Heikko puristus pytyssä ja epätasainen käynti
Lähetetty: 17.9.2016 15:05
Taustaa: Ostin vuosi sitten 18 000 ajetun Nivan (21214, vm 2010, 4-piste ruisku) ja olen ajellut sillä 15 000km lisää, minä aikana siinä on ilmennyt ajoittain moottorin hytkytystä tyhjäkäynnillä. Koska myös jäähdytysnestettä häipyi jonkun verran, ja kylmänä käynnistäessä tuli jonkin verran 'valkoista savua' pakoputkesta, ajattelin, että kannentiiviste päästäisi nestettä pyttyyn.
Kun nyt on uusi kansipahvi, ja venttiilit varsikumeineen laitatettu uusiksi koneistamossa (onnistuttuani kiskomaan nokkapukin kiinni väärillä ajoituksilla), onkin tyhjäkäyntihytkytys entistä pahempaa.
Yli 1000:n kierroksilla käy kivasti, mutta alemmilla nylkyttää ja pakoäänet on mukavan veekasimaiset. Lisäksi pikku koeajolenkillä vikamuistiin ilmestyi 'Cylinder 1 misfire'.
Ykkösen tulpan elektrodit on puolen tunnin käynnin jälkeen mustat (muissa harmaat) ja kierre öljyinen, mikä kyllä saattaisi johtua siitäkin, että lurautin siihen pyttyyn viikolla korkillisen öljyä katsoakseni vaikuttaako puristuksiin. (Ei vaikuttanut.)
Lämpimänä äsken mitatut puristukset: ykkönen 5 bar, muut 12 bar.
Syitä paineen pitämättömyyteen pohtiessani olen keksinyt seuraavia kauhuskenaarioita:
1. Öljyrenkaita jumissa.
2. Männänrenkaita poikki.
3. Uusi kannentiiviste vuotaa.
4. Venttiilin hydraulinostin jumittaa. (Ei jaksa ihan jousi kiskoa venttiiliä kiinni.)
Huonoon tyhjäkäyntiin pohdiskelin myös sellaista mahdollisuutta, että jokin ruiskusuutin olisi hieman tukossa, mutta nuo painejutut tuntuu näin maallikkona nyt paremmin natsaavan. Eikö se voikin olla sytytystä haittaava juttu, ettei seos puristu tarpeeksi?
Kokeilumielessä ajattelin tekaista moottorin sisäpesun (15 minuttia tyhjäkäyntiä Motox Engine Flush -aineen kanssa), jos tuo taikatemppu vaikka irrottaisi jumineen öljyrenkaan, mutta en elätä suuria toiveita tilanteen paranemisesta.
Joka tapauksessa ajattelin kysyä täältä nyt, että olisiko teillä kommentteja asiaan tai jopa lisää ajatuksia vian aiheuttajan suhteen? Olisiko ohivuotomittaus toimenpide, joka osoittaisi tarkasti sen, mihin paine karkaa? Itse en oikein käsitä kuinka se sen tekisi.
Kun nyt on uusi kansipahvi, ja venttiilit varsikumeineen laitatettu uusiksi koneistamossa (onnistuttuani kiskomaan nokkapukin kiinni väärillä ajoituksilla), onkin tyhjäkäyntihytkytys entistä pahempaa.
Yli 1000:n kierroksilla käy kivasti, mutta alemmilla nylkyttää ja pakoäänet on mukavan veekasimaiset. Lisäksi pikku koeajolenkillä vikamuistiin ilmestyi 'Cylinder 1 misfire'.
Ykkösen tulpan elektrodit on puolen tunnin käynnin jälkeen mustat (muissa harmaat) ja kierre öljyinen, mikä kyllä saattaisi johtua siitäkin, että lurautin siihen pyttyyn viikolla korkillisen öljyä katsoakseni vaikuttaako puristuksiin. (Ei vaikuttanut.)
Lämpimänä äsken mitatut puristukset: ykkönen 5 bar, muut 12 bar.
Syitä paineen pitämättömyyteen pohtiessani olen keksinyt seuraavia kauhuskenaarioita:
1. Öljyrenkaita jumissa.
2. Männänrenkaita poikki.
3. Uusi kannentiiviste vuotaa.
4. Venttiilin hydraulinostin jumittaa. (Ei jaksa ihan jousi kiskoa venttiiliä kiinni.)
Huonoon tyhjäkäyntiin pohdiskelin myös sellaista mahdollisuutta, että jokin ruiskusuutin olisi hieman tukossa, mutta nuo painejutut tuntuu näin maallikkona nyt paremmin natsaavan. Eikö se voikin olla sytytystä haittaava juttu, ettei seos puristu tarpeeksi?
Kokeilumielessä ajattelin tekaista moottorin sisäpesun (15 minuttia tyhjäkäyntiä Motox Engine Flush -aineen kanssa), jos tuo taikatemppu vaikka irrottaisi jumineen öljyrenkaan, mutta en elätä suuria toiveita tilanteen paranemisesta.
Joka tapauksessa ajattelin kysyä täältä nyt, että olisiko teillä kommentteja asiaan tai jopa lisää ajatuksia vian aiheuttajan suhteen? Olisiko ohivuotomittaus toimenpide, joka osoittaisi tarkasti sen, mihin paine karkaa? Itse en oikein käsitä kuinka se sen tekisi.