Sivu 1/1
16V koneen kunnostus
Lähetetty: 10.10.2016 19:10
Kirjoittaja THI-900
Moi,
Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone ennen sen pudottamista Hopon keulilla. Kysymys kuuluu, että mitä siihen kannattaa uusia? Meinasin laittaa kaikki laakerit, männän renkaat, käyttää kanneen koneistamolla ja vaihtaa venttiilinvarren kumit. Tietysti myös kaikki jakopään rojut, vesipumput suun muutta kysymys kuuluu että mitä muuta? Koneella ajettu 130tkm.
Toinen kysymys on sitten että tuleeko 1.5 koneesta 1.6 pelkällä kammen vaihdolla ja saavutetaanko samalla vapaasti pyörivä kone eli nokkahihnan katketessa vauriot rajoittuvat katkenneeseen hihnaan? Näin minulle on väitetty.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 10.10.2016 20:13
Kirjoittaja mush
Voi olla pelkällä kammen vaihdolla juurikin päinvastainen vaikutus vapaasti pyörimiseen. Jos vaihdat samoihin kiertokankiin ja mäntiin pitempi-iskuisen kampiakselin, niin ei mahdu pyörimään enää koko kone (männät tulee yli lohkon).
Tässä tapauksessa 1,6 koneessa on eri männät, joten ne joudut ainakin vaihtamaan 1,6 koneesta kampiakselin lisäksi. Sen jälkeen voi jo ollakin vapaasti pyörivä. 1,6 lohko on eri varaosanumerolla (11193-), en tiedä mitä eroa 2112-lohkoon sitten.
Ensimmäiseen en osaa vastata mitään konekohtaista, kun ei ole ikinä tullut vastaan loppuun ajettua 16v konetta. Välttämättä en kyllä menisi ainakaan tarvikeosia vaihtamaan noin vähän ajettuun.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 10.10.2016 22:04
Kirjoittaja pressa
THI-900 kirjoitti:Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone... ajettu 130tkm...
Onko koneella ajettu ilman öljyjä tai todella huonoilla öljyillä, vai miksi pitää laakeroida??
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 11.10.2016 0:53
Kirjoittaja mush
mush kirjoitti:1,6 lohko on eri varaosanumerolla (11193-), en tiedä mitä eroa 2112-lohkoon sitten.
Tulipa mielenkiinnosta opiskeltua tätäkin aihetta. 11193 lohko on 197,1mm korkea, 2112 lohko 194,8mm (kampiakselin keskilinjalta kannen tiivistepintaan), joten lohkossakin on eroa, ei ole pelkästään männistä kiinni iskunpituuden kasvatus.
EDIT:
Lisätään vielä että 21124 (1,6) männissä on reilu pari milliä syvemmät montut venttiileille verrattuna 2112 mäntiin (1,5), tästä syystä kone on vapaasti pyörivä. Muuten männät ovat mitoiltaan samat. Itsekin olen joskus kuullut väitteen että ero olisi nimenomaan sisuskaluissa, mutta tämä ei pidä paikkaansa, pitempi-iskuinen kampura vaatii kaverikseen vastaavan lohkon.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 11.10.2016 22:04
Kirjoittaja samarai
pressa kirjoitti:THI-900 kirjoitti:Tarkoitus olisi peruskunnostaa 1.5l 16V kone... ajettu 130tkm...
Onko koneella ajettu ilman öljyjä tai todella huonoilla öljyillä, vai miksi pitää laakeroida??
Aiheellinen kommentti mielestäni. Kyllä ehkä pitäisi olla paremminkin 330tkm, että noin laaja homma olisi "ymmärrettävissä" ainakin tuon veljen 110:n koneen kokemusten perusteella. Ei tuo konemalli pitäisi noilla kilsoilla tarvita muuta kunnostusta pitkään aikaan kuin huolehtii hammashihnasta, rullista ja vesipumpusta. Eihän nämä mitään takapotku-Ladan koneita sentään enää ole.
