Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Tervehdys.
Ajattelin vääntää juttua Niva 21214:n kytkinrempasta. Moneskohan keskustelu aiheesta täällä lienee... Nyt kävi niin että ensiasennuskytkin hajosi reilun 80.000 kilometrin paikkeilla. Matkaa on ajeltu mutta myös touhuttu pihamaalla kaikenlaista...
Hieman virittelyspekulointia alkuun. Ymmärtääkseni pikku ykkönen on tässä "uudessa" vaihdelaatikossa jonkin verran nopeampi kuin esim. vuoden 1987 Nivassa. Onko se näin?
Lunta auratessa joutuu kytkimellä puljaamaan jotta vauhti pysyy sopivan hitaana. Mikäli aikaisemman laatikon hidas ykkönen on hitaampi, niin voikohan sellaisen suoraan asentaa tähän uuteen? Voiman ulosottokin olisi mukava lisäominaisuus. Viisivaihteisia vanhat laatikot eivät kai ole, mutta mieluummin sen tilalle hankkisin edellämainitut ominaisuudet. Tästä mielipiteitä?
Tänään on tunkattu Nivaa nurkista ylöspäin suurin piirtein puoli metriä. On ehkä syytä nostaa vielä ylemmäs jotta mahtuu tekemään. Pakoputkistokin pitää nyt samalla uusia, enkä viimeksi katalysaattorin kanssa peuhatessani saanut sitä pois purkamatta kallistuksenvakaajaa. Tiedä sitten olisiko auto silloin pitänyt olla korkeammalla. Mutta tästä se nyt kumminkin lähtee homma etenemään.
terveisin
I.A.
Ajattelin vääntää juttua Niva 21214:n kytkinrempasta. Moneskohan keskustelu aiheesta täällä lienee... Nyt kävi niin että ensiasennuskytkin hajosi reilun 80.000 kilometrin paikkeilla. Matkaa on ajeltu mutta myös touhuttu pihamaalla kaikenlaista...
Hieman virittelyspekulointia alkuun. Ymmärtääkseni pikku ykkönen on tässä "uudessa" vaihdelaatikossa jonkin verran nopeampi kuin esim. vuoden 1987 Nivassa. Onko se näin?
Lunta auratessa joutuu kytkimellä puljaamaan jotta vauhti pysyy sopivan hitaana. Mikäli aikaisemman laatikon hidas ykkönen on hitaampi, niin voikohan sellaisen suoraan asentaa tähän uuteen? Voiman ulosottokin olisi mukava lisäominaisuus. Viisivaihteisia vanhat laatikot eivät kai ole, mutta mieluummin sen tilalle hankkisin edellämainitut ominaisuudet. Tästä mielipiteitä?
Tänään on tunkattu Nivaa nurkista ylöspäin suurin piirtein puoli metriä. On ehkä syytä nostaa vielä ylemmäs jotta mahtuu tekemään. Pakoputkistokin pitää nyt samalla uusia, enkä viimeksi katalysaattorin kanssa peuhatessani saanut sitä pois purkamatta kallistuksenvakaajaa. Tiedä sitten olisiko auto silloin pitänyt olla korkeammalla. Mutta tästä se nyt kumminkin lähtee homma etenemään.
terveisin
I.A.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Tervepä terve.
Ensimmäin askel on otettu. Tilasin juuri Mansesta varaosiksi alkuperäiset kytkinlevyn, takapotkua jäykemmän paineasetelman, painelaakerin, kytkinsylkyn korjaussatsin sekä lukollisen bensatankin korkin. Saapuvat ensi kuussa, joten kevveemmällä, kevveemmällä..
Nyt on hyvää aikaa purkaa ja luetteloida häntä.
Yt
I.A.
Ensimmäin askel on otettu. Tilasin juuri Mansesta varaosiksi alkuperäiset kytkinlevyn, takapotkua jäykemmän paineasetelman, painelaakerin, kytkinsylkyn korjaussatsin sekä lukollisen bensatankin korkin. Saapuvat ensi kuussa, joten kevveemmällä, kevveemmällä..

