Sivu 1/2
Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 19.9.2014 11:37
Kirjoittaja grapl
Tuli tossa pähkäiltyä talvea ja mahdollisia jäärata kokeiluja.. ja tuli mieleen se et aika kovilla kierroksillaha siellä mennää ja ois mukava jos auto itessään muistuttaa "sooosooo" paukkeella rajoittimessa.
Itellä ois toho 1,5ketjuun kärjettömällä sytkällä olevaa sellasta kehitellä. Onko tähä jotain bolt-on juttua tai mitää ohjetta miten tollasen sais toteutettua? Ajattelin et siihe punarajan pintaan tai pikkusen puolelle vois sen sitten viritellä..
200 700 900 volvoissahan vissiin virranjakajan pyörijässä on kyseinen.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.9.2014 2:15
Kirjoittaja jta
Kuten myöskin joissain bemareissa on ollut pyörijässä tuo rajoitin. Itelläkin kiinnostaisi kyllä tietää että oisko tähän jotain valmista ratkaisua olemassa.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.9.2014 10:36
Kirjoittaja jaketech racinteam
ulkopuolinen kiekkarajotin. nupilla säätö.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.9.2014 14:42
Kirjoittaja grapl
jaketech racinteam kirjoitti:ulkopuolinen kiekkarajotin. nupilla säätö.
mistä tälläisiä saa?
ja miten se kytketään?
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.9.2014 17:29
Kirjoittaja pressa
Eikös noita rajoittimia myydä ebäyssä ja kytketään puolan heikkovirtajohtoon, jos pulssiluku (siis kipinämäärä eli kierrokset) nousee raja-arvon yli niin katkaisee pulssin läpimenon eli puolalle ei menekkään tieto niin kipinä jää antamatta ja kierrosten nousu pysähtyy.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.9.2014 22:43
Kirjoittaja jta
Näkyy löytyvän joo. Kumma ettei oo tullu koskaan mieleen tuolta koittaa hakea.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 21.9.2014 10:59
Kirjoittaja pressa
Yksi idea jota on käytettykin, eli kierroslukumittari jossa on vaihtovalo ohjaa relettä joka lyö puolan ohjauksen maihin. Eli siis nastaan 85 ja 30 maa, 86 vaihtovalo ja 87 puolan + (eli se kieroslukutieto mikä menee myös sille kieroslukumittarille). Nyt kun vaihtovalo syttyy niin rele vetää ja ohjaa puolan ohjauksen maihin, kipinä katkeaa ja kierokset tippuu, rele päästää ja kipinä palaa. Nuo vaihtovalolliset kieroslukumittarithan ei paljoa kalliimpia ole kuin tavalliset ja rele maksaa sen pari euroa...
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 21.9.2014 12:07
Kirjoittaja jaketech racinteam
pressa kirjoitti:Yksi idea jota on käytettykin, eli kierroslukumittari jossa on vaihtovalo ohjaa relettä joka lyö puolan ohjauksen maihin. Eli siis nastaan 85 ja 30 maa, 86 vaihtovalo ja 87 puolan + (eli se kieroslukutieto mikä menee myös sille kieroslukumittarille). Nyt kun vaihtovalo syttyy niin rele vetää ja ohjaa puolan ohjauksen maihin, kipinä katkeaa ja kierokset tippuu, rele päästää ja kipinä palaa. Nuo vaihtovalolliset kieroslukumittarithan ei paljoa kalliimpia ole kuin tavalliset ja rele maksaa sen pari euroa...
kauankoha tommonen rele kerkee sykkiä tahdissa mukana ennen ku hajoaa.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 21.9.2014 17:28
Kirjoittaja pressa
Missäs tahdissä se rele sykkii, ainoastaan silloin kun käydään huippukieroksissa ja rajoittaa. Eikait sitä kukaan pitkään rajoitinta vasten pidä...
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 21.9.2014 23:21
Kirjoittaja jaketech racinteam
pressa kirjoitti:Missäs tahdissä se rele sykkii, ainoastaan silloin kun käydään huippukieroksissa ja rajoittaa. Eikait sitä kukaan pitkään rajoitinta vasten pidä...
ei varmaa jossain jäärata hupiajelulla mutta ite oon noin kilsan matkan vetänyt monta kertaa peräkkäin rallissa ku ollut pitkiä suoria ja välitykset loppuneet kesken.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 22.9.2014 7:36
Kirjoittaja pressa
jaketech racinteam kirjoitti:ite oon noin kilsan matkan vetänyt
Onhan se hitaalta autolta pitkä aika tuo kilometrinkin pätkä, mutta en usko että alta minuutin rele hajoaa.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 19.12.2014 13:26
Kirjoittaja Lahtaaja
Terve! Onko kellään tietoa, käykö mopojen kiekkarajoitin myös autoon? Samat virrathan siellä on yms, eli varmaankin käy hyvin. Onko kellään kokemuksia?
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.12.2014 10:50
Kirjoittaja larpanderi
Jos jonku innerotorkitin rajottimen pistäis... eka pitäs saada lada vonkuu sen 14 000rpm

Mutta siis, onha noita säädettäviä mopon rajottimia (maksaa joku 12e) joita saa rajotettua alemmaski. kun mopot tuppaa kiertään melko paljon, nii "vakio" rajotin voipi olla liikaa katu-jäärata ladalle.
Edit. ilmotelkaa miten saatte noita toimiin, koska miettiny et ois se rajotin kiva, nii pääsis vähä paukutteleen rajottimella.

Itselle ei oo tullu mieleen edes et noihin saa, vaik kaverin kans on ollu puhetta joskus. Mut kai siin kärjettömässä on sit jo rajotin itessään?
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.12.2014 17:50
Kirjoittaja Asentaja
Itse ostin juuri fmioy.fi sivuilta heidän valmistaman rajoittajan ja on sopivasti vielä tarjouksessa vuoden loppuun asti 70e. On sitten todellakin "pehmeästi rajoittava" ei tee mitään epämääiräistä ryskettä koneelle.
Re: Miten takapotkuun kierrostenrajoitin?
Lähetetty: 20.12.2014 17:58
Kirjoittaja pressa
larpanderi kirjoitti:Mutta siis, onha noita säädettäviä mopon rajottimia (maksaa joku 12e) joita saa rajotettua alemmaski. kun mopot tuppaa kiertään melko paljon, nii
Montakos kipinää mopossa tulee yhtä kammen kierrosta kohden? Montako tulee nelisylinterisessä autossa? Kun kipinä määrä eri (ja kipinämäärästähän nuo rajoittaa) niin rajoitus eri mitä loodassa lukee. Samahan on joissakin kierroslukumittareissa, missä valinta 4-6-8-sylinterinen.