Vauhtipyöräkeskustelua
Lähetetty: 21.3.2016 22:28
Ihan ensimmäistä ja tuskin viimeistäkään takavedon vauhtipyörää en ole koneistamassa, noita on tullut sorvailtua, jyrsittyä ja porattua jokunen ripakopallinen....
Mutta asiaan, iski idea:
Mitäpä jos tuollaisen takavetomallin vauhtipyörän keskiön risteyttäisi alumiinisen ulkokehän kanssa?
-Suunnittelin toteutuksen osapuilleen näin
*Alkup. vpyörästä irroitrtaan hammaskehä, jonka jälkeen ulkohalkaisija sorvataan samaan halkaisijaan kitkapinnan ulkohalkaisijan kanssa. Kitkapinnan taustapuolelle sorvataan tasopinta ja kitkapinta oikaistaan(jos tarvetta). Kitkapintaan porataan uppokantaruuveille kaksi erijakoista reikäpiiriä, upottaen näitä ruuvinkoloja sen verran että ruuvinkolot toimivat myös kitkapinnan kaasunpoistotaskuina, poistaen täten kaasuja ja pölyä kytkimen luistaessa(vrt. rei'itetty jarrulevy).
Sorvataan alumiinista (6061?) limppu jonka ainevahvuus on 8mm sisähalkaisija käypäinen tuon em. tasopinnan pienemmän halkaisijan kanssa ja jonka ulkohalkaisija vastaa alkup. vpyörän halkaisijaa(ilman hammaskehää), ulkoreunalle jätetään pykälää sen verran yli em 8mm:n että hammaskehän asennus samalle kohtaa kuin alunperin on edelleen mahdollista. Tähän sorvattuun alumiinikiekkoon porataan sama pulttijako kuin kitkapintaan, sillä erotuksella että nämä reiät kierteytetään. Tämän jälkeen porataan ulkokehälle halutunlaisen (oletettavasti vakio-)kytkimen vaatima pulttijako kierteineen.
Koko komeus kasataan siis käyttäen alkuperäisestä vauhtipyörästä keskiö, kitkapinta ja hammaskehä. Alumiinilla taasen korvataan alkuperäisen vauhtipyörän ulkokehän massa.
Kirjoittelin tämän puhelimella, valitan siis mahdollisesti esiintyviä kielioppivirheitä)
Suunnitelmaa saa vapaasti kommentoida, kopioida, ja esittää parannuksia. Vielä ennen kuin joku ehtii kysyä, myös täysin uuden vauhtipyörän valmistus pyörii mielessä, mutta haluan kokeilla tätä ensin.
Mutta asiaan, iski idea:
Mitäpä jos tuollaisen takavetomallin vauhtipyörän keskiön risteyttäisi alumiinisen ulkokehän kanssa?
-Suunnittelin toteutuksen osapuilleen näin
*Alkup. vpyörästä irroitrtaan hammaskehä, jonka jälkeen ulkohalkaisija sorvataan samaan halkaisijaan kitkapinnan ulkohalkaisijan kanssa. Kitkapinnan taustapuolelle sorvataan tasopinta ja kitkapinta oikaistaan(jos tarvetta). Kitkapintaan porataan uppokantaruuveille kaksi erijakoista reikäpiiriä, upottaen näitä ruuvinkoloja sen verran että ruuvinkolot toimivat myös kitkapinnan kaasunpoistotaskuina, poistaen täten kaasuja ja pölyä kytkimen luistaessa(vrt. rei'itetty jarrulevy).
Sorvataan alumiinista (6061?) limppu jonka ainevahvuus on 8mm sisähalkaisija käypäinen tuon em. tasopinnan pienemmän halkaisijan kanssa ja jonka ulkohalkaisija vastaa alkup. vpyörän halkaisijaa(ilman hammaskehää), ulkoreunalle jätetään pykälää sen verran yli em 8mm:n että hammaskehän asennus samalle kohtaa kuin alunperin on edelleen mahdollista. Tähän sorvattuun alumiinikiekkoon porataan sama pulttijako kuin kitkapintaan, sillä erotuksella että nämä reiät kierteytetään. Tämän jälkeen porataan ulkokehälle halutunlaisen (oletettavasti vakio-)kytkimen vaatima pulttijako kierteineen.
Koko komeus kasataan siis käyttäen alkuperäisestä vauhtipyörästä keskiö, kitkapinta ja hammaskehä. Alumiinilla taasen korvataan alkuperäisen vauhtipyörän ulkokehän massa.
Kirjoittelin tämän puhelimella, valitan siis mahdollisesti esiintyviä kielioppivirheitä)
Suunnitelmaa saa vapaasti kommentoida, kopioida, ja esittää parannuksia. Vielä ennen kuin joku ehtii kysyä, myös täysin uuden vauhtipyörän valmistus pyörii mielessä, mutta haluan kokeilla tätä ensin.