Sivu 1/2

Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 10:13
Kirjoittaja eurosamu
Taas alkaa talvi lähestyä ja viimeistään viikon päästä otan Ladan käyttöön. Vaikea kuvitella mitään parempaa kulkuvälinettä. Toki tuo Ooppeli olisi hiljaisempi, mutta siinä on niin paljon pintaruostetta, että on parempi pitää se vain kesäajossa.
Takalasinpyyhin hieman haamuilee, mutta en raaski ostaa uutta viiksisysteemiä. Laitoin edellisen omistajan katkaisemaan johtoon jatkopätkän, jotta voin tökätä abikot yhteen. Voisin laittaa lisäksi erillisen kytkimen, jotta käyttö olisi helpompaa, mutta aika harvoin se takalasi rapaantuu liikaa.
Toivottavasti Lada toimii koko talven, ettei tarvitse ottaa väärän merkkistä autoa esille.
Aika vähällä bensan kulutuksella on talvellakin selvitty, mitä Teidän Lada haukkaa talviajossa?

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 11:48
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Mun käsityksen mukaan omani vie talviajossa nastarenkailla sellaisen 6,9-7,2 litraa satasella aika raskaalla kaasujalalla.

Lisätään vielä että ajo on taajama-ajoa ja maantietä. Eli 35-80 km/tunnissa. Pysähdyksiä liikennevaloissa aika usein.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 14:05
Kirjoittaja juippi11
Itse pistin -88 museoSamaran talveksi lepoon, ja ajot hoitukoon vanhalla Corollalla (sekä pösö 505:llä). Säästyypähän samara ruosteelta. Talviajossa kaasarisamara vaatii ryypyn käyttöä pitkään, ja työntää melko ärsyttävän paljon savua (vesihöyryä). Kaupungeissa ei ilkeä siksi ajella ettei tuki näkyvyyttä kaikilta. Sama koskee kyllä tuota minun pösöäkin, kun on 50-luvun tasoa tekniikka. Päästöt mittauksissa kuitenkin olleet Samarassa niin pienet, että menisi kuulemma katalysaattoriautonkin testistä läpi. Ajettuhan sillä yksilöllä on vaan 65 tkm. Lämpöä alkaa tulla vasta pitkän ajan jälkeen, ja minunkin auto vaatisi varmaan lämpövivustojen säätöä, ei varmaan hanat aukea kunnolla. Nitinöitten ja natinoitten määrä on infernaalinen pakkasella. Plussana talviajossa se, että Samara on talvellakin hyvä ajaa ja suuntavakaa, ei tee corollamaisia yllätysluisuja vastaantulijan kaistalle. Kulutus alle kahdeksan litran kuitenkin, vaikkei kaasarisamara ole mikään säästöpossu koskaan.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 14:26
Kirjoittaja samarai
Sen, että aukeaako hana kunnolla pystyy melko helposti tarkastamaan kädellä kun löytää sen vivun sieltä apparin puolelta "jalkatilasta". Itsellä se aukeaa, mutta muistan kun veljellä oli vielä Samara, niin siinä ei, piti kädellä hieman auttaa lopussa.

Eiköhän tuon oman kulutus ole samoissa kun Jouskallakin. Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa alle euron bensoilla, ei ole niin väliä. :)

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 18:33
Kirjoittaja Jarkko_I
Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää :lol:

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 18:53
Kirjoittaja Lattarauta
samarai kirjoitti:Sen, että aukeaako hana kunnolla pystyy melko helposti tarkastamaan kädellä kun löytää sen vivun sieltä apparin puolelta "jalkatilasta". Itsellä se aukeaa, mutta muistan kun veljellä oli vielä Samara, niin siinä ei, piti kädellä hieman auttaa lopussa.

Eiköhän tuon oman kulutus ole samoissa kun Jouskallakin. Nyt on ajeltu jo jonkin aikaa alle euron bensoilla, ei ole niin väliä. :)
Onko venäjän bensoissa alkoholeja, kuten metanolia, etanolia, propanolia... ?
Paljonko tällä hetkellä maksaa?

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 19:56
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tallinnan bensan hinta oli eilen satamassa 1,02 euroa per litra.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 21:04
Kirjoittaja Lattarauta
Kannattaa siis lähteä reilusti vetävällä tankilla viinanhakuun, tulee lisää säästöä. :)

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 19.10.2015 21:58
Kirjoittaja samarai
Kyse oli siis Virosta, ei se Putin sentään vielä Baltiaa ole miehittänyt. :)

Tässä on hinnat vajaa kuukausi takaisin Tartosta:

Kuva

Neste tuo bensat Viroon tietääkseni Liettuasta.

Parikymmentä vuotta sitten kun "kolonkkalla" tankkasi lisäaineena polttoaineeseen sai poikkeuksetta vettä. Isuzun bensakonekin joskus 90-luvulla veti kaasarin niin pahasti jäihin, että oli työ saada se sulatetuksi.

