Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
saarako

Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja saarako »

Moi!

Yritin haullakin etsiä, mutta vastausta en löytänyt, joten:

Soitin huvikseni katsastuskonttorille, jotta vaihdettaisiin Eurosamaran valmistusmaaksi rekisteriotteeseen Suomi. Eipä vain onnistukaan, tarvitaan jonkinlaisia dokumentteja että on Suomessa valmistettu. Mistäs sellaisia todisteita saisin? Tyydynkö sitten vaan siihen, että rekkarissa lukee valmistusmaana Venäjä, vaikka haluaisin siihen Suomi?

Nyyh? :(
Avatar
pressa
Viestit: 10467
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse aikoinaan asioin asiantuntevassa konttorissa, niin siellä tiesivät että Uusikaupunki ei kuulu Venäjään, ei tarvinnut mitään todistuksia. Ja jos on niin nuorta väkeä ettei ole kuullut euro-samaroista niin esim. vikipediasta voi lukea: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_Samara
saarako

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja saarako »

pressa kirjoitti:Itse aikoinaan asioin asiantuntevassa konttorissa, niin siellä tiesivät että Uusikaupunki ei kuulu Venäjään, ei tarvinnut mitään todistuksia. Ja jos on niin nuorta väkeä ettei ole kuullut euro-samaroista niin esim. vikipediasta voi lukea: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_Samara
tk

Eli pitää sitten mennä toiseen konttoriin vissiin... En usko, että KVG tai Wikipedia-linkkien lätkäisy auttaa asiaa. Puhelimen päässä oli kyllä niin elämäänsä kyllästyneen kuuloinen mamma muutenkin, kysyi kyllä katsastusmieheltä (joka kuulosti vanhemmalta kaverilta). Ei auttane ko. konttorissa kuitenkaan ilman "todisteita" asioida.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

auton VIN-koodi on kuitenkin Venäjältä XTA ja kokoonpanolinja Eurosamarassa 9 meinaa Suomen Uudenkaupungin autotehdasta, että on se tavallaan kuitenkin venäläinen
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Minun Saabin VIN-koodi YS3 on Ruotsista mutta silti rekisteriotteessa lukee valmistusmaana Suomi niin kuin pitää. Kokoonpanolinja tunnuksena 7 eli Uusikaupunki. Kaiken huippu on kyllä Isän 1200 L jonka rekisteriotteessa lukee valmistusmaana Alankomaat :lol:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itsellä oli joskus 90-luvun alussa vähän aikaa (varastettiin Tallinnassa) Saab 99 vm. 1977, niin siinä oli konetilaan niitattu vielä erillinen Valmetin valmistekilpi, mistä sai suoraan lukea, että auto oli valmistettu Uudessakaupungissa.

Samantyyppinen erillinen valmistekilpi löytyy myös Scaldia-Volgan tekemissä Ladoissa, Mosseissa ja Volgissa.

Esim. tällainen:

Kuva
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^On mullakin Saab-Valmetin kilpi konehuoneessa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
saarako

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja saarako »

VIN-koodi on mullakin Venäjältä (XTA), eikö tätä sen takia saisi rekattua Suomessa valmistetuksi? Onko mitään mahdollisuutta saada jostain joku vahvistus että auto on Suomessa tehty? Voiko esim kori olla Venäjältä ja sit kuitenkin täällä kasattu? Kyllä tosta jo kattomalla näkee että se on Eurosamara woihan wanha wihtahousu sentään. :P
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Niin se on kaikissa Eurosamaroissa XTA=Venäjä niin kuin on suurimmassa osassa Suomessa valmistetuissa Saabeissa YS3=Ruotsi. Silti suomalaisen Saabin rekisteriotteessa lukee valmistusmaana Suomi eli VIN-koodista rekisteriotteeseen merkityn valmistusmaan ei pitäis jäädä kiinni.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
saarako

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja saarako »

Hrmh. Vaativat tosiaan "todisteita" että auto valmistettu Suomessa että sen voisi muuttaa. En ole auton kanssa käynyt missään paikan päällä (ts. en ole turhaan viittinyt lähteä ajelemaan 1,5v muksun kanssa jos ei sitten saakaan asiaa hoidettua).

Onko pks joku asiansa osaava rekisteröivä katsastuskonttori, jossa joku asiantunteva vois katsomalla todeta että joo Suomiauto on ja saisin asian pois päiväjärjestyksestä? ;D
eurosamu

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja eurosamu »