Yt
I.A.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Minulla oli 92-rekisteröidyssä nivassa 5-vaihteinen laatikko,jossa oli voiman ulos otto,sehän tulee vaihteiston öljypohjan tilalle,ja ottaa voiman muistaakseli 3-vaihteen hammaspyöristä,no siitähän meni ilmeisesti laakerit öljyn vähyyden vuoksi? Tilalle laitoin silloin ihan perus latukan 4-vaihteiston,kun muuta ei silloin ollut käsillä,satasen vauhdissa tosi kovat kierrokset! Nyt autossa 2105,n 5-v vaihteisto mutta siinä 1- nopeampi kuin nivan omassa vaihteistossa! Periaatteessa tuo voiman ulosotto saattaisi vielä olla jossain tallessa,en ole varma?jos sellaista tarvitsee!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Minulla ei ole kokemuksia, mutta onko tämä normaali jakolaatikon välitystä, vai onko se vielä matalampaa välityssuhdetta?
https://partlada.com/transfer-case/802- ... acing.html
https://partlada.com/transfer-case/802- ... acing.html
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Käytännössä päävaihteiston pienillä välityssuhteiden muutoksilla tuskin poistaa kytkimen luistattamisen tarvetta pihan auraamisessa. Jakovaihteistoon tarvitset hitaat välitykset. Voimanulosotto on ollut verotustekninen juttu. Ulosottoa ei kai ole koskaan Nivassa missään tehdastekoisessa laitteessa hyödynnetty. Itsevalmistetuistakaan laitteista en ole kuullut.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
No niin. Tässä nyt pitää pakoputki myös rempata joten aloitin purkamalla ilmanputsarin kotelon pois jotta pääsee käsiksi pakosatsin/kattiputken pultteihin (4kpl). Kuvasta näkyy että aika helposti ovat nuo käsillä.
Linkki kuvatukseen : http://aijaa.com/tLC53T
Yksi pinnapulteista oli ennestään mutkalla ja napsahti nyt tyvestä poikki, harmi juttu mutta näin kävi.
Linkki kuvatukseen : http://aijaa.com/tLC53T
Yksi pinnapulteista oli ennestään mutkalla ja napsahti nyt tyvestä poikki, harmi juttu mutta näin kävi.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Löytyyköhän valmiista maailmasta hitailla välityksillä olevaa jakolaatikkoa vai pitääkö rakenella akseli/ratas kerrallaan?Nivaismi kirjoitti:Käytännössä päävaihteiston pienillä välityssuhteiden muutoksilla tuskin poistaa kytkimen luistattamisen tarvetta pihan auraamisessa. Jakovaihteistoon tarvitset hitaat välitykset. Voimanulosotto on ollut verotustekninen juttu. Ulosottoa ei kai ole koskaan Nivassa missään tehdastekoisessa laitteessa hyödynnetty. Itsevalmistetuistakaan laitteista en ole kuullut.
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Taitaa mennä rakenteluhommiksi. Tuolta sivun alalaidasta löytyy asiaa sivuavaa tuoretta juttua: viewtopic.php?f=24&t=43059&start=15 Tällä hetkellä siinä viestiketjussa ei ole vielä otettu kantaa jakolaatikkoihin. Samalla sivulla olevan linkin takaa löytyy myös tuollaista: https://www.ladamoscow.com/transfer-case-niva Itse en tiedä tuosta sivustosta/firmasta mitään.
Etsimällä tältä ladaboardin sivustolta jostakin löytyy myös juttua Ruotsista myytävistä rattaista jakolaatikkoon. Suomessakin joku on niitä tehnyt, mutta ei kovin yleiseen jakeluun?
Etsimällä tältä ladaboardin sivustolta jostakin löytyy myös juttua Ruotsista myytävistä rattaista jakolaatikkoon. Suomessakin joku on niitä tehnyt, mutta ei kovin yleiseen jakeluun?
