Venttiili horinat jatkuu, selvittely työtä kannen rakennusta silmällä pitäen:
laitan mitat näköisälle jotta tekemästäni työstä on toivottavasti apua muillekin jotka painivat viri nokkien kanssa.
ladan vakio venttiilin jousen mitta puristuneena kannessa. 34,50mm (iso jousi)
jos jousilangan paksuun on 3,90 mm ja jousessa 5 kierrosta, jousen teräs vie
noin x5,5 / x6 matkasta eli. 3,90 mm x 5,5 kierrosta = 21,45mm
ilmavälit jousen kierrosten väliin 0,5mm X 4 = 2,00mm
yhteensä 21,45 x 2,00mm = 23,45mm
yllä oleva mitattu ford OHC venttiilin jouselta
eli OHC venttiilinjousen maksimi nokan nosto olisi (rummun pärinää) ladan kannessa 34,50mm-23,45mm= 11,05mm
havassyn kataloogi tukee ajatukseni juoksua, 11mm asti kaikki pitäis olla kohtuu ok?
http://www.havassy-motorsport.hu/en/lada/
tässä kohtaa ajatukseni on syventää venttiilin jousen vastike pintaa 2mm alemmas kannessa (koneistus alu kannelle) = lepopaine laskee hieman (jäykempi jousi kompensoi) mutta venttiilien jousi kierrosten väliin jää enemmän tilaa = johtaa venttiilijousten eliniän kasvuun melkoisesti, poistaa tuhoisan "coil bind" mahdollisuuden joka voi johtaa totaali katastrofiin koneessa, korkea nostoisilla nokilla.
En tiedä minkälaisia jousia havassy kayttää, tuplat vaiko jopa triplat? mutta vaikuttaisi äkkiseltään siltä että houkutus tupla jousiin ladan koneessa on nimen omaan langan vahvuuden saaminen alaspäin = tilaa jää jousikierrosten väliin enemmän = mahdollistaa suurempi nostoisen nokan.
harmi että havassy ei spesifioi mitä jousta käyttää viri nokkien kanssa, olisi mielenkiintoista tehdä vertailut asian tiimoilta.
koska OHC:n jousi on jousi kierroksiltaan ja yhteneväinen ladan oman jousen kanssa, mutta on "single" versio sitä voi käyttää ladan koneessa,
jos: ottaa ladan jousilautasesta sorvilla jousen vastinpintaa kapeammaksi. FORD OHC:n venttiilit ovat melko paljon ladan omia venttiilejä painavammat = lue jouset ovat jäykemät ja sopivat jäykemiksi jousiksi suoraan ladan koneeseen.
Jos taas vaihtaa ladan kanteen fordin venttiilit, lukot ja jousilautaset (kuten minä) tässä voisi olla oiva vaihtoehto hiukka jäykemmiksi jousiksi, varsinkin jos tuuppaa OHC:n jousen sisään ladan vakio pikku jousen.
mittailujeni ja kokeiluitteni perusteella tässä voisi olla oikein oiva paketti myös ahdettuihin koneisiin. Jahka pääsen jousi paine mittariin käsiksi, pääsen näkemään todelliset jousipaineet ja jos ne vielä asettuvat tuonne 170-200 paunan väliin,
niin tässäpä tämä tiketti sitten halpohin, kohtuu nostot salliviin jousiin olisi sitten tarjolla, kasattuna halvoista vakio jousista.
Jousi lautasten mitat:
FORD OHC
jousi lautasen halkaisia. 31,58mm
jousikiilan reiän halkaisia iso 11,04mm
jousikiilan reiän halkaisia pieni. 9,55mm
ison venttiilin jousen minimi halkaisia (vastinpinta) 22,20mm
pienen venttiilin jousen minimi halkaisia (vastinpinta) 17,00mm
pienen venttiilin jousen maksimi halkaisia 21,50mm (katso että jouset sopii sisäkkäin)
LADA ketjukone
jousi lautasen halkaisia. 32,13mm
jousikiilan reiän halkaisia iso 10,50mm
jousikiilan reiän halkaisia pieni. 9,26mm
ison venttiilin jousen minimi halkaisia (vastinpinta) 25,40mm
pienen venttiilin jousen minimi halkaisia (vastinpinta) 17,92mm
pienen venttiilin jousen maksimi halkaisia 24,00mm (katso että jouset sopii sisäkkäin)
Huom!!!
lisäksi huomattavaa on että fordin ohc koneen jousilautasten tila nostimen venttiiliä painavalle käpäpinnalle on varattu kapeampi tila.(15.00 mm vs. 20,00mm)
Hommasta selviää tarvittaessa hiomalla nostajan nokkaa hieman kapeammaksi...Tosin tämä ei liene ongelma vakio nostajilla, (käpäläpinta 15,50mm) vaan törmäsin tähän ongelmaan kun käpistelin lada sportin ultra harvinaisia nokan keinuvipuja (kiillotettu, paljon laajempi nokan vastinpinta + kevyemmät vaikka materiaalia paljon enemmän kuin vakion keinuissa.
oen myös tutkaillut seuraavia jousia:
http://www.hotcars.net/loadframe.asp?pa ... od1118.ASP
ja
http://aircooled.suomalainenverkkokaupp ... et-hd-scat
näistä en ole vielä päässyt selvyyteen sen tarkemmin. kiinostus olisi myös sitä asiaa kohden, onko kuplan jousi lautaset sopivat lada/fordin venttiileille ja kiiloille...selvitellään....
lisäys: eivät sovi, älkää haaskatko kuplan jousiin ladan koneessa, liina pitkät ja kasaan puristeluna aivan liian jäykät