Työkalupakki autoon
Työkalupakki autoon
Terve! Olen tässä pohtinut, mitkä työkalut olisivat oleellisimpia siltä varalta, että autosta joutuu tien päällä korjaamaan jotain todennäköisimpiä vikoja. Ennen minulla oli tapana kuljettaa pienen koneistamon verran työkaluja takakontissa, mutta nykyään pystyn säilyttämään niitä sisälläkin, joten olisi aiheellista hankkia autoon joku pienempi kompakti satsi työkaluja. Olen ajatellut, että ehkä ristipää- ja talttapäämeisselit, keskikokoinen jakoavain, pieni hylsysatsi vääntimineen ja nokkapihdit olisivat ainakin tarpeellisia. Näiden lisäksi kieppi rautalankaa ja rulla jesaria. Mitä muuta olisi järkevää säilyttää autossa?
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Re: Työkalupakki autoon
Moi,
Mä ottaisin vielä hinausköyden, pari letkuklemmaria ja pätkä poltto-aine letkua.
Mä ottaisin vielä hinausköyden, pari letkuklemmaria ja pätkä poltto-aine letkua.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Ladan perinteinen työkaluvarustus on hyvä alku.
Mitä kaikkea siihen tarkalleen ottaen kuuluu?KSE 1995 kirjoitti:Ladan perinteinen työkaluvarustus on hyvä alku.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
http://aijaa.com/LOgKMaUseinKysytytKysymykset kirjoitti: tunkki
"nahkareppu"jossa on:
pumppu
veivi
rengasrauta
jarrunilmausletku
rengaspaine mittari+suojapussi
työvalo
12-13 ja 17-19 lenkit
13-17 ja 19-22 kiintoavaimet
pihdit
öljyroppuavain
Harmaa rasia (kannessa 2101)sisältää:
8-10 ja 13-17 kiintoavaimet
tulppa ja kärkityökalu
8-10 piippuavain
vääntöpuikko
tulppa-avain
pyöränmutteriavain (19mm)
risti/tasapäämeisseli
Kiintoavaimilla ei kyllä tee paljon mitään, jos mukana on hylsysatsi ja jakoavain. Pumppua ja renkaanvaihtovälineitä en edes luetellut tuohon omaan esimerkkiini, koska pidin niitä itsestäänselvyyksinä. Taskulamppu tai muu valonlähde on autossa ilman muuta oltava myös aina mukana. Veivillä ei näissä poikittaismoottorisissa tee mitään.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
-
Useimmille autoilijoille ei mikään työkalu ole itsestään selvyys, jotenka kannattaa vaan luetella kaikki tarvittava.
Eikä niistä työkaluista/tarvikkeista ole mitään hyötyä, jos niitä ei osaa käyttää.
Tärkeimpiin voisi kuulua oikea vararengas, rengastyökalut, hallitunkki, taskulamppu, varoituskolmio, huomioliivit, hinausköysi, kunnolliset akkukaapelit ja ehkä pieni sammutin.
Jakoavain, meisselisarja.. teippiä, nippusiteitä.. varapolttimoita jne.
Öljyä, vettä yms. nesteitä voisi olla mukana jos autolla on taipumusta sellaisia kulutella.
Liikaakaan ei kannata mukana pitää, kun oikean vian sattuaessa päälle, tuskin siinä paikan päällä on paljoa tehtävissä..
Eikä niistä työkaluista/tarvikkeista ole mitään hyötyä, jos niitä ei osaa käyttää.
Tärkeimpiin voisi kuulua oikea vararengas, rengastyökalut, hallitunkki, taskulamppu, varoituskolmio, huomioliivit, hinausköysi, kunnolliset akkukaapelit ja ehkä pieni sammutin.
Jakoavain, meisselisarja.. teippiä, nippusiteitä.. varapolttimoita jne.

Öljyä, vettä yms. nesteitä voisi olla mukana jos autolla on taipumusta sellaisia kulutella.
Liikaakaan ei kannata mukana pitää, kun oikean vian sattuaessa päälle, tuskin siinä paikan päällä on paljoa tehtävissä..
Viimeksi muokannut Lattarauta, 18.5.2015 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.
Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Tekee. Suurella todennäköisyydellä räikkä ei mahu johonkin ahtaaseen väliin ja jakoavaimelal turha vääntää kun mene mutteri vain pyöreäksi. Mutta kyllä suurimmaksi osaksi pärjää hylsysarjan kanssa, mutta silti kannattaa pitää ne peruskoon kiintoavaimet mukana, eli 8mm, 10mm ja 13mmSmoppi kirjoitti:Kiintoavaimilla ei kyllä tee paljon mitään, jos mukana on hylsysatsi ja jakoavain.
-
Kuinka monelle niistä työkaluista on ollut hyötyä tien päällä/sivussa?
Mulle oli eilenLattarauta kirjoitti:Kuinka monelle niistä työkaluista on ollut hyötyä tien päällä/sivussa?

Oikeastaan niitä kaikkia on tullut vuosien saatossa käytettyä. Myös veiviä.Lattarauta kirjoitti:Kuinka monelle niistä työkaluista on ollut hyötyä tien päällä/sivussa?
-
Työkaluista on hyötyä vain sellaisille, jotka osaavat niitä käyttää, muille on tärkeämpää katsoa että kännyssä on virtaa ja yhteystietoja apua antaville.
Nyt pitää kyllä sanoa, että 400tkm tai jotain kokemuksella työkalupakista ei olisi ollut koskaan hyötyä. Kerran olen tarjonnut hinausköyttä.
No, rehellisyyden nimissä en omista ladaa.
Nyt pitää kyllä sanoa, että 400tkm tai jotain kokemuksella työkalupakista ei olisi ollut koskaan hyötyä. Kerran olen tarjonnut hinausköyttä.
No, rehellisyyden nimissä en omista ladaa.
-
Olisi varmaan mielenkiintoista suorittaa galluppi, kuinka moni edes tietää mikä sellainen veivi on..KSE 1995 kirjoitti:Oikeastaan niitä kaikkia on tullut vuosien saatossa käytettyä. Myös veiviä.Lattarauta kirjoitti:Kuinka monelle niistä työkaluista on ollut hyötyä tien päällä/sivussa?

Minulle on ollut kerran, kun jobbari möi rikkinäisen osan. Perille olisin varmaan kyllä päässyt ilmankin niitä työkaluja, eli ei silloinkaan olleet työkalut täysin välttämättömiä, mutta todennäköisyys vaurioiden leviämiselle olka-akseliin asti oli olemassa ilman työkaluja. Eihän noihin yleensä matkaa katkaisevia vikoja tule kesken matkan, mutta ei vara venettä kaada. Yleisimpiä vikoja lienevät juuri letkujen puhkeamiset ja pullahtelut.Lattarauta kirjoitti:Kuinka monelle niistä työkaluista on ollut hyötyä tien päällä/sivussa?
Entä sitten? Hyvä tuuri, jos et ole esimerkiksi puhjennutta letkua vielä kokenut. Itse olen useaankin kertaan, mutta tuurilla vuoto on aina ollut niin pieni, että olen huomannut sen vasta perillä.Lattarauta kirjoitti:No, rehellisyyden nimissä en omista ladaa.
☭☭☭☭☭☭☭☭☭☭
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä
Lada Samara 1500i -96
Tunturi Tiger Aqua -89
+ muita hienoja vehkeitä