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Katselin tuolta http://www.nivashop.ru/vcd-389-3-5748/goodsinfo.html Laatikkoa. Olis hieno peli omaankin nivaan, Olis vähän tieheämpi. Mutta miten tollasen sais tänne.
Näihin on kai vaihdettu koko akseli tai jotakin?
https://www.ladamoscow.com/gearbox-niva
Ladapowerilla oli joku tollanen jakolaatikko sarja myynnissä
https://ladapower-europe.com/catalog/ni ... 674-detail
https://www.youtube.com/watch?v=f0lfgqyYcns
Näihin on kai vaihdettu koko akseli tai jotakin?
https://www.ladamoscow.com/gearbox-niva
Ladapowerilla oli joku tollanen jakolaatikko sarja myynnissä
https://ladapower-europe.com/catalog/ni ... 674-detail
https://www.youtube.com/watch?v=f0lfgqyYcns
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Jos ei käännösvirheitä tullut, niin eikö tuo nivashopin laatikko ole maastokäyttöön huonommilla välityksillä eli rallitouhuihin tarkoitettu?
Ladamoscow myy ilmeisesti samaa mitä itse joskus suunnittelin ja laskeskelin. Päävaihteiston sivuakselin jos kahdesta yhdistelisi ja siihen sopivan kytkinakselin laittaisi, niin saisi hitaammat välitykset. Sen muutoksen valmiista osista joku osaava firma ehkä pystyisi kohtuuhintaan tekemään? Käytännössä sivuakselit pitäisi katkaista ja toinen pätkä liittää jatkoksi tai sorvata ratas pois ja liittää uusi tilalle. Jakolaatikkoon muutokset olisi kuitenkin paremmat.
Jakolaatikkosarjoista enemmän:
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/TC_mods.htm
Ladamoscow myy ilmeisesti samaa mitä itse joskus suunnittelin ja laskeskelin. Päävaihteiston sivuakselin jos kahdesta yhdistelisi ja siihen sopivan kytkinakselin laittaisi, niin saisi hitaammat välitykset. Sen muutoksen valmiista osista joku osaava firma ehkä pystyisi kohtuuhintaan tekemään? Käytännössä sivuakselit pitäisi katkaista ja toinen pätkä liittää jatkoksi tai sorvata ratas pois ja liittää uusi tilalle. Jakolaatikkoon muutokset olisi kuitenkin paremmat.
Jakolaatikkosarjoista enemmän:
http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/TC_mods.htm
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Käsitin että toi nivashopin laatikko olis 3 ensimmäisen vaihteen osalta tiheämpi niin ei sitten tarvis kai pienellä puolella kytkimellä luistatella. Luulen, en tiedä. Kun en ole nivallani pääsy edes vielä ajamaan joten minkäänlaista kokemusta ei ole.
Tuo akselihomma on mielenkiintoinen mutta mitenkähän tuo viides vaihde säilyy, vai muuttuuko sekin tiheämmäksi? Ihmeellisiä pelejä nämä sekottimet
Tuo akselihomma on mielenkiintoinen mutta mitenkähän tuo viides vaihde säilyy, vai muuttuuko sekin tiheämmäksi? Ihmeellisiä pelejä nämä sekottimet

Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Mä laskin aikoinaan asiaa 4 vaihteiselle laatikolle. Siitä on jo aikaa ja muistikuvat ovat harmaantuneet. Asiat vaatisivat uudelleen tutkimista, jos vakavissaan asiaa suunnittelisi uudelleen. Takavetoisessa/Nivassa on muutamaa erilaista vaihteistoa käytetty. Jostakin niistä on tehty myös viisivaihteinen versio. Kaksi vaihteistomallia olivat mielenkiintoisia.