Huomenna sitten näkee, mikä on päivän hinta.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 22.10.2015 9:09
Kirjoittaja eurosamu
Jarkko_I kirjoitti:Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää :lol:
Johan nyt, ettei vain olisi niinsanottu maanantaikappale. Meikäläisellä Samara on aina toiminut kuin kello. Aika vähän ajettuja yksilöitä nämä ovat olleet, noin 70000 - 155000 -ajettuja. Ruiskulada ei temppuile muuta kuin silloin, kun laittaa yli 50% etanolia tankkiin.
Tietenkin tuo takalasinpyyhin pottuilee ja pissapojan säiliö on melkein kaikissa yksilöissä haljennut. Ihme ja kumma, tässä on vielä alkuperäinen säiliö käytössä.
Jos tämän eurosamarani takaiskarin kuppi olisi hitsaamaton, niin en malttaisi ajaa talvella, vaan säästelisin Ladaani. Nyt laitoin vain kynnykset ja ovet öljyä täyteen ja sitten päästin rasvat takaisin kippoon. Pohja vaikutti muuten niin hyvältä, että tuskin se kärsii suolavellistä. Muutama muovitulppa oli kadonnut pohjan tuuletusreiistä, joten hain Kumi-Järviseltä kourallisen tulppia niiden tilkitsemiseen.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 22.10.2015 9:16
Kirjoittaja eurosamu
Jouska kirjoitti:Moi,

Tallinnan bensan hinta oli eilen satamassa 1,02 euroa per litra.
Voi vitsin vitsin vitsi, noin halpaa kun olisi täällä, niin ei tarvitsisi leikkiä etanolin kanssa.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 22.10.2015 9:21
Kirjoittaja eurosamu
Jouska kirjoitti:Moi,

Mun käsityksen mukaan omani vie talviajossa nastarenkailla sellaisen 6,9-7,2 litraa satasella aika raskaalla kaasujalalla.

Lisätään vielä että ajo on taajama-ajoa ja maantietä. Eli 35-80 km/tunnissa. Pysähdyksiä liikennevaloissa aika usein.
Aika vähällä olet päässyt. Muistelisin, että itsellä olisi pyörinyt talvikulutus jossain 8l/100km. Täytyy kokeilla laittaa lisää ilmanpainetta renkaisiin. Siinä on kyllä se vaara, että Ladan pellit menee kurttuun. Vanhoilla kuluneilla nastarenkailla, varsinkin takarenkaissa, alhainen ilmanpaine on ainoa, joka pitää auton perän kiinni asfaltissa.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 22.10.2015 13:05
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Kyllähän se kulutus nousee rajusti kun ottaa mukaan enemmän kaupunkiajoa.

Tuo kulutus oli muistaakseni joskus otettu 400 km yhtämittaisella matkalla.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 22.10.2015 17:08
Kirjoittaja Lattarauta
eurosamu kirjoitti: Aika vähällä olet päässyt. Muistelisin, että itsellä olisi pyörinyt talvikulutus jossain 8l/100km. Täytyy kokeilla laittaa lisää ilmanpainetta renkaisiin.
Siinä on kyllä se vaara, että Ladan pellit menee kurttuun. Vanhoilla kuluneilla nastarenkailla, varsinkin takarenkaissa, alhainen ilmanpaine on ainoa,
joka pitää auton perän kiinni asfaltissa.
Siinä olisikin äkkiä säästöt syöty.

Joskus aikoinaan 1.5 kaasutin samara vei kaksi aikusta ja kolme lasta kyydissä 6,9L sadalla, ei kovin paha, mutta -88 1.6 kaasutin Corolla vei samalla ajolla 5,9 litraa...
Tämä oli kyllä kesäaikaan.

Re: Samara talviautona

Lähetetty: 26.10.2015 8:42
Kirjoittaja eurosamu
eurosamu kirjoitti:
Jarkko_I kirjoitti:Kaks talvea yrittänyt Samaralla pärjätä, mutta molempina talvina auto luovuttanut. Ekana talvena meni kytkin ja taka-akseli poikki ja toisena talvena jarruputki pamahti poikki ja molemmat takapyöränlaakerit poksahti samaan aikaan sekä takakontin luukusta pamahti saranat hajalle. Seuraavan talven kyllä ajan takaveto ladalla kun ne sentään kestää :lol:
Johan nyt, ettei vain olisi niinsanottu maanantaikappale. Meikäläisellä Samara on aina toiminut kuin kello. Aika vähän ajettuja yksilöitä nämä ovat olleet, noin 70000 - 155000 -ajettuja. Ruiskulada ei temppuile muuta kuin silloin, kun laittaa yli 50% etanolia tankkiin.
Tietenkin tuo takalasinpyyhin pottuilee ja pissapojan säiliö on melkein kaikissa yksilöissä haljennut. Ihme ja kumma, tässä on vielä alkuperäinen säiliö käytössä.
Jos tämän eurosamarani takaiskarin kuppi olisi hitsaamaton, niin en malttaisi ajaa talvella, vaan säästelisin Ladaani. Nyt laitoin vain kynnykset ja ovet öljyä täyteen ja sitten päästin rasvat takaisin kippoon. Pohja vaikutti muuten niin hyvältä, että tuskin se kärsii suolavellistä. Muutama muovitulppa oli kadonnut pohjan tuuletusreiistä, joten hain Kumi-Järviseltä kourallisen tulppia niiden tilkitsemiseen.
Nyt alkoi Samara ilmeisesti näyttää oikeaa luonnettansa. Auto ei sammu virta-avaimesta ja avaimen voi ottaa pois. Mittaritaulun valot jää palamaan. No, hetken ihmeteltyäni tökkäsin vaihteen silmään ja päästin kytkimen, niin johan herkesi käymästä.
Voi olla, että käyttöön ottamassani vara-avaimessa on häikkää tai sitten virtalukon pohja kenkkuilee. Jotain virityksiä edellinen omistaja on tehnyt, koska virta-avaimen kääntö vaati paljon voimaa, ikäänkuin sinne olisi laitettu vahvempi palautusjousi. Tämä antaa viitteitä siihen, että koko lukko on uusittava. Kokeilen nyt ajaa alkuperäisellä virta-avaimella. Jos vika uusiutuu, on lukko vaihdettava.