Sivu 1/3

Peltisarjan rakentelu

Lähetetty: 4.11.2004 11:02
Kirjoittaja Lada ukko
:?:
Löytyykö keltään peltisarjan rakennusohjeita.
esim. Materiaalit, mitat,kulmat, putkien järjestys jne...
Kun käsittääkseni em. asiat ovat aika ratkaisevia jotta sarja toimii nimenomaa pakosarjana eikä vaan väylänä pihalle...
Kai noita rakentelis kun vaan tietäis millaisia :)

Lähetetty: 4.11.2004 11:53
Kirjoittaja Jankos
Virittäjän käsikirjastahan noita asioita löytyy. Taitaa olla numero 1 missä ne on selvitelty. Kirja löytyy varmaan kaikista kirjastoista.

Lähetetty: 4.11.2004 13:57
Kirjoittaja Lada ukko
:D
No niinpä tietenniin...
Minäpä tilaan ne samantein, eiköhän tuo Alfamer niitä myyne nettikaupassaan :D
Aattelin vaan kun täällä lienee insinöörejä ym. jotka osaisivat varmaan laskea Latuskaan optimaalisen "röörin" :wink:

Lähetetty: 4.11.2004 14:17
Kirjoittaja Jankos
Kyllähän niitä moni osaa laskea, mutta kyllä tuo kirja voi muutenkin olla ihan asiallinen alotellessa...

Lähetetty: 5.11.2004 20:18
Kirjoittaja Stefa
Tuohan riippuu niin monesta asiasta että aika tarkat tiedot pitää olla moottorista ennenkuin saa hyvän sarjan. Oma taiteenlajinsa eikä kaikkea pysty edes laskemaan, dynossa ajamalla haetaan ne viimeiset hevoset irti.

Tässä kuitenkin yksi kaava.

l=((v*a)/n)*0.083

Jossa:

v=pakopulssin nopeus
a=pakonokan asteet
n=sylinterien määrä
l=primäärin pituus

Ja minimitilavuus 6* yhden sylinterin tilavuus.

Putken halkaisija kannattaa valita lähellä pakokanavan halkaisijaa. Eli poikkileikkaukset pakokanavassa ja primääreissä pinta-alaltaan samat. Isompi ei ole parempi! Sitten kollektorilta eteenpäin joku 42- 50mm putki.

Kollektoriin primäärit sytytysjärjestyksen mukaan 1-3-4-2. Mutkat loivia ja primäärit saman mittaisia, kollektorin "supistuskartio" pakoputkeen n.7 astetta..

Nämä sitten ulkomuistista kaiveltuja että en vastaa virheistä :D Kertokaa kun virheitä löytyy.

Lähetetty: 9.11.2004 12:53
Kirjoittaja lada 1300s
Jokkis autoihin tekee jotkut hyviäkin peltisarjoja. Käyttävät mallina nuita Marteliuksia ja mitä niitä nyt on. Hinta jotain 120e Millä sitä putkee vääntää vie iso taittolaite tilaa? Ja kun putket yhtyy ladassa on aika ahdas tila startin ja ohjaus vipstaakkeleiden vierestä.

Lähetetty: 9.11.2004 15:46
Kirjoittaja LamaAjanElvis
täällä vois joku osaava ruveta tekemään sarjatuotantona noita sarjoja. hitsit kun maksaa 252euroo uus ja siihen oma etuputki 80euroo. en noilla hinnoilla ostas vaikka olisikin noin paljon tuohta.

Lähetetty: 9.11.2004 18:43
Kirjoittaja LamaAjanElvis
http://groups.msn.com/LADA/lada1200l.ms ... hotoID=190

tossa näyttäs menevän kaikki putket samaan kasaan yhtäaikaa.

entä saiskohan vakiosarjasta porttaamalla mitään aikaseks?

Lähetetty: 9.11.2004 19:56
Kirjoittaja Jankos
Tuossa kuvassa on marteliuksen tekemä siviilikäyttöön tarkoitettu 4-2-1 putki missä on laippa 4-2 kohdassa. Noita sai motonetista joskus...

Tuo ei mikään ihmeellinen putki ole, mutta toimii siviilipelissä ihan hyvin.

Se on muuten kumma kun täällä ladapalstalla kaikki jaksaa kitistä että jonkun pitäisi tehdä "sitä sun tätä", niin miksei sitten itse ala tekemään jos olisi niin hyvää hommaa????

Esimerkiksi tehdastekoiset peltisatsit on kuitenkin firmojen tuotekehitystyötä ja sitä on laskettu+mitoitettu huomattavasti ja tehty jigit ja muut valmistukseen tarpeelliset investoinnit. Eikä nuo peltisarjat mitenkään helppoja ole edes tehdä...

Lähetetty: 9.11.2004 20:14
Kirjoittaja LamaAjanElvis
no voishan sitä itsekkin tehdä jos putket täyttäs hiekalla ja jossain nuotiossa taittas. laipat pitäs leikata vakiosarjasta ja hitsaus tapahtuisi bilteman täytelangalla ja mitähän vielä... saattaisi putket kalista katuun ensi lämmityksellä. noh jospa tuosta kenosta tulisi tänä iltana rahaa ja jne...

hitsi olis pitänyt käydä sitä metallikoulua enemmän kuin 4tuntia.

Lähetetty: 9.11.2004 21:21
Kirjoittaja Jankos
Laippoja nyt ei voi mitenkään tehdä alkuperäisistä koska niihin pitää pystyä hitsaamaankin ja valuunhan ei hitsata peltiä kovin helposti kiinni...

Lähetetty: 10.11.2004 12:19
Kirjoittaja LamaAjanElvis
jees tuo olikin vähän niinkuin puoliks vitsi... kai se on oikee satsi joskus hommattava jos tarve iskee. mitäpä sitä muuten vakioon mosaan vielä laittamaan.

Lähetetty: 25.3.2005 21:00
Kirjoittaja lada 1300s
Meinasin rueta huvikseni vääntelemään jonkinnäköstä pakosarjaa 4-2-1 tyyppistä. Olisko minkäpaksunen putki hyvää eli miten isoa sisähalkasijaltaan ja miten paksu seinämältään? 1200 koneeseen? Kun olis mahdollisuus kaverin taivutella metallipuolella putkea. Aika ahas on vaan vetää putket startin vierestä se huolettaa eniten.

Lähetetty: 26.3.2005 10:38
Kirjoittaja kettu
Sisähalkaisija kannattaa, Stefan viestin perusteella, olla sama kuin pakokanavassa.

Lähetetty: 26.3.2005 11:00
Kirjoittaja lada 1300s
Paljokohan se oli hmm... ei se ollu ku jotai 30mm allekki. Sitä jyrsin ylöspäin aikalailla eli tallissa olis 32mm putkea taivutettuna siitäkö rupeen tekemään? Mietin jotain 35mm Jos se nyt ei ole kaikkien kaavojen mukaan tehty mutta putket on saman mittasia kaikki ja tarkasti kanavan muotonen alku niin voiko siitä olla haittaa? Vienkö ammattilaiselle auton joka tekee (140e :cry: ) No ei nyt niin kallis olis mutta se tekemisen riemu...