan kokonaisuudessaan.
Samalla saa vaihtaa sen etupään stefankin jonka vuotamaa öljyä siivapyörä heittää pitkin konetilaa.
Ja kun keskivertopajottaja katkaisee tuollaisen älyttömän hyvin lenkiksi tehdyn ketjun, on lopputuloksena ketju jossa on todellinen heikoin lenkki. Niitä ei ole tarkoitettu katkaistavaksi, ketju on yhtenäinen. Joskus sata vuotta sitten noissa saattoi olla ne hakaset mistä ketjun sai poikki, mutta ei enää.
Eli miksi tehdä ns. puolivalmisteremontteja jos voi tehdä kunnollakin?
Samalla saa vaihtaa sen etupään stefankin jonka vuotamaa öljyä siivapyörä heittää pitkin konetilaa.
Ja kun keskivertopajottaja katkaisee tuollaisen älyttömän hyvin lenkiksi tehdyn ketjun, on lopputuloksena ketju jossa on todellinen heikoin lenkki. Niitä ei ole tarkoitettu katkaistavaksi, ketju on yhtenäinen. Joskus sata vuotta sitten noissa saattoi olla ne hakaset mistä ketjun sai poikki, mutta ei enää.
Eli miksi tehdä ns. puolivalmisteremontteja jos voi tehdä kunnollakin?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
Mulla on ollut ketjun liittimellä olleita ketjuja. Ketjun ohjurin voi vaihtaa purkamatta etu päätä auki. Ketjun kun vaihtaa ja jos haluaa hyvän niin rattaatkin vaihdettava jos ei rattaitavaihda niin ketju kohta yhtä väljä kuin entinen. Ketjun kiristimen kengän vaihtoon tarvitsee koppa aukaista kun kopan alla on kengän lukitus pultti. Stefan voi vaihtaa. Yhden etu Stefan olen vaihtanut ja senkin 36asteen pakkasen takia.kun Stefan huuli tarttunut akseliin kiinni....kylmä käynnistys omin avuin tuossa pakkasessa...
Soitin juuri tavaran toimittajalle onko vielä saatavana katkeavia ketjuja niin hän sanoi että molempia on saatavana.. Riippuu kuka valmistaa ja kuka mitäkin tilaa.... Valmistajina kiina tsekit venäjä ym. vakio käytössä kestää liitettykin ketju on aina kestänyt. Miks ei vieläkin jos oikein päin laittaa.. Että voi saada ihan missä vaan tehdyn ketjun... Onko 1.7 koneessa tosiaankin yks rivi ketju..
Soitin juuri tavaran toimittajalle onko vielä saatavana katkeavia ketjuja niin hän sanoi että molempia on saatavana.. Riippuu kuka valmistaa ja kuka mitäkin tilaa.... Valmistajina kiina tsekit venäjä ym. vakio käytössä kestää liitettykin ketju on aina kestänyt. Miks ei vieläkin jos oikein päin laittaa.. Että voi saada ihan missä vaan tehdyn ketjun... Onko 1.7 koneessa tosiaankin yks rivi ketju..
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
uudemmissa ont tulppu kirjoitti: Onko 1.7 koneessa tosiaankin yks rivi ketju..
siis lähinnä nivassa. siis niissä missä nelipiste ruiskukin
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: ketjunkiristäjän tekohengitys!
En ole omasta Nivasta koppaa aukaissut ja kirja mikä minulla on on vanhemmasta mallista 1.6l ei tunne näitä ruisku vehkeitä ... No jos ei välykset kasva niin ei tarvitse koppaa aukaista.... Hetikään.