Sivu 1/1

XENUM Moottoriöljyt

Lähetetty: 25.5.2014 22:28
Kirjoittaja naco
Vaihettiin meidän viton 15.05.14 Xenum 10W-40 diesel power moottoriöljy.
Siinä hallilta kotio ajellessa tuli sellainen tunne, että vetääkö se jotenkin tasaisemmin ja olisko puhti yläkierroksilla (4000rpm tuntumassa) lisääntynyt. Eipä siinä, turhat luulot pois. Tervejärkisenä ihmisenä itseäni pitäen, päätin laittaa tuollaiset kuvitelmat väsymyksen piikkiin, olihan kellokin jo yli puolen yön..
Kiepattiin 1500kmn lenkki kaverin kanssa viikonloppuna ja kaverini ajoi ne viimeiset 360km kotisatamaan. Lähes kotonurkilla tämä sitten tokaisi: mitä sä oot tehnyt tälle autolle, kun tuntuu kulkevan kevyemmin, kuin ennen, oletko virittänyt? Tälläinen kommentti oli, kuin pesismailalla olis huitaistu suoraan takaraivoon; ei jukra sentään, ne mun öjynvaihdon jälkeiset huomiot taitaakin olla todellisia nyt kun muukin ihminen sen huomaa..
Mielenrauhaa ei tullut ja pakko tuo oli sitten päästä kokeilemaan ihan käytännössä, onko noista xenumin öljyistä tosissaan johonkin.
Muutamaa puhelua ja paria päivää myöhemmin saatiin sovittua Rajavuoren Juhan sekä Sporttiauton Jannen kanssa pienestä öljytestistä. Juha kun oli lauantaina muutenkin tulossa autoa säätämään Kyrön Sporttiautoon, niin öljykokeilu tehtiin siinä samalla, säätöpäivän päätteeksi.
Tiedoksi niille jotka ei Juhan autoa sen koommin tiedä, niin kyseessä on Pienellä hiustenkuivaajalla varustettu, lievästi alkoholisoitunut lada 1500S vm -74. Ihan perus katu lada siis. 8)
Muutama tunti siinä helteessä vierähti Jannen säädellessä autoa. Tehoa löytyi mukavat, noin 265,2KW (355,37 SAE-HP), tämä siis noin 834kg painavassa korissa. :D
Sitten tuli se kauan odotetun öljykokeen aika: uudet liqui Moly race tech 10W-60 pihalle ja tilalle Xenum GPR 10W-60.
Auto takaisin rullille ja lämmittelyajoa, että saatiin öljy saman lämpöiseksi, mitä edellisetkin oli säädettäessä.
Ilman lämpötilaa ei kukaan sen koommin seurannut, muttei siinä mitään suurempia muutoksia ollut, aurinko paistoi ja kuuma oli.. Tulokseksi tuli 284,7KW (381,5 SAE-HP)! Siis mitä? :shock: 19,5KW (noin 26HP) lisää öljyn vaihdolla?? Siinä sitten koko porukalla tuijotettiin näyttöä haavi auki.
Päädyttiin tälläiseen tulokseen: muuttujia saattaa olla monia, kuten ilman kosteus, lämpötila, kuinka auto on saatu kiristettya rullia vasten ja tehonmittauksen virhemarginaali täytyy ottaa myös huomioon.. Siltikin tuo on aika varteenotettava tulos, jopa silloinkin jos otetaan tehonlisäyksestä vaikkapa 50% pois, jää jäljelle vieläkin 9,75KW (noin 13HP).
Ei tainnut sittenkään olla unta se viton parempi kulkevuus..
Tässä vielä linkki teholappuun.
Samalla lapulla tehot ennen ja jälkeen öljynvaihdon. Huomaa että alempi käyrä on ahtopainekäyrä, eli ahtoja ei ole ruuvattu tulosten vääristämiseksi, jos nyt jollekin moinen ajatus edes päähän tulee.
https://www.dropbox.com/s/yzmtf69xmlucz ... 0test..PDF

Re: XENUM Moottoriöljyt

Lähetetty: 4.6.2014 23:51
Kirjoittaja degen
Laitoin itse Xenum 5w-40 GPX Carbon Graphite -täyssynteettistä omaan 1994 1500 combiin. On toiminut erittäin hyvin ainakin toistaiseksi. Samaten testiin pääsi saman merkin jarruneste.