Sivu 1/2
2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 14:02
Kirjoittaja leposima
Meni etuiskareita vaihdellessa toiselta puolelta toinen pinnapultti poikki, jolla iskarin alapäätä pitelevä korvake tulee kiinni.
Mitä kannattaa tehdä, yhdellä mutterilla tuskin uskaltaa ajella? Pitääkö alatukivarsi irroittaa ja porata pinnapultin jämät irti, laittaa pultti ja hitsata se kiinni?
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 14:12
Kirjoittaja Flaiman
Eipä siinä muukaan auta ellei uutta hanki.
Ei mikään mukavin korjattava kun pitää rälläköidä hitsin kohta vielä tasaiseksi ettei jousi katkea. Itse en ole joutunut tekemään mutta taitaa olla vielä melko kapea väli rälläköidä.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 14:21
Kirjoittaja AI
Aika hankala sitä pulttia on sieltä jousen altakin pois porata:
http://lada1970.1g.fi/kuvat/samsung/alatukivarsi.jpg
Joku kertoi joskus poranneensa alapuolelta sen kokoisen reiän että mahtui pultin kanta sinne ja hitsanneensa sen paikoilleen.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 16:26
Kirjoittaja virtain
Ota alatukivasri irti,ja poraat siihen esim 8,5mm reiän sen alkuperäisen pinnapultin kohtaan,ja sitten katkaiset 8mm pultista sen lenkkiavainkannan pois ja laitat sen pultin siihen reikään,jonka jälkeen sitten hitsaat sen sieltä tukivarren sisältä kiinni...Ei tarvitse miettiä,että mahtuuko se jousen kanssa olemaan siellä...koska se mahtuu olemaan siellä

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 16:50
Kirjoittaja AI
Sieltä tukivarren sisäpuolelta vaan ei paljon hitsaamaan mahdu kun sen alkuperäisen pultin päälle on tuo jousikuppi hitsattu. Kuvassa yläpuolelta vähän se alkuperäisen pultin kanta pilkottaa.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 16:59
Kirjoittaja jta
Ite porasin alapuolelta muistaakseni 12mm reiän ja hioin 8mm pultin kannan siten että mahtui tuohon reikään ja ohensin kantaa myöskin sen verran että upposi hieman syvemmälle kuin tukivarren pinta ja hitsillä täräytin kiinni. Saa paremmin hitsattua kun jää vähän rakoa pultin ja alatukivarren väliin ja samalla sai myös samalle tasolle tuon tukivarren kans sen hitsin. Hionta, hiekkapuhallus ja maalaus niin ei edes näe päällepäin että pultti on vaihdettu kun näitähän ei vissiin saisi mennä hitsaileen. Tuon tein kerran paikoillaan olevaan alatukivarteen niin onhan se vähän tuusaamista. Kahteen irtaallaan olevaan alatukivarteen tein tuon saman operaation ja samalla tuli vaihdettua ne kallistuksenvakaajan pultitkin. Helpommalla tosin selviäis kun ostais suosiolla uudet kun eivät maksakkaan juuri mitään. Sattui kuitenkin hyllyssä oleen muuten hyvä kuntoiset tukivarret niin tuli tuo operaatio tehtyä kun piti nappikseen vaihtaa tukivarret kun oli jo reikä tullut vanhoihin ja katsastus miehen ketale meni siihen puuttumaan.

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 14.12.2015 21:19
Kirjoittaja kapa
Itse kun tukivarret kunnostin niin irrotin nuo jousikupit tukivarsista (pistehitseillä kiinni). Sitten hitsasin uudet pultit tukivarsiin ja heppailin jousikupit takaisin paikoilleen.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 15.12.2015 17:14
Kirjoittaja 'aatee'
Johonki tullu tehtyä vaan niin että poikkimenneiden tilalle hitsaa vaan pultit suoraan kannoistaan tukivarsiin kiinni. Toimii, eikä tarvitse purkaa mitään

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 21.12.2015 9:36
Kirjoittaja leposima
Kiitos paljon vinkeistä, on kiva kun täällä autetaan miestä mäessä
Nyt sain tukivarren irti. pallonivelen alapultit ja kallistuksen vakaajan pinnapultitkin katkesi mukavasti. Pallonivelen ulospainajakin halkesi, kangella sai onneksi pallonivelen tukivarresta irti. Saako mistään uusia tukivarsia sopuhintaan? Tuota kun pitää kunnostaa jo ihan liian paljon..
Lisäksi mistä saisi soivan työkalun jousien puristukseen? Mulla oli jotkut vähä modatut puristimet, mutta ne ei mahtuneet puristamaan tarpeeksi. Tuli tukivarsi aika voimalla tonttiin, kun sain sen irroitettua

