Kromi.
Kromi.
Oisko kellään mitään tietoa Helsingin seudulta jostakin firmasta, mis vois käydä edullisesti kromaamas palikoita? Ku ois tarkoitus kromata sylinterikannen koppaa... ja muuta pientä osaa konehuoneeseen.
Käsittääkseni Suomessa kromautus on ollut aikamoinen ongelma. Parhaat ja kestävimmät tulokset lähimmaastossa on saatu Ruotsista. Tää kromautus on lähinnä ollut Jenkkikansan ongelma
Jotkut Harrikka kaverit ovat kromauttaneet ORA:n lastevaunutehtaalla jossain päin länsi-suomea. SElkeä vaihtoehto kromautukselle voisi olla polttomaalaus vannehopealla, jolloin tulos näyttää kromatulta

* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
-
Gromaus.
Hmm.. Se onnistunut niklaus edelleyttää myös ,että se pohja on kunnolla
puhdistettu ja kiillotettu. Joku alan mies sanoi ,että sen pohjapinnan pitää
kiiltää kuin kilin kellit jotta se lopputulos on hyvä. Eli huonolle pinnalle ei
kannata kromia laittaa ja pohjaksi ruiskutetaan vielä joko messinki tai ku-
pari.
puhdistettu ja kiillotettu. Joku alan mies sanoi ,että sen pohjapinnan pitää
kiiltää kuin kilin kellit jotta se lopputulos on hyvä. Eli huonolle pinnalle ei
kannata kromia laittaa ja pohjaksi ruiskutetaan vielä joko messinki tai ku-
pari.

-
Mun käsittääkseni siellä ORA.lla tehdään pelkästään huonekalu kromausta,eli ei pohjusteta kuparilla.Mä käytin viimetalvena mun Harrikan osia kromauksessa Amoila oy.ssä firma sijaitsee Juvanmalmilla jälki oli hyvää,mut toimitusajat vaan vähän venähti.Pohjatoihin kannattaa tosiaan uhrata aikaa,muuten jalki on tosi karmeen näkönen koska kromin alta näkyy joka ikinen skraadi.Jos mä olisin kromaamassa esim just Latuskan venakoppaa,niin melkeen ostaisin ihan uuden mistä nitromorsella maalit veke ja sitten rankkaa vesihiontaa esim.ensin 240 papruu sit jotaan 400 ja viimeseks 600 ja sen jälkeen lumppulaikkaa.Pinnan tulee kiiltää ihan samalla tavalla kun kromatun,niin sitten alkaa kelpaamaan kromarille.Toi lumppulaikka on siitä hauska et kun kuvittelee et on jo hionu kaikki skraadit veke ja kun sitten tarjoo lumppua,niin kyllä alkaa paljastumaan hutiloinnit.Vähän kauempana Hesasta eli Salosta löytyy kanssa hyvä kromaamo sen mestan nimi on muistaakseni A-kromi.Kokemuksesta voin kertoa et voit varautua pitkiin talliiltoihin ja kädet on kun vanhalla pyykkimuijalla sillä erotuksella et puuttuu viel nahka sormenpäistä. 

Se ei skulaa joka skagaa
prkl.
taidanpa sitten vaan maalauttaa sen, ku ei oo aikaa odotella sellaista. joku hienompi maalaus siihen. mut kyl se krominen koppa ois aika siisti siin 

En ole ennen kuullutkaan polttomaalatusta vannehopeasta. Täytyisi nähdä joku palikka, joka on maalattu kyseisellä menetelmällä niin voisi alkaa ko. puljun vakiasiakkaaksi. Onko tarkempaa tietoa maalaustavasta eli pannaanko palikka maalauksen jälkeen uuniin. Jos pannaan niin kuinkahan suuri on käytettävä lämpötila eli voisiko menetelmää soveltaa myös johonkin kovempaan muovilaatuun?
PS. Suorittaakohan sama paja myös ns. ryppymaalausta?
PS. Suorittaakohan sama paja myös ns. ryppymaalausta?
Ne mun ex-Mossen vanteet oli tehty silleen ja näytti aika hulppeilta. Ikävä kyllä ei tulle otettua mitään hyvää lähikuvaa niistä, mutta kun ne oli puhtaina, niin jengi kyseli että mistä oon löytäny noin hyvännäköset kromivanteet Mosseen...
Mulla ei ole tietoa niiden metodeista. Mossen vanteet tuli maksamaan hiekkapuhalluksen ja maalauksen kanssa 75 euroa. Kannattaa käydä kyselemässä.
Mulla ei ole tietoa niiden metodeista. Mossen vanteet tuli maksamaan hiekkapuhalluksen ja maalauksen kanssa 75 euroa. Kannattaa käydä kyselemässä.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
Juvanmalmin teollisuusalueella (Espoo) A-moila. Ainakin pari vutta sitten hinnat olivat kohtuulliset, tosin kromautin vaan kasan pultteja ja muttereita. Tosin osissa pinnan täytyy olla yhtä puhdas ja kiiltävä kun halutun lopputuloksen koska kromaus ei tosiaan peitä mitään pinnan epätasaisuuksia. Kulutuksen kesto taitaa olla hivenen parempi kun joku maalaus mutta niin varmasti hintakin...
Maalipaja
Oli nyt vähän pakko laittaa, ku kerran puhe oli siit maalipajast, ja jos joku muukin sit innostuu sinne lähtemään. 

- Toveri Sladimir
Kaverini kromasi Jawani pakoputket huonekalutehtaalla ja niissä ei nimenomaan ole sitä kuparointia pohjalla.On ne kestänyt jo 10 vuotta, tosin en ole säilyttänyt Jawaani kosteissa olosuhteissa.Uskoisin että em.kromaus toimisi jossain venttiilikopassa aivan ongelmitta, mutta puskureissa tilanne olisi varmaan toisin.Eipä esim. Kuplan halvoilla kromiosilla tee mitään, tai käyhän ne aihioina uudelleen kromattavaksi.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.