Samaran oikeaoppinen jakohihnan vaihto
Lähetetty: 2.4.2017 10:09
Jakohihna napsahti poikki, oli ajettu vasta 110 000 km. Toki oli kiristetty pariin otteeseen ja tarkistettu silmämääräisesti syksyllä. Olin 2016 kesällä vaihtanut Ooppeliin hihnan ja vesipumpun, siksi ajattelin siirtää Ladan hihnan vaihdon kevääseen huoltokulujen vuosikustannusten minimoiseksi. Nyt säästö kuitenkin kolahti omaan nilkkaan, kun joudin hinauttamaan auton jonkin matkan päästä. Voi toki ajatella, että yksi hihnanvaihto on säästynyt aikojen saatossa, ettei tuo 239€ arvosta hinausta aivan täysimääräisenä mennyt kirjanpitoon. Silti harmittaa, kun melkein koko auton arvo paloi hinaukseen.
Nyt on kuitenkin kevät tulossa ja uudet hilppeet jakopäähän on ostettu. Olen yleensä jättänyt sytytystulpat paikoilleen ja säätänyt jakohihnan löysimmän kohdan mukaan. Mitä mieltä olette, onko tulppien irrotus pakollinen, jotta saadaan oikea kireys? Mitään mittaria en omista, olen vain vääntänyt remmiä sen 90 astetta vanhan ohjeen mukaan. Lopuksi olen pyörittänyt vielä moottoria ja tarkistanut kireyden. Muutamissa aikaisemmissa Samaroissa on hihna napsahtanut poikki jopa vain 30 000 km ajon jälkeen, siis huoltokirjan mukaan edellisillä omistajilla tapahtunut vahinko. Lienee kuitenkin 60000 se virallinen vaihtoväli.
Nyt on kuitenkin kevät tulossa ja uudet hilppeet jakopäähän on ostettu. Olen yleensä jättänyt sytytystulpat paikoilleen ja säätänyt jakohihnan löysimmän kohdan mukaan. Mitä mieltä olette, onko tulppien irrotus pakollinen, jotta saadaan oikea kireys? Mitään mittaria en omista, olen vain vääntänyt remmiä sen 90 astetta vanhan ohjeen mukaan. Lopuksi olen pyörittänyt vielä moottoria ja tarkistanut kireyden. Muutamissa aikaisemmissa Samaroissa on hihna napsahtanut poikki jopa vain 30 000 km ajon jälkeen, siis huoltokirjan mukaan edellisillä omistajilla tapahtunut vahinko. Lienee kuitenkin 60000 se virallinen vaihtoväli.