Sivu 1/1

Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 10:04
Kirjoittaja Rh-
Elikkä, kyseessä 1700i koneen 21213-1003011 kansi ja sen pakoventtiilit.
Itse en ole perehtynyt ruiskutustekniikkaan juuri ollenkaan.

Tähän kyseiseen kanteen neuvotaan Autoprospektissa ja Lada-infossa säätämään pakoventtiilit 0.20mm välyksellä.

Mistä tämä erillinen välys johtuu verrattuna normaalin takavedon 0.15mm? Onko kannessa/venttiileissä jokin ero käytettäissä ruiskua
vai vaatiiko ruisku jotakin eroa sylinterin virtaukselta?
Miten tämä vaikuttaa venttiilin aukiolo aikaan ja pakokaasun virtaamiseen kaasutin käytössä?

Heittokellon ollessa hukassa yritin tuossa havainnollistaa tilannetta itselleni irtonaisella 2101 moottorilla ja sen vakio kannella,
tulos ei ole tarkka, mutta 0.15mm välyksellä saataisiin pako auki muutama aste aikaisemmin ja kiinni hiukan myöhemmin?

Mitenkä tämä sitten menee 21213-1003011 kannen kanssa jossa Nivan nokkatikku?

Oman järkeilyny mukaan pitempi aukiolo mahdollistaa paremman pakokaasun poistuman ja tämän myötä paremman täytön?

Kumpiko on suositeltavampi kaasutinkäytössä, jos ei muuta niin 0.20mm välys aiheuttaa kylmällä moottorilla aika tiukan diesel-äänimailman.

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 13:21
Kirjoittaja START
no käytännössä tuolla ei ole mitään merkitystä, muutakuin se mahdollinen venttiilin naputus.
se että onko ruisku vaiko kaasari tässätapauksessa ei ole mitään merkitystä, ei se polttoaine seos tiedä minkälaisesta suuttimesta sitä sinne mölön malliseen imusarjaan kaadetaan.
äkkiä tulis mieleen että liittyy jotenkin kovempaan puristussuhteeseen mutta en kyllä keksi että miten

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 14:03
Kirjoittaja Rh-
Sitä tässä kanssa pohdin, mutta en ole keksinyt että mitenkä.

Kumpa joku viisas osaisi tämän selittää hyvin tyhjentävästi :-?

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 16:35
Kirjoittaja pressa
Mitään en osaa selittää enkä mitään tiedä, vuosia olen kuitenkin aina tuolla ,15 liuskalla kaikki säätänyt eikä ole venttiilit naputa.

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 16:48
Kirjoittaja Rh-
Sitäpä minäkin, aina ennen menty tuolla 0.15 liuskalla, mutta mikä on se syy, miksi tämä kone on vaatinut/vaatii 0.20mm liuskaa pakopuolelle.

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 17:06
Kirjoittaja jaketech racinteam
Rh- kirjoitti:Sitäpä minäkin, aina ennen menty tuolla 0.15 liuskalla, mutta mikä on se syy, miksi tämä kone on vaatinut/vaatii 0.20mm liuskaa pakopuolelle.
nokkaakselin profiili erilaiset aukeamis ja sulkemis rampit, venttiilinmateriaali eri että laajenee enemän ku toinen venttiili. tuossa ainaki nuo mikkä vaikuttaa venttiilin välykseen.

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 17:44
Kirjoittaja 'aatee'
Pistät vaan 0.15 ja sillä hyvä
Ei mitään syytä tolle 0.20!!

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 18:34
Kirjoittaja Jokari
Siinä 21213-nokassa pakopuoli on tismalleen yksi ja sama kuin takavetoisen vakionokassa eli tälle 0,20 välykselle ei ole minkään sortin järjellistä perustetta.

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 21:03
Kirjoittaja Rh-
Täytynee käyttää auki ja säätää, jääny vaan kaivamaan miksi tehdas on tuota suositellut aikoinaan?

Re: Venttiilinvälyksen vaikutus venttiilin aukiolo aikaan

Lähetetty: 21.12.2015 22:28
Kirjoittaja START
jaketech racinteam kirjoitti:
Rh- kirjoitti:Sitäpä minäkin, aina ennen menty tuolla 0.15 liuskalla, mutta mikä on se syy, miksi tämä kone on vaatinut/vaatii 0.20mm liuskaa pakopuolelle.
nokkaakselin profiili erilaiset aukeamis ja sulkemis rampit, venttiilinmateriaali eri että laajenee enemän ku toinen venttiili. tuossa ainaki nuo mikkä vaikuttaa venttiilin välykseen.
mikään näistä ei ole muuttunut ko mallien välillä