Ladan tulevaisuus?
Lähetetty: 18.4.2016 17:44
Lada pahassa syöksykierteessä – tappiota miljardi euroa
Ei mitenkään erityisen hyvältä näytä.. onko näistä uusista malleista pelastajaksi?
Hinta lienee karkaamassa, näin halvalla ei kannata myydä, mutta kalliimmalla kukaan ei osta?
Entä mitenkä Ladojen vienti ulkomaille? Tulisiko sieltä sitä kovasti kaivattua valuuttaa?
- KauppalehtiVenäjän autoteollisuuden ongelmat ovat alkaneet kärjistyä sitä mukaa kun maan
talouskriisi pahenee. Myyntimäärien vähentymisen vuoksi autotehtaat lomauttavat ja
vähentävät väkeä.
Viime vuonna yhtiö teki 2,4 miljardin euron liikevaihdolla tappiota peräti miljardi euroa ja
maaliskuussa yhtiön ruotsalainen pääjohtaja Bo Andersson sai potkut.
Autokaupungin väkeä on erityisesti närkästyttänyt se, että Andersson alkoi toimikautenaan
suosia länsimaisia komponenttivalmistajia venäläisten kustannuksella.
”Majuriksi” tituleerattu ruotsalaisjohtaja ei ollut tyytyväinen venäläisalihankkijoiden tarjoamien
tuotteiden laatuun.
Länsikomponenttien osuus on nopeasti lisääntynyt erityisesti Ladan uusimpien mallien osalta.
Tällä hetkellä myydyimmän Lada-mallin, Grantan, kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia,
mutta Vestan osalta luku on 50 prosenttia ja XRayn osalta vain 28 prosenttia.
Ruplan romahduksen jälkeen ulkomaisten tuontiosien hinta on luonnollisesti noussut merkittävästi.
Sitä mukaa kun lännestä tuotujen komponenttien osuus kasvaa, nousee Lada-malliston hinta
väistämättä lähelle Venäjällä koottavien länsimerkkien tasoa.
Jos venäläinen automies saa valita lähes samanhintaisten Kian ja Ladan välillä, on valinta
todennäköisesti Kia.
Avtovazin työntekijämäärä on pudonnut dramaattisesti vuoden 2009 kaikkiaan 121 000 hengestä
nykyiseen 26 000:een. Lisäksi satojen komponenttivalmistajien ja muiden alihankintayhtiöiden
työntekijämäärämäärä on vähentynyt samassa suhteessa.
Avtovazin historian aikana Venäjän hallitus on useita kertoja pelastanut yhtiön pulasta,
jottei Toljattin seudulle syntyisi sosiaalista katastrofia.
Nytkin hallitus on luvannut muutaman sadan miljoonan euron apupaketin, mutta päävastuun
tilanteesta kantaa enemmistöomistaja Renault-Nissan, joka joutunee vastentahtoisesti pääomittamaan
raskaasti tappiollista yhtiötä.
Renaultin ja Nissanin kannalta tilanne on haasteellinen siinäkin suhteessa, että molemmilla merkeillä
on myös erilliset autotehtaat Venäjällä, Renaultilla tehdas on Moskovassa ja Nissanilla Pietarissa.
Ei mitenkään erityisen hyvältä näytä.. onko näistä uusista malleista pelastajaksi?
Hinta lienee karkaamassa, näin halvalla ei kannata myydä, mutta kalliimmalla kukaan ei osta?
Entä mitenkä Ladojen vienti ulkomaille? Tulisiko sieltä sitä kovasti kaivattua valuuttaa?