Ei varmaankaan nosta auton arvoa yhtään, jos maksaa uudesta rekisteriotteesta säädetyn summan. Uuden rekisteriotteen hinnan voi käyttää järkevimmin esimerkiksi uuteen Wunderbaumiin.
Syvällisesti ajatellen on suuri virhe esittää Eurosamara aidon venäläisen Samaran veroiseksi. Omassa Eurosamarassani on sellaisia sähkövikoja, ettei niitä edes Neuvostoliitossa pystytty kehittämään. Virtalukko on soosattu 2-osaiseksi hässäkäksi. josta se muovinen kekkoslovakialainen hajoaa, eikä saa edes Leningradista uutta tilalle. Kojelaudan tupee peittää funktionaaliset kolikkotasot. Tietenkin tupeemuovi on eriväristä kuin ne sävyt, mitä Ladassa on ennestään useita. Penkit ovat kuitenkin hieman paremmat kuin aidot venäläiset. Turvatyyny aiheutti ilmeisesti tuon virtalukko-ongelman. Edellinen omistaja oli lisäksi soosannut virtalukon johtoihin omia tinauksia, ettei ole varmuutta, miten johdot kuuluu olla. Muutaman päivän rassaamisen jälkeen olen saanut auton taas starttaamaan ja sammumaan virta-avaimesta toisen virtalukon johtosarjan avulla. Samalla automaattisesti sammuvat ajovalot lakkasivat toimimasta, mutta starttaus ja sammuminen avaimesta ovat tärkeämpiä toimintoja. Ehdin jo tilata Lempäälän Autopurkaamosta toisen virtalukon johtosarjoineen, mutta jollakin tuntuu vielä olevan varaa huonoon palveluun, Kyselin kerran paketin perään ja luvattiin lähettää, mutta ei vain ole kuulunut. On kuulemma Matkahuolto jo kiinni kun pääsevät töistä, ettei pakettia voi jättää kuljetettavaksi. Liiketoiminta on siellä aivan kuin Speden Rautakaupassa.
Nyt vain katsastamaan, niin taas on Lada valmiina ajoon. Upeat suksitelineetkin sain hankittua, että voi laittaa Latelan tyyliin jotain katolle, ehkä laitan suksiboxin 2XL-kokoa talvikauden merkiksi.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

eurosamu kirjoitti:Ei varmaankaan nosta auton arvoa yhtään, jos maksaa uudesta rekisteriotteesta säädetyn summan. Uuden rekisteriotteen hinnan voi käyttää järkevimmin esimerkiksi uuteen Wunderbaumiin.
No ei tuo sitten pahan hintainen ole..
eurosamu kirjoitti:Nyt vain katsastamaan, niin taas on Lada valmiina ajoon. Upeat suksitelineetkin sain hankittua, että voi laittaa Latelan tyyliin jotain katolle, ehkä laitan suksiboxin 2XL-kokoa talvikauden merkiksi.
Tai potkukelkan jos matkanteko sattuu katkeamaan. :lol:
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
saarako

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja saarako »

eurosamu kirjoitti:Ei varmaankaan nosta auton arvoa yhtään, jos maksaa uudesta rekisteriotteesta säädetyn summan.
Ei varmaankaan, mutta tämä onkin mulle lähinnä ihan periaatekysymys. ;D

Muuten kiitos viestistä, kirvoitti aamuun makeat naurut ja jäi muksujen aamup*rseilyt ja oman äänen häviäminen ihan kakkosiksi tätä novellia lukiessa! Eiku tsemppiä talvikauteen, pitäskö itekin hommata kattotelineet...
eurosamu

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja eurosamu »

Lattarauta kirjoitti:
eurosamu kirjoitti:Ei varmaankaan nosta auton arvoa yhtään, jos maksaa uudesta rekisteriotteesta säädetyn summan. Uuden rekisteriotteen hinnan voi käyttää järkevimmin esimerkiksi uuteen Wunderbaumiin.
No ei tuo sitten pahan hintainen ole..
eurosamu kirjoitti:Nyt vain katsastamaan, niin taas on Lada valmiina ajoon. Upeat suksitelineetkin sain hankittua, että voi laittaa Latelan tyyliin jotain katolle, ehkä laitan suksiboxin 2XL-kokoa talvikauden merkiksi.
Tai potkukelkan jos matkanteko sattuu katkeamaan. :lol:
Hetkinen, taitaa löytyä potkukelkka jo varastosta, niin se voisi olla kiva katolla ja ilmainen. Lisää ehdotuksia kattotelineen hyötykäytöstä saa mieluusti lähettää.
eurosamu

Re: Eurosamaran rekisteröinti Suomeen?

Viesti Kirjoittaja eurosamu »

saarako kirjoitti:
eurosamu kirjoitti:Ei varmaankaan nosta auton arvoa yhtään, jos maksaa uudesta rekisteriotteesta säädetyn summan.
Ei varmaankaan, mutta tämä onkin mulle lähinnä ihan periaatekysymys. ;D

Muuten kiitos viestistä, kirvoitti aamuun makeat naurut ja jäi muksujen aamup*rseilyt ja oman äänen häviäminen ihan kakkosiksi tätä novellia lukiessa! Eiku tsemppiä talvikauteen, pitäskö itekin hommata kattotelineet...
Mukava kuulla, että kommenttini sai hyvälle tuulelle. Parilla kympillä noita telineitä on myynnissä tori.fi ym. palstoilla. Tämä setti oli Nissan Sunny -85, mutta justiin riitti leveys, vaikka Samaran katto on hieman leveämpi. Ehkä poraan jonkun pultin varmistukseksi, kun on niin rajalla tuo leveyssäätö. Rälläkällä pitää pyyhkäistä pari milliä pois kiinnikkeistä, etteivät ota ovien yläreunaan kiinni. Ehkä Volvo 240 telineet olisivat helpommin muokattavissa.
Vastaa Viestiin