Sivu 1/1

Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 22.1.2018 21:22
Kirjoittaja AnttiRais
Tulipahan hankittua ensimmäinen lada, nettiauton myynti ilmoituksen mukaan on vuosimallia 1993 mutta oston jälkeen paljastuikin vuosimalliksi 1998. Autoahan siis ei ole rekisteröity suomeen, ja tänään konttorilla käytyäni hämmennyin, kun olisi heille pitänyt toimittaa venäjän kielisistä papereista suomennokset ynm. papereita. Auto on alunperin ostettu Sallan huutokaupasta, ja siitä löytyy dokumentit ja muut tarvittavat paperit mitä venäjältä on tullut auton mukana. Kysymys nyt siis herääkin kun autossa on 1500 mallimerkinnät ja konekkin näyttäisi olevan 1500. Niinkuin papereissa lukeekin. Konttorisetä oli sitä mieltä että kilpien saanti voi tuottaa hankaluuksia kun ei vastaavaa löydy eikä katalysaattoriakaan autossa näkynyt. Onko näissä nyt axtec(?) kaasari joka tarvii siis lambdan toimiakseen? Onkohan muilla saman vuosimallin 2107 korimallista autoa samalla koneella? Vai onko kieltämättä kaikki Suomeen tuodut mallit ollut 1700 koneella. Onkohan tän kilpiin saanti nyt täys mahdottomuus?

Kiitos ja anteeksi vaikeasta kirjoituksesta. Jospa tämä siis kilpiin saataisi :lol:

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 22.1.2018 22:43
Kirjoittaja Flaiman
Niissä Sallan huutokauppavehkeissä oli jotain erikoisvapautuksia hyväksyntöjen suhteen, että ei kannata vielä menettää toivoa.
Tarttis vaan sellasen neuvomaan joka niitä on saanu leimattua, tai ainakin helpottaisi kummasti asiassa.

Jos se Venäjältä on kerta tullut niin ei siinä silloin ainakaan Axtekkia pitäisi pellin alla olla. Normi kaasari vai olikohan Venäjälläkin jo tuolloin ruiskuja saatavana.

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 22.1.2018 22:49
Kirjoittaja AnttiRais
Flaiman kirjoitti:Niissä Sallan huutokauppavehkeissä oli jotain erikoisvapautuksia hyväksyntöjen suhteen, että ei kannata vielä menettää toivoa.
Tarttis vaan sellasen neuvomaan joka niitä on saanu leimattua, tai ainakin helpottaisi kummasti asiassa.

Jos se Venäjältä on kerta tullut niin ei siinä silloin ainakaan Axtekkia pitäisi pellin alla olla. Normi kaasari vai olikohan Venäjälläkin jo tuolloin ruiskuja saatavana.
Tämä nyt lähinnä mietityttääkin, kun olin sitten toiseen konttoriin yhteydessä ja puhelun aikana sanoin että olisi vuosimalli -93. Jonka johdosta menisi jokseenkin "muuttoautona" kun Tulli on takavarikoinut auton, ja myynyt omasta varastostaan. Mutta nyt kun selvisi auton todellinen vuosiluku, niin pitääköhän tämän ollakkin nyt Euro2-luokan mukainen. Eikait tässä minkään pitäisi loppujen lopuksi muuttua kun olkoon joko -93 tai -98 niin molemmathan ne vähäpäästöisiä ovat. Jos tähän kilvet nyt saisi niin olisi melko uusi 1500 kuitenkin, saahan tämän tietty laitettua vähäpäästöiseksi jos sitä vaativat mutta maksaako vaivaa +300€ autolle? Vaikka harrastusmielessä nyt moinen homma kyllä lämmittäisikin ajatuspohjalla mieltäni saada tähän kilvet. :shock:

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 22.1.2018 22:59
Kirjoittaja Flaiman
Jos sen perinteiseen tyyliin saa leimattua niin vaatisikohan se ajonestoa ja muuta E-hyväksyntää paljon herkemmin kuin tullin huutokaupan kautta.
Eli kyllä se sen huutokauppapykälien mukaan kannattaa laittaa.

