Jarrujen vaihto

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
DJ_Anza

Jarrujen vaihto

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza »

Onkos mahdollista saada 2105:een ja muihinkin taakse levyjarruja?

Jos niin mitkä menis ns. "suoraan"?

Ja muutoskatsastuksesta, eikös se niin ollut että levyt vaihtaa taakke niin siihen tarvii hakee poikkeuslupa? Olen ollut lukevinaan näin jostain.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Miksi vaihtaa ladaan levyjarrut taakse?
DJ_Anza

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza »

Tuli vaan tämmönen mieleen kun lueskelin tuolta fiat-foorumista jarrujen vaihto juttuja rummuista levyjarruihin.
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Olen aika vahvasti sitä mieltä että niitä takajarruja ei kannata mennä vaihtamaan tieliikenteeseen. Halkaisijaa niillä on kuitenkin vajaat 10" (240 mm) joka on enemmän kuin aikoinaan 300hv/2000kg jenkeissä. Syy miksi Fiateihin vaihdetaan levyjä on varmaankin osittain rumpujarrujen mitoissa:

uno: 187 mm
127 & 128 & regata& ritmo: 185 mm
131 & 132: 228 mm
[http://www.carsfromitaly.com/fiat/index.html]

Levyt kuitenkin toimivat tasaisemmin ja ovat helppohoitoisempia kuin rummut.
mijajo

Viesti Kirjoittaja mijajo »

Tuosta helppohoitoisuudesta olen vähän eri mieltä. Nuo takajarruthan ei juuri osallistu hidastamiseen normaali jarrutuksessa. Sitten kun jarrutetaan reilummin niin takajarrut jää hiihtämään. Tämä taas johtuu käytönpuutteesta. Hiihtäminen näyttää olevan levyjarruissa pahempi ongelma kuin rummuissa. Nykyautoissa on kyllä yleensä tosi etupainoiset jarrut. Eli takajarrut ovat lähinnä koristeena.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

eipähän levyjarruissa ole takana muuta ongelmia kuin käsijarru, serkulle kun mk2 eskorttia tehtiin niin kyllä siihen levyt tuli taaksekin ja ei katsastusmies kysellyt mitään erikois lupia vaan kirjoitti rekisteriotteeseen "jarrut vaihdettu"
Mutta ladan takajarruissa on kyllä tehoa riittävästi
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Austin A 40:ssä oli erikoiset takajarrut. Takajarruilla oli nimittäin vain yksi yhteinen jarrusylinteri. Jarrusylinteri oli kiinni taka-akselissa ja siitä lähti kummallekin takapyörälle tanko joka välitti voiman. Jarrukenkien välissä oli vastaavanlainen levitin kuin mopossa (vrt. kuorma-auton S-nokka). Käytännössä tangoissa tapahtui vääntösauvajousi-ilmiö eli kovassa jarrutuksessa ohuet tangot vain joustivat. Kuuleman mukaan ainoa keino katsastuksessa saada takajarrut läpi oli ennen konttorille menoa kiristää jarrukengät niin lähelle rumpua, että savu nousi jarruista konttorin pihaan ajettaessa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hauskoja jarruja

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ZAZ-1102 Tavrijassa vasta hauskat jarrut onkin. Edessä on levyt joihin kiinnitetään etupyörät ja jarrusylinteri sijaitsee kehän sisäpuolella. Tämä on tietääkseni aivan Neuvostoliittolaisten insinöörien keksintö.

katso kuvaa
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Tuohan on vähän saman moinen ku vanhemmissa s4 audeissa
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... hlight=ufo
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Lentokoneissa olen nähnyt vastaavanlaisia levyn sisäpuolisia jarrusylintereitä. Monesti niissä jarrulevyn ulkoreunassa on hammastus ja levy on uiva. Vanteessa kiinni olevassa osassa on vastaava sisäpuolinen hammastus. Näissä autoissahan näkyy olevan satula se osa joka ui.

Levyn sisäpuolisella satulalla säästetään tilaa sillä saadaanhan tällöin samaan tilaan suurempihalkaisijainen levy. Varsinkaan sisäänvedettävillä telineillä ei ympärillä juuri ylimääräistä tilaa ole.
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

mistähän autosta sitten kävisi jäähdytetyt levyt/satulat eteen ns. pulttaa kiinni periaatteella? 124? mira/croma tms...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Fiatin 124:ssa on muistaakseni levyt joka kulmassa eli sieltä löytyisi takalevyt jos joku moiset haluaa.

Itseäänkin kiinnostaisi nuo jäähdytetyt levyt eteen. Jos jollain sattuu pihassa olemaan 124:sta, 131:stä tai 132:sta niin voisi tehdä tutkimusta tuosta asiasta. Ainakin 131 racingissa on jäähdytetyt levyt mutta saatavuus ja sopivuus = ?

Väittäisin että 132:ssa ja 124:ssa on samat takajarrut joten mitenköhän etujarrujen laita ja onko 132:ssa ylipäänsä jäähdytettyjä levyjä?
Vastaa Viestiin