Ehjää konetta kun aletaan "peruskunnostaa vain kunnostamisen vuoksi" tulos voi joskus olla päinvastainenkin mitä ollaan hakemassa.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 15.10.2016 5:13
Kirjoittaja THI-900
Kiitoksia kommenteista. Eli näillä pohjilla siis 1.5 koneesta ei tule 1.6 millään konstilla, muutakuin vaihtamalla lohko, mutta sellaista ei tähän hätään ole. Mutta jos vaihtaa 1.6 männät, niin kone sitten voisi olla vapaasti pyörivä. Koneesta kun kuitenkin pitää ottaa kampura pois koneistusta varten, että siihen saa silmälaakerin paikan, joten männät vaihtuisivat samalla melko helposti. Ehkä liukupinnat menee sitten vain tarkituksella.
Mutta onkos kukaan tehnyt tälläistä kaasarilla ja jakaja sytytyksellä. Eikös kannen päässä kuitenkin ole paikka jakajalle, mutta meneekö siihen samaran jakaja. Pitää selvittää. Jotenkin tuo ladan oman ruiskutuslaitteiston laitto ei houkuttele, tuplakaasarit houkuttelis enemmän...
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 15.10.2016 9:02
Kirjoittaja pressa
8V kannessa on paikka jakajalle, 16V ei ole paikaa. Toki kannen pää on vapaa eli siihen vain sovitaa jakajan jompaan kumpaan nokkaan. Toki jakajan pitää olla matala että ei tulipelliä tarvitse niin paljoa muokata. Olikos se samaran jakaja kolmella ruuvilla, eli kolme reikää joihin jenka ja sopivat holkit alle että tulee suoraan...
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 15.10.2016 22:08
Kirjoittaja mush
THI-900 kirjoitti:Mutta jos vaihtaa 1.6 männät, niin kone sitten voisi olla vapaasti pyörivä.
Ehkä, mutta samalla puristussuhde laskee ainakin jonkin verran, kun isku on lyhyt ja männässä isompi kuoppa.
Ehtiikö syvempikään mäntä lyhyemmällä iskulla pois venttiilien edestä on toinen asia, mutta ainakin vaurion riski vähenee.
Laskemallahan nämä selviää, mutta kannattaa huomioida.
Kyllä siinä ihan tosissaan askarrella saa, että tuohon koneeseen jakajan saa ympättyä. Euro-2 päästötason M1.5.4 ruisku on vieraampi minulle, mutta esim. Euro-3 MP7.0 ruisku on kuitenkin aika helppo, toimintavarma ja taloudellinen. Vaikea voi olla millään jakajavirityksellä päästä lähellekään tätä. Bensapaineita nostamalla mukautuu viinallekin ihan hyvin.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 16.10.2016 16:47
Kirjoittaja Tooberi
Kyllä mulla vaan on 1.5 stroukattu 1,6:seksi. Juurikin tuon 1.6:sen kampura, vakio veivit ja toktornivako toi 2,3mm matalammat takomännät. 1.5 on 71mm isku ja 1,6 on 75,6. Noiden erotus 4,6mm eli puolellensa tuon 2,3mm. Tuohon korkeempaan lohkoon saa paremmin kestävää palikkaa kun on samaa sarjaa prioran kans, joista rallikoneita rakennetaan.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 16.10.2016 16:47
Kirjoittaja Tooberi
.
Re: 16V koneen kunnostus
Lähetetty: 17.10.2016 9:52
Kirjoittaja mush
Hyvä että tämäkin "huhu" selvisi. Ilmeisesti ovat tarkoitusta varten tehdyt männät, jolla 1,5 lohkosta saa 1,6:n. Tehtaan palikoilla kun ei näyttänyt osuvan mitenkään palikat kohdilleen.
Korkeampaa lohkoa löytyy muuten myös 8v koneista 21114/11183, näistäkin voi askarrella 16-venttiilisen.