Toisessa niistä on kytkinakselin ja sivuakselin välinen välitys hitaampi kuin toisessa ja toisessa ainakin ykkösen rattaiden välitys olisi puolestaan hitaampi. Sellaista mallia, jossa ne molemmat muutokset olisivat samoissa kuorissa ei ole tehdastekoisesti (tai en ainakaan silloin tiennyt olevan). Nelonen on suora vaihde, joten sen välitys ei muuttuisi. Viitonen muuttuisi kyllä hiukan tiheämmäksi, jos siitä mallista olisi mahdollista muutos tehdä. Ilmeisesti viitosen ratas on jonkinlainen lisäpaketti, joka saattaisi sopia kaikkien nelivaihteisten sivuakselin jatkoksi.
Viisivaihteinen saattaisi huonolla tuurilla vaatia sivuakselin kokoamisen kolmesta palasta. Viitosen välityssuhde ei muuttuisi niin paljon kuin ykkösen, mutta se olisi kyllä hämmentävää jos viitonen olisi tiheämpi kuin nelonen!
Ehkä se ei kuitenkaan niin paljoa muuttuisi (ei varmaa). En enään muista mikä vaihteistomalli oli toinen mielenkiintoinen. Toinen oli VAZ-2101. Jos asiaa oikein perusteellisesti perkaisi, niin ehkä myös Fiiattien maailmasta saattaisi löytyä jotain mielenkiintoista. Sitäkään en pitäisi mahdottomana että etuvetoisten Ladojen vaihteistoista löytyisi sopivia rattaita.
Toisessa niistä on kytkinakselin ja sivuakselin välinen välitys hitaampi kuin toisessa ja toisessa ainakin ykkösen rattaiden välitys olisi puolestaan hitaampi. Sellaista mallia, jossa ne molemmat muutokset olisivat samoissa kuorissa ei ole tehdastekoisesti (tai en ainakaan silloin tiennyt olevan). Nelonen on suora vaihde, joten sen välitys ei muuttuisi. Viitonen muuttuisi kyllä hiukan tiheämmäksi, jos siitä mallista olisi mahdollista muutos tehdä. Ilmeisesti viitosen ratas on jonkinlainen lisäpaketti, joka saattaisi sopia kaikkien nelivaihteisten sivuakselin jatkoksi.
Viisivaihteinen saattaisi huonolla tuurilla vaatia sivuakselin kokoamisen kolmesta palasta. Viitosen välityssuhde ei muuttuisi niin paljon kuin ykkösen, mutta se olisi kyllä hämmentävää jos viitonen olisi tiheämpi kuin nelonen!

Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Tarkemmin kun tutki välityssuhteita, niin noissa vaikuttaisi olevan vain koottuna Ladan eri sivuakseleita viisivaihteisen kuoriin eli ei mitään sen isompia modifiaatioita. Ilmeisesti viitosen osat pystyy liittämään kaikkien nelivaihteisten sivuakselin jatkoksi.Kohgs kirjoitti: Näihin on kai vaihdettu koko akseli tai jotakin?
https://www.ladamoscow.com/gearbox-niva
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 20.8.2015 19:55
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Tässäkin näyttäisi löytyvän valmiiksi koottu laatikon pienemmällä välityksellä.Sputnick kirjoitti:....
Löytyyköhän valmiista maailmasta hitailla välityksillä olevaa jakolaatikkoa vai pitääkö rakenella akseli/ratas kerrallaan?
https://partlada.com/transfer-case/798- ... acing.html
Re: Niva 2008 kytkinremontti ja laatikon vaihto(ko)
Täytyis kysyä kuinka iso se vitonen tuommosessa käytännössä on, lienee kuitenkin isompi kuin vakiolaatikon 4Nivaismi kirjoitti:Tarkemmin kun tutki välityssuhteita, niin noissa vaikuttaisi olevan vain koottuna Ladan eri sivuakseleita viisivaihteisen kuoriin eli ei mitään sen isompia modifiaatioita. Ilmeisesti viitosen osat pystyy liittämään kaikkien nelivaihteisten sivuakselin jatkoksi.Kohgs kirjoitti: Näihin on kai vaihdettu koko akseli tai jotakin?
https://www.ladamoscow.com/gearbox-niva