Jouska jo huomasikin, että kuvassa ei varsinaisesti ole "oikea Mosse". Se on IZh 2125 eli "Izh Kombi".
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%B6-2125
Talkkari kylllä vetelee mielestäni mutkia kyllä aika suoraksi "itä-autorintamalla". Renaultin halu ottaa Mossen nimi Dacialle, perustuu lähinnä siihen, että se haluaa kohottaa omaa länsituotanto-brändiänsä Venäjällä. Siellä ei jostain syystä ihmiset ilmeisesti osta Daciaa, jos siihen ruuvataan sen logo keulaan. Datsunin tulo taas perustuu paremminkin Nissanin mukana oloon yhteisessä allianssissa Renaultin kanssa.
Ja ei kai se Fiat mitään merkkejä ole lopettanut vaan vanhan talousjärjestelmän sortuessa alta sosialistinen autoteollisuus jäi nopeasti uuden talousjärjestelmän hammasrattaiden väliin kannattamattomana ja merkit hävisivät sen mukana. Oikeastaan ainoa "omin voimin" itäblokista säilynyt automerkki on DDR:n Multicar, moottoripyöristä löytyy useampi: Izh, IMZ, KMZ, ZiD , Minsk ja Jawa. Premierhän on merkkinä olemassa edelleenkin, eikä mikään "itä-automerkki" koskaan ollutkaan. GM:stä on ainakin itselle ollut pelkkää hyötyä Samarassa. Se onkin se ainoa "oikea Lada" minulle
Tästä "Mossen tulosta" ehdin toisessa teemassa parisen kk:tta sitten jo vähän juttuakin tehdä, siitä löytyy linkki uutiseen mistä tässä on kyse:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 65#p392722
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»