Sivu 1/1

Ladan turbotus?

Lähetetty: 19.11.2003 9:11
Kirjoittaja lata
Onko mitenkä iso homma laittaa turbo ladaan. mitä kaikkee muutoksia pitää tehä ja mitä ostaa?

no nii

Lähetetty: 19.11.2003 11:48
Kirjoittaja evo2
ei ole. suomessa on useita firmoja jotka mielellään asentaa ladaasi turbon ja lompakon paksuudesta riippuen välijäähdyttimen ja säädettävän ruiskun. hommahan toimii niin et ajat ladasi ko. firmaan ja haet sen pois pari sataa heppaa tehokkaampana.

Lähetetty: 19.11.2003 12:07
Kirjoittaja lata
Niin mut se hintakin saattaa olla hyvä

Lähetetty: 19.11.2003 12:46
Kirjoittaja arpati
No joo.......

Ekana kannattaa selvittää itelleen mitä lainsäädäntö sanoo!

Tokana kannattaa tutustua tekniikkaan (lata) ja teoriaan (viritys & ahtaminen) Corky Bell -Maximum boost / A.Graham Bell Uusi moottoritekniikka / A.Graham Belliltä pari muutakin opusta saatavilla Alfamerilta jotka ovat lontoonkielisiä ja paksuja = kalliita / Alfamerilla muitakin kirjoja kannattaa tsekata.

Kolmantena kannattaa tutustua matskuun mitä löytää netistä (kokemuksia)V.Vierin sivuilla paljon linkkejä myös muille sivuille.

Sitten täytyy vielä varata riittävästi rahaa eli moottorin ja apulaitteiden kunnostus n. 400 - 600 eur (jos kasaa ite), turbo n 100 - 1300 eur (käytetty - uusi huipputurbo) ym pikkuhilpettä johon saa varmasti menemään rahaa 8)

Tossa aika tuore projekti

http://www.ele.tut.fi/~vvieri/autot.htm


Ja tuolta haet haulla ahtamiseen & virittämiseen liityvää matskua

http://fiatforum.ath.cx/index.php

Ja täältä "tekstit" osio

http://ffp-motorsport.com/tuning/index.php

Lähetetty: 26.11.2003 14:04
Kirjoittaja RussianRacing
Onkos kenelläkään kokemuksia turbotetun Ladan muutoskatsastuksesta. Onnistuuko nykysäännöillä ja jos onnistuu niin millä perusteilla ja vaatimuksilla?

Lähetetty: 26.11.2003 17:08
Kirjoittaja Turbiini
Auto vanhempi kuin 1.7.87 ei tarvita muuta kuin tubottaa ja näyttää konttorilla dynolappu jossa on alle 100 heppaa ja ahtopaineet merkittynä.
1.7.87 ylöspöin ei vähäpäästöiset muuten sama mutta vtt tai vastaavan tutkimuslaitoksen todistus ettei käytön aikaiset päästöt ylitä sallittuja (on kallis) tai kattin kuoret putken ympärille. Vähäpäästöiset onkin sitten aina mittautettava.