ASBESTI Ladassa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
gargeli85

ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja gargeli85 »

Selailin läpi foorumin keskusteluja ja huomasin, että kyseisestä aiheesta ei ollut aihemmin
kirjoiteltu. Aloitan näin siis uuden viestiketjun ja odotan mielenkiinnolla Lada-tietäjien vastauksia.

Olen juuri aloittamassa keittiöremonttia ja tein asbestikartoituksen siihen.
Näytteenoton yhteydessä mieleeni juolahti ottaa näyte oman vm. 1976 Virosta
tuodun nappisilmälada (VAZ 2101) pohjasta (pohjamassa).

Tuloksen labrasta tulivat nyt perjantaina. Hyvät uutiset olivat, että keittiöstä ei löytynyt
mistään asbestia ja remppa voi alkaa.
Huonot uutiset olivat taas, että Ladan pohjasta otettu näyte näytti positiivista tulosta asbestille.
Näytteenoton yhteydessä kaavin takakontin pohjan alta näytteen vanhaa massaa, jonka mukana
lähti auton alkuperäistä valkoista maalia ja punaista pohjamaalia.

Nyt kun viikonloppu on meneillään ja asbestitutkimuslabra on suljettu ei voi oikein soittaa täsmentäviä kysymyksiä löydöksestä.
Ainoa, mitä tuloksen mukana tuli on, että näyte on positiivinen ja se ei ollut sinistä krokidoliittiasbestia (pahinta mahdollista 6:sta eri asbestilaadusta).

Auton pohjaa on tullut aikaisemmin lämmiteltyä kuumailmapuhaltimella, kun kaavin vanhoja massoja pois uuden pellin hitsausta varten. Siinä vaiheessa olin vielä autuaan tietämätön, että olisi mitenkään mahdollista sen sisältävän asbestia. Muistan kyllä lukeneeni, että auton kytkinlevyissä ja jarruissa on vanhoissa autoissa käytetty asbestia. Pahin tuli sitten tehtyä,
kun hioin lastan jälkeen kaavitun pinnan rälläkän teräsharjalaikalla puhtaalle peltipinnalle. Käytössä oli toki kaasut suodattava naamari, mutta autotalli on nyt täynnä vanhaa massaa ym. muuta roskaa, mitä pohjasta irtosi.

Kyselisin nyt täältä tietäjiltä, missä materiaaleissa Ladassa on käytetty asbestia? Omien alustavien selvitysten mukaan
bitumipohjaisissa massoissa (ei eritelty kuin rakennuspuolella käytetyt bitumimassat, maalit ja liimat) voi löytyä 5 - 20 %
asbestia kyseisistä aineista. Ainettä käytettiin näissä tuotteissa sen takia, että se esti valumista levityksen aikana.

Tiedän, saattaahan tällaisessa ns. " kertaluonteisessa altistumisessa" olla pienemmät riskit kuin niillä, ketkä tekivät puhtaan asbestin kanssa hommia 60- ja 70-luvuilla useita vuosia ja että takavuosina vanhojen autojen jarrujen kanssa pölisteelleet automekaanikot voivat olla jopa vielä hengissä ilman oireita tai asbestiperäisiä sairauksia. Hyvähän se on kuintenkin koittaa selvittää kuinka paha vaikutus moisella pöllyttämisellä on.

Toivottavasti tästä alkaa fiksu keskustelu ja ihmiset saavat varoitusta siitä, minkä kanssa ovat tekemisissä purkaessaan/
fiksaillessaan vanhoja projektiautoja.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mitään ihan varmaa en osaa sanoa, mutta tässä vähän avoimia kysymyksiä mistä lähteä pohtimaan

Lienee ratkaisevaa tuossa, että se on Virosta käytettynä tuotu ja massaukset tehty siis siellä, takavetoiset Ladat suojattiin Suomessa SFS-standardin mukaan ja voisi kuvitella että niissä olisi otettu huomioon myös asbesti? tai tiedä sitten milloin Suomessa on alettu ymmärtää asbestin vaarat? Jos joku tuntee Tectylin massauksia niin se auttaisi tässä asiassa.

Muutoin asbestia on alkuperäisissä kytkin ja jarrupinnoissa ja joissain moottorin tiivisteissä, en nyt suoraa muista milloin Suomeen tuotaviin malleihin tuli asbestittomat osat, mutta joskus 90-luvulla oli vielä erikseen Tanskaan vietävissä autoissa mainittu asbestittomat moottorin tiivisteet ja Suomeen tuotiin eri autoja kuin sinne. Vientiin tuli kuitenkin jarru ja kytkin osat jo aiemmin, olisiko jo 1977 alusta kun Suomi tradifioi UN EEC e-säännöt?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Mitään ihan varmaa en osaa sanoa, mutta tässä vähän avoimia kysymyksiä mistä lähteä pohtimaan

Lienee ratkaisevaa tuossa, että se on Virosta käytettynä tuotu ja massaukset tehty siis siellä, takavetoiset Ladat suojattiin Suomessa SFS-standardin mukaan ja voisi kuvitella että niissä olisi otettu huomioon myös asbesti? tai tiedä sitten milloin Suomessa on alettu ymmärtää asbestin vaarat? Jos joku tuntee Tectylin massauksia niin se auttaisi tässä asiassa.