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 22.1.2018 23:09
Kirjoittaja AnttiRais
Flaiman kirjoitti:Jos sen perinteiseen tyyliin saa leimattua niin vaatisikohan se ajonestoa ja muuta E-hyväksyntää paljon herkemmin kuin tullin huutokaupan kautta.
Eli kyllä se sen huutokauppapykälien mukaan kannattaa laittaa.
Noh katsotaan, kunpa nyt joku joka on samasta paikasta ostanut auton ja leimannut kertomaan miten tällainen etenee. Tosiaan autohan on niin rujossa kunnossa, että mahtaa olla ollut Baarista->kotiin autona. Kuskinlattia kokonaan laho, onhan sinne toki alumiinilevy laitettu niiteillä kiinni. Vänkärin puolelta puuttuu helma+sisähelma+lattia. Takapään hiekkapelti melkeen kokonaan ruostunut irti ja mitä nyt tässä muita puutteita olikaan. Toki plussanahan tähän oli kytkinasetelma uusittu Suomessa, joten eiköhän se joka tämän on ostanut huutokaupasta ole meinannut tämän pelastaa mutta mielenkiinto sitemmin loppunut. Eli nämä nyt ainakin ajattelin alkuunsa korjata ennenkun mietin tarkemmin mitä konttorilla sanovat, huvittavinta oli kun ekalta konttorilta kysyin niin heille olisi pitänyt olla tulkattuna nämä venäjän paperit. Toisinsanoen eivät hyväksyneet alkuperäisiä papereita semmoisenaan, vaan Suomennos olisi pitänyt olla hankittuna joltain joka tekee näitä työkseensä. Vaatimustodisteet että kattaa kaikki puitteet mitä kyseisenä vuonna on EU-alueella määrätty + muita todistuksia mm. Vanhoja omistajia Venäjältä. Tuntui konttorin tiskillä että perseelleen lentää näiden paperivaatimuksien mukaan, mutta eipä heillä näkynyt olevan mielenkiintoa edes tutkia itsellä asiaa... Voisihan tästä jonkullaisen info-paketin sitten kasata kun tämän on loppuun saanut, niin jatkossa olisi kattavammin tietoa tarjolla näistä huutokauppa autoista kun haku ei tuottanut juuri tulosta. Tai sitten en osannut muotoilla kysymystä Googleen.

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 23.1.2018 5:08
Kirjoittaja samarai
Mitään omakohtaista kokemusta ko. katsastuksesta ei ole, mutta tutkiskelin vähän lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

sieltä:
3 luku

EY-asetuksiin ja direktiiveihin ja E-sääntöihin pohjautuvat vaatimukset

Kuva

3. momentissa on, että riittää kun täyttää aiemman rekisteröintimaan silloiset vaatimukset - mutta mallivuodesta 1992 alkaen pitäisi olla kuitenkin "vähäpäästöinen". Eli mallivuosi 1991 olisi viimeinen hyväksyttävä "ei vähäpäästöinen".

Oman käsityksen mukaan siitä katalysaattorin puutteesta jää pelkästään kiinni. Venäjälle tuli pakolliseksi Euro-2 vasta vuonna 2005.

Mallivuosi 1993 puolestaan liittyisi tämän mukaan mielestäni yleisesti auton maahantuontiin, mutta eo. v. 1992 koskisi siis jo näiden "muuttoautojen yms. vähäpäästöisyyttä" :
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 23.1.2018 7:50
Kirjoittaja AnttiRais
samarai kirjoitti:Mitään omakohtaista kokemusta ko. katsastuksesta ei ole, mutta tutkiskelin vähän lakitekstiä:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248

sieltä:
3 luku

EY-asetuksiin ja direktiiveihin ja E-sääntöihin pohjautuvat vaatimukset

Kuva

3. momentissa on, että riittää kun täyttää aiemman rekisteröintimaan silloiset vaatimukset - mutta mallivuodesta 1992 alkaen pitäisi olla kuitenkin "vähäpäästöinen". Eli mallivuosi 1991 olisi viimeinen hyväksyttävä "ei vähäpäästöinen".

Oman käsityksen mukaan siitä katalysaattorin puutteesta jää pelkästään kiinni. Venäjälle tuli pakolliseksi Euro-2 vasta vuonna 2005.

Mallivuosi 1993 puolestaan liittyisi tämän mukaan mielestäni yleisesti auton maahantuontiin, mutta eo. v. 1992 koskisi siis jo näiden "muuttoautojen yms. vähäpäästöisyyttä" :
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... 4.2009-256
Tämä selventikin asiaa, nyt tohin laittaa hitsipillin kuumaksi ja tehdä auton valmiiksi katsastusta varten.
Kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista, jospa ei vielä heitetä pajavasaraa kaivoon. :D

Re: Lada 2107 vm 1998 Katsastus

Lähetetty: 28.12.2020 21:59
Kirjoittaja Turpolada
loppupeleissähän tässä kävi niin että alottaja ei jaksanu alkaa saikata konttorin kanssa ja möi minulle kaikki romut mitä löyty. :D