Tässä kun saattaa tulla ykköspytyn mäntähommia Nivaan, niin mietiskelen alustavasti, että mahtaako olla käytännössä mahdollista saada Nivasta öljypohja ja ykkösmännän kiertokanki irti nostamatta moottoria pois konehuoneesta, ja irrottamatta sitä vaihdelaatikosta?
Siellähän on etutasauspyörästöä ja eturipustusten julmaa yhdyspalkkia ihan öljypohjassa kiinni ja imusihti pohjan syvänteessä.
Jos on mahdollista, niin kuinka homma hoidetaan?
Oma arvaukseni on, että temppu voisi olla mahdollisuuksien rajoissa, jos
1. irroitetaan kansi, etuvetarit ja etuperä
2. löysätään moottorin kannakkeet ja nostetaan moottoria muutama sentti.
Mutta lähteekö öljypohja sittenkään pois paikoiltaan?
Onko muuta tapaa / muita temppuja, mitä soveltaa?
Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
En ole nivaa purkanut, mutta muista vehkeistä pilarinosturilla on apurunko pudotettu edestä pois ja sitten on alta tilaa tehdä mitä vaan.
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
etuperä irti niin siihen etupalkin ja öljypohjan väliin vaikka mahtuis pää 
-
pskt
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
Nivassakin saattaisi saada kohtuudella [etuakseliston alakerran sekä etuperän] irti ölypohjan alta. Ja sitten vain koria moottoreineen päivineen sen verran ylös, että irtoromut saa alta pois.pressa kirjoitti:En ole nivaa purkanut, mutta muista vehkeistä pilarinosturilla on apurunko pudotettu edestä pois ja sitten on alta tilaa tehdä mitä vaan.
Vaan taitaa olla pihaoperoinnin kysessä ollen helpommin sanottu kuin tehty tuo homma. Ehkä on kuitenkin helpompi nostaa motti pois ilman laatikkoa, jos sitä öljypohjaa ei saa hivuttamalla pois lohkon ja sen vaakapalkin välistä.
-
pskt
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
Minusta näytti alustavasti, ettei se amme siitä lähtisi pois, kun sen tarttis muljahtaa sen palkin ja imusihdin välistä. Mutta hei, mahtuisikohan se jopa pyörähtämään imusihdin kohdalle kuviteltavan pystyakselin suhteen 90 astetta..? Pitänee vilkaista tarkemmin.Jarkko_I kirjoitti:etuperä irti niin siihen etupalkin ja öljypohjan väliin vaikka mahtuis pää
-
pskt
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
Tässä [kuva] öljypohjasta palkin yllä, kun haarniska on edestä pois.
Ei se öö-pee paljon tuosta soraan alas pääse, mutta saattaisi perän puutteessa pystyä muljahtaa asentoon, jossa ei kanittaisi.
Toivottavasti joku kertoo, että juuripa niin se homma hoituu..
Ei se öö-pee paljon tuosta soraan alas pääse, mutta saattaisi perän puutteessa pystyä muljahtaa asentoon, jossa ei kanittaisi.
Toivottavasti joku kertoo, että juuripa niin se homma hoituu..
-
pskt
Re: Öljypohjan irroitus kone paikallaan?
Ai niin, unohdin tähän varsinaiseen ketjuun raportoida, että sen öljypohjan saa pois, kun löysää etutasauspyörästön irti (ei tarvi ottaa pois, vetarit saa olla paikallaan) ja nostaa lohkoa muutaman sentin.