VAZ-21072 - 1985 - Ikuisuusprojektin tuntematon tulevaisuus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
jonir
Viestit: 171
Liittynyt: 31.8.2010 11:18
Paikkakunta: Esbå

VAZ-21072 - 1985 - Ikuisuusprojektin tuntematon tulevaisuus

Viesti Kirjoittaja jonir »

Vuonna 2007 tammikuussa pääsin armeijasta pelattuani siellä vuoden neuvostotekniikan parissa. Koska rynnäkköpanssarivaunuja oli vähän myynnissä, mutta jotain neuvostoliittolaista piti saada alle, ostin Ladan. Ajelin sillä rakkauden kesän 2007 ja alun seuraavasta kesästä, kunnes jakohihna katkesi. Mitään vaurioitahan ei tullut, mutta en jaksanutehtinytviitsinyt sitä ihan heti korjata ja auto seisoi osan kesästä. Syksyllä vaihdoin hihnan ja ajelin koslan opiskelupaikkakunnalle talon parkkipaikalle.

Seuraavana vuonna katsastus meni vanhaksi, mutta ajatuksena oli edelleen vähän remontoida pahimpia lahovikoja pois ja katsastaa auto ajoon seuraavaksi kesäksi. Seuraava kesä tuli, ja pari seuraavaakin kesää, mutta leimalle ei ehditty. Sen sijaan pahimpia lahoja tuli hitsailtua pois, rempattua vuotava kaasutin, vaihdettua vuotavat pakosarjan tiivisteet, koritinattua vähän lahoja pois ja muuta pientä. Viimeisimmät huoltotoimenpiteet tein kesällä 2012.

Hyvin alkaneet opinnot keskeytyivät valmistumiseen, ja muutto tuli naapuripaikkakunnalle. Lada jäi vähän puoliluvattomasti vanhan talon parkkipaikalle kasvamaan sammalta ja odottamaan uutta glasnostia. Viime vuodet mielenkiinto on kohdistunut enemmän käyttöauton kunnossapitoon, moottoripyörän huoltoon, talon remontoimiseen, parisuhteeseen ja muuhun tyhjänpäiväiseen, ja Lada on vaipunut unohduksiin.

Viime viikolla kuitenkin odotti postilaatikossa karhukirje maksamattomasta parkkisakosta. Joku oli lopultakin huomannut että jumankauta, Ladan ei pitäisi olla siellä missä se oli. Tästä suivaantuneena painuin eilen hyvän ystäväni kanssa evakuoimaan vanhusta. Näky oli aika lohduton. Renkaat olivat tyhjät, vasen takaovi kasvoi sammalta, konehuoneessa oli linnunpesä. Avain kuitenkin sopi edelleen lukkoihin eivätkä vandaalitkaan olleet kehdanneet noin kauniille autolle mitään tehdä. Pumppailin kumit, pitivät ilmaa. Varoitusvaloja syttyi kun avainta käänsi. Annoin vähän apusähköä, ja ranskalaisen sähkö tuntui kelpaavan neuvostoliittolaisellekin. Startti pyöritti iloisesti, mutta ei edes lupaillut. Kippasin tuoretta bensaa tankkiin. Koetin ryypyttää kaasarin kurkkuun, mutta ei vieläkään lupaillut. Kokeiltiin kipinä, ei näkynyt. Vedin hyppyjohdon akulta puolalle kun epäilin ettei saa sähköä virtalukon kautta, yleismittarikin jäi kotiin joten jännitteet mitattiin katsomalla kipinöikö hyppyjohto. Ei vieläkään. Pyörittelin vähän puolan maadoituksia ja kipinä löytyi. Kokeiltiin taas startata ja jumankauta, lähti käyntiin! Tyhjäkäynti löytyi heti, ei tarvinnut pitää kaasulla käynnissä tai starttailla montaa kertaa. Kokeilin ajaa parkkipaikan ympäri ja kulki eteen ja taakse, vaihteet löytyivät, kytkin kytki ja jarru jarrutti.

Ajeltiin kosla läheiselle, luvallisemmalle parkkikselle odottamaan uutta glasnostia. Vähän oli tahmean tuntuinen ohjaus ja muutenkin hallintalaitteet olivat ryytyneet, tai sitten vuosia kestänyt länsiautoilu on vain pehmittänyt miehen. Nyt pitäisi keksiä mitä tuolle tekisi. Aika, taidot, raha ja viitseliäisyys eivät riitä kunnostamaan tuosta mitään helmeä, joten museorekisteröinnistä on turha haaveilla. Ruman mutta ajokuntoisen tuosta voisi saadakin. Työkaverilla olis maalausvehkeet, jos haluaisi saada vähän vähemmän ruman ulkoasun. Eipä tuosta varmaan kukaan niin paljon maksa, että myydäkään kannattaisi niin kauan kuin vaan on joku paikka missä tuota voi itse pitää. Itsestään se ei kuitenkaan leimakuntoon tule, joten pitäisi ainakin tsekata pohjan nykyinen lahotilanne, herkistellä jarrut, käydä valot, töötit ja pyyhkijän sähköt läpi ja vaihtaa pilalle ruostunut/hapettunut umpio ennen kuin tuota kehtaisi edes käydä ehdottamassa katsastuskonttorilla.

Mutta katsokaa nyt kuinka lutuinen se on.

Edit: Tämä ketju on jatkoa vanhalle ketjulle jossa raportoin raadon vaiheista. Vanha ketju löytyy täältä.
Lada 2107 1300S -85 ikuisuusprojekti.
"Trying is the first step towards failure." -Homer Simpson
Avatar
raul
Viestit: 656
Liittynyt: 4.6.2006 21:20
Paikkakunta: Etelä

Re: VAZ-21072 - 1985 - Ikuisuusprojektin tuntematon tulevais

Viesti Kirjoittaja raul »

Mitäs tämän tarinan tähdelle kuuluu? Yhdestä viestistä ei nyt ehkä ketjua vielä muodostunut, mutta mitäs jos tähän potkii vähän liikettä?
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Avatar
Ladaritari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 544
Liittynyt: 3.1.2012 20:30
Paikkakunta: Korpilahti (Jyväskylä)

Re: VAZ-21072 - 1985 - Ikuisuusprojektin tuntematon tulevais

Viesti Kirjoittaja Ladaritari »

Tämän tarinan auto on päätynyt minun farmilleni jo 31.7.2015 ja aion kyllä vielä laitella sen takaisin tieliikenne kuntoon :)
Ladafarmillani on 100 Ladaa:
90 takavetoista
9 Nivaa
yksi Samara
+ muuta itäkalustoa runsaasti
Vastaa Viestiin