Kiitos ja anteeksi vaikeasta kirjoituksesta. Jospa tämä siis kilpiin saataisi

Tämä nyt lähinnä mietityttääkin, kun olin sitten toiseen konttoriin yhteydessä ja puhelun aikana sanoin että olisi vuosimalli -93. Jonka johdosta menisi jokseenkin "muuttoautona" kun Tulli on takavarikoinut auton, ja myynyt omasta varastostaan. Mutta nyt kun selvisi auton todellinen vuosiluku, niin pitääköhän tämän ollakkin nyt Euro2-luokan mukainen. Eikait tässä minkään pitäisi loppujen lopuksi muuttua kun olkoon joko -93 tai -98 niin molemmathan ne vähäpäästöisiä ovat. Jos tähän kilvet nyt saisi niin olisi melko uusi 1500 kuitenkin, saahan tämän tietty laitettua vähäpäästöiseksi jos sitä vaativat mutta maksaako vaivaa +300€ autolle? Vaikka harrastusmielessä nyt moinen homma kyllä lämmittäisikin ajatuspohjalla mieltäni saada tähän kilvet.Flaiman kirjoitti:Niissä Sallan huutokauppavehkeissä oli jotain erikoisvapautuksia hyväksyntöjen suhteen, että ei kannata vielä menettää toivoa.
Tarttis vaan sellasen neuvomaan joka niitä on saanu leimattua, tai ainakin helpottaisi kummasti asiassa.
Jos se Venäjältä on kerta tullut niin ei siinä silloin ainakaan Axtekkia pitäisi pellin alla olla. Normi kaasari vai olikohan Venäjälläkin jo tuolloin ruiskuja saatavana.
Noh katsotaan, kunpa nyt joku joka on samasta paikasta ostanut auton ja leimannut kertomaan miten tällainen etenee. Tosiaan autohan on niin rujossa kunnossa, että mahtaa olla ollut Baarista->kotiin autona. Kuskinlattia kokonaan laho, onhan sinne toki alumiinilevy laitettu niiteillä kiinni. Vänkärin puolelta puuttuu helma+sisähelma+lattia. Takapään hiekkapelti melkeen kokonaan ruostunut irti ja mitä nyt tässä muita puutteita olikaan. Toki plussanahan tähän oli kytkinasetelma uusittu Suomessa, joten eiköhän se joka tämän on ostanut huutokaupasta ole meinannut tämän pelastaa mutta mielenkiinto sitemmin loppunut. Eli nämä nyt ainakin ajattelin alkuunsa korjata ennenkun mietin tarkemmin mitä konttorilla sanovat, huvittavinta oli kun ekalta konttorilta kysyin niin heille olisi pitänyt olla tulkattuna nämä venäjän paperit. Toisinsanoen eivät hyväksyneet alkuperäisiä papereita semmoisenaan, vaan Suomennos olisi pitänyt olla hankittuna joltain joka tekee näitä työkseensä. Vaatimustodisteet että kattaa kaikki puitteet mitä kyseisenä vuonna on EU-alueella määrätty + muita todistuksia mm. Vanhoja omistajia Venäjältä. Tuntui konttorin tiskillä että perseelleen lentää näiden paperivaatimuksien mukaan, mutta eipä heillä näkynyt olevan mielenkiintoa edes tutkia itsellä asiaa... Voisihan tästä jonkullaisen info-paketin sitten kasata kun tämän on loppuun saanut, niin jatkossa olisi kattavammin tietoa tarjolla näistä huutokauppa autoista kun haku ei tuottanut juuri tulosta. Tai sitten en osannut muotoilla kysymystä Googleen.Flaiman kirjoitti:Jos sen perinteiseen tyyliin saa leimattua niin vaatisikohan se ajonestoa ja muuta E-hyväksyntää paljon herkemmin kuin tullin huutokaupan kautta.
Eli kyllä se sen huutokauppapykälien mukaan kannattaa laittaa.
Tämä selventikin asiaa, nyt tohin laittaa hitsipillin kuumaksi ja tehdä auton valmiiksi katsastusta varten.samarai kirjoitti:Mitään omakohtaista kokemusta ko. katsastuksesta ei ole, mutta tutkiskelin vähän lakitekstiä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248
sieltä:
3 luku
EY-asetuksiin ja direktiiveihin ja E-sääntöihin pohjautuvat vaatimukset
3. momentissa on, että riittää kun täyttää aiemman rekisteröintimaan silloiset vaatimukset - mutta mallivuodesta 1992 alkaen pitäisi olla kuitenkin "vähäpäästöinen". Eli mallivuosi 1991 olisi viimeinen hyväksyttävä "ei vähäpäästöinen".
Oman käsityksen mukaan siitä katalysaattorin puutteesta jää pelkästään kiinni. Venäjälle tuli pakolliseksi Euro-2 vasta vuonna 2005.
Mallivuosi 1993 puolestaan liittyisi tämän mukaan mielestäni yleisesti auton maahantuontiin, mutta eo. v. 1992 koskisi siis jo näiden "muuttoautojen yms. vähäpäästöisyyttä" :
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256