Muutoin asbestia on alkuperäisissä kytkin ja jarrupinnoissa ja joissain moottorin tiivisteissä, en nyt suoraa muista milloin Suomeen tuotaviin malleihin tuli asbestittomat osat, mutta joskus 90-luvulla oli vielä erikseen Tanskaan vietävissä autoissa mainittu asbestittomat moottorin tiivisteet ja Suomeen tuotiin eri autoja kuin sinne. Vientiin tuli kuitenkin jarru ja kytkin osat jo aiemmin, olisiko jo 1977 alusta kun Suomi tradifioi UN EEC e-säännöt?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Ei Suomessa kyllä vielä 70-luvulla kiinnitetty mitään huomiota asbestin terveysvaaroihin, koska niistä ei tiedetty, päinvastoin juuri silloinhan asbestin käyttö oli huipussaan täälläkin ja paljolti käytössä vielä 80-luvullakin. Varmaan käytetty täälläkin myös bitumipohjaisissa massoissakin koska sitä on sen ajan kattohuovissa jms.

Omassa vm. 89 Transitissa on konepellin alla varoituslappu asbestista. Konetilan vuoraukseen käytetyt eristeet mm. sisältää asbestia. Sitä sai käyttää autoissa ilmeisesti v. 1994 asti?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Taloyhtiöni vuodelta 1972 . Meillä on juuri tehty asbestikartoitus. Asbestia löytyi vähän joka puolelta. Keittiön kaakeleiden ja lattialaattojen taustalla olevasta laastista ja liimasta, äänieristeiden liimauksesta, lattiamattojen alta ei vielä katsottu. putkien eristeet, saunan kiukaan suojalevy mm.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
humungus

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja humungus »

Asbestin kanssa tulee toimeen niin kauan kun sitä ei työstä mitenkään pölyävällä toiminnalla.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

On se hyvä, ettei näistä haitoista ennen tiedetty.
Isä Pavel sahasi puukkosahalla asbestilevyjä kesämökin kiukaan ja seinän välille. ja kun valmiita jarrukenkiä autoihin ei saatu, muotoiltiin jarruhihna smirgelillä ja porakoneella kenkään sopivaksi ja se sitten niitattiin kenkään kiinni.
Tällaisiin direktiiveihin kaikenmaailman EU-tarkastajat puuttuvat ja muiden paljon enemmän haitallisten asioiden takia sanotaan, että hyi hyi. ei näin saa tehdä.
Ihan hyvä, että tämäkin asia tuodaan esille, vaikka ei tällä paljonkaan vaikutusta käytännössä ole.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja samarai »

Muistan itse 70-luvun lopulta ns. jarrukenkien säteistyslaitteen. Esim. jos rumpu jouduttiin sorvaamaan niin sen läpimitalla asetettiin kenkä (hihna valmiiksi niitattuna) tuohon laitteeseen ja edestakaisin sitä kenkää vivulla liikuttamalla se hioi hihnan asetettuun muotoon. Olen joskus ko. laitteella hionut Volga M21:n kaikki hihnat sopiviksi sorvatuille rummuille. Eihän siinä muuten mitään, mutta se hihnoista tullut hiomapöly tuli suoraan ylöspäin ja jos piti lärviään liian lähellä, sai asbestit suoraan suuhunsa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
gustha

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja gustha »

Ennen ei tiedetty,ja vaikka olisi vähän ollut tietoakin, vähäteltiin. Suojaimet olivat hankalia pitää,ja haittasivat työntekoa.Moni mies joutui ennen aikaisesti hautaan.Myös tuttu putkimies.
Löysin tommosen jutun.On siinä paljon hyvääkin.

"MITÄ ASBESTI ON ? o Asbesti on yleisnimike useille luonnossa esiintyville kuitumaisille kiteisille silikaattimineraaleille, joiden kemiallinen koostumus ja ominaisuudet vaihtelevat suurestikin. Yleisin on serpentiinimineraaleihin kuuluva krysotiili eli valkoinen asbesti. Muut asbestilaadut ovat amfiboliasbesteja. Haitallisin asbesti on krokidoliitti eli sininen asbesti. Esim. antofylliittia on käytetty suomessa runsaasti, koska sitä on louhittu meillä aina vuoteen 1975. Amosiitti eli ruskeaa asbestia on niinikään käytetty runsaasti. Tremoliitin ja aktinoliitin käyttö on ollut harvinaisempaa. o Asbesti on ainutlaatuinen materiaali, jolla on monia haluttuja ominaisuuksia: kemikaalien kestävyys, bakteerien kestävyys, palamattomuus, lämmöneristävyys, sähköneristävyys, mekaaninen lujuus, joustavuus, kitkan ja kulumisen kestävyys, kosteudeneristävyys, suodatuskyky, akustiikkaa parantavat ominaisuudet."
Avatar
jta
Viestit: 4436
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja jta »

Onneksi tuo on autoissa jo hyvin marginaalinen vaara mutta on tuo kuitenkin hyvä ottaa huomioon jarru- ja kytkinremppoja tehdessä varsinkin jos kyseessä on pitkään seissyt yksilö missä mahdollisesti voi olla asbestia sisältävät jarrupalat/kytkinlevy. Pesut kannattaa tehdä jarrujenpuhdistusaineella tai vastaavalla eikä puhallella ihan huolettomasti paineilmalla pölyjä ilmaan.

Alustamassaa en pidä mitenkään hirveän vaarallisena vaikka sisältäisikin asbestia. Tuo ei kuitenkaan pölise niin hienojakoisena vaikka teräsharjalla poistaisikin. Tietenkin tuossa(kin) olisi hyvä hengityssuojainta kuitenkin pitää.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: ASBESTI Ladassa

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Vastaa Viestiin