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 21.12.2015 10:20
Kirjoittaja Flaiman
Mansemotorsilta saa Ladaan tarkoitetun jousipuristimen ja uusia tukivarsiakin. Sillein itse tehnyt jousipuristimen kanssa pelatessa, että iskari irti ja ylätukivarren pitkä pultti irti. Silloin ainoastaan iskarin pultit on mahdollisia katkeamisen paikkoja. Ei tietenkään auta sinun tapauksessa kun tukivarsi pitää vaihtaa.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 21.12.2015 14:59
Kirjoittaja jta
Lyhennetyillä jousipuristimila saa kohtuudella nuo etujouset pois mutta eipä se kallis ole tuo mitä mansemotors myy ja ovat varmasti turvallisemmat. Ite tehnyt siten että puristan jousen kasaan noilla normi puristimilla ja löysään alatukivarren puslien mutterit niin pääsee tukivarsi liikkuun helposti alas ja jousen saa nätisti luiskautettua pois. Tunkkia hyvä käyttää tuossa vaiheessa hillitseen ettei alatukivarsi lähde vauhdilla alaspäin. Vaatii vaan että auto pitää olla nostettuna aika korkealle.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 24.12.2015 22:52
Kirjoittaja Ladaritari
Itse olen moneen otteeseen hitsannut noita alatukivarsia, mutta jos on sellainen yksilö että alkaa kaikki pinnapultit katkeamaan, niin kallistuksen vakaajan kuin iskarin kiinnityksestäkin, on Ladan alatukivarsi yleensä niin tiensä päässä että kohta voi tukivarsi revetä jo pallonivelen kohdalta liian ruosteen takia. Eihän noita tukivarsia kauheasti vissiin saa paikata, mutta poraamalla reiän ja hitsaamalla pinnapultin/ normaalin pultin katkenneen tilalle, sillein niitä on kyllä saanut elvytettyä ja kestämään vielä muutaman vuoden lisää. Ladan saa purettua aina helposti mutta etujousen takaisin laitto onkin vähän haastavampi homma, alusta rakenne on sillein vähän jännä että sinne väliin ei mahdu oikein mikään jousipuristin kun aina ottaa tukivarsiin kiinni, itse olen tehnyt aina niin että olen lattialla vääntänyt jousipuristimilla jousen kasaan ja asettanut rautaisella reikänauhalla pari pantaa tiukalle, sen jälkeen ottanut jousipuristimet pois. Rautainen reikänauha jaksaa pitää jousen kasassa, kannattaa mieluummin laittaa 3 pantaa kuin 2 ja jousen on hyvä olla kasaan puristettuna alle 30cm lyhyt, silloin se menee aika vaivatta paikoilleen, pikkuisen tunkilla alatukivarresta nostaen saa paketin kasattua aika kevyesti, kun kaikki on kiinni, iskarit ja muut mitä remontissa on otettu irti, antaa vaan niiden reikänauhojen olla viimeiseen asti paikoillaan ja sen jälkeen kun kaikki on kasattu, ihan viimeiseksi katkaisee ne reikänauhat peltisaksilla, jokainen tekee tyylillään mutta itse olen havainnut tämän erittäin hyväksi tavaksi toimia

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 25.12.2015 2:59
Kirjoittaja jta
Itekkin joskus miettiny vastaavaa että sitoisi jousen läjään jollain mutta tieto siitä että millä voimalla se jousi lähtee jos sattuukin patentti pettään niin on ainakin vielä toistaiseksi estäny mua tekemästä patentteja. Nähnyt mitä jälkeä tekee kun osuu viistosti poskipäähän ja myöskin sen että montako kertaa se jousi käy sellaisen 7m korkean hallin katossa kun lähtee puristuksesta. Hirvittää välillä noilla jousipuristimillakin touhuilu.
Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 25.12.2015 21:02
Kirjoittaja 'aatee'
mansemotorsilta tuo erittäin edullinen jousipuristin niin ei tarvi mitään säätää, jousen vaihto on juhlaa tuolla...

Re: 2107 1300cc '90 etuiskarin alakiinnitys
Lähetetty: 25.12.2015 21:11
Kirjoittaja Flaiman
^Oletko tehnyt samanlailla kuin mitä yllä selostin vai onko vielä helpompikin tapa?