Jarrujen vaihto
Jarrujen vaihto
Onkos mahdollista saada 2105:een ja muihinkin taakse levyjarruja?
Jos niin mitkä menis ns. "suoraan"?
Ja muutoskatsastuksesta, eikös se niin ollut että levyt vaihtaa taakke niin siihen tarvii hakee poikkeuslupa? Olen ollut lukevinaan näin jostain.
Jos niin mitkä menis ns. "suoraan"?
Ja muutoskatsastuksesta, eikös se niin ollut että levyt vaihtaa taakke niin siihen tarvii hakee poikkeuslupa? Olen ollut lukevinaan näin jostain.
Olen aika vahvasti sitä mieltä että niitä takajarruja ei kannata mennä vaihtamaan tieliikenteeseen. Halkaisijaa niillä on kuitenkin vajaat 10" (240 mm) joka on enemmän kuin aikoinaan 300hv/2000kg jenkeissä. Syy miksi Fiateihin vaihdetaan levyjä on varmaankin osittain rumpujarrujen mitoissa:
uno: 187 mm
127 & 128 & regata& ritmo: 185 mm
131 & 132: 228 mm
[http://www.carsfromitaly.com/fiat/index.html]
Levyt kuitenkin toimivat tasaisemmin ja ovat helppohoitoisempia kuin rummut.
uno: 187 mm
127 & 128 & regata& ritmo: 185 mm
131 & 132: 228 mm
[http://www.carsfromitaly.com/fiat/index.html]
Levyt kuitenkin toimivat tasaisemmin ja ovat helppohoitoisempia kuin rummut.
Tuosta helppohoitoisuudesta olen vähän eri mieltä. Nuo takajarruthan ei juuri osallistu hidastamiseen normaali jarrutuksessa. Sitten kun jarrutetaan reilummin niin takajarrut jää hiihtämään. Tämä taas johtuu käytönpuutteesta. Hiihtäminen näyttää olevan levyjarruissa pahempi ongelma kuin rummuissa. Nykyautoissa on kyllä yleensä tosi etupainoiset jarrut. Eli takajarrut ovat lähinnä koristeena.
eipähän levyjarruissa ole takana muuta ongelmia kuin käsijarru, serkulle kun mk2 eskorttia tehtiin niin kyllä siihen levyt tuli taaksekin ja ei katsastusmies kysellyt mitään erikois lupia vaan kirjoitti rekisteriotteeseen "jarrut vaihdettu"
Mutta ladan takajarruissa on kyllä tehoa riittävästi
Mutta ladan takajarruissa on kyllä tehoa riittävästi
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Austin A 40:ssä oli erikoiset takajarrut. Takajarruilla oli nimittäin vain yksi yhteinen jarrusylinteri. Jarrusylinteri oli kiinni taka-akselissa ja siitä lähti kummallekin takapyörälle tanko joka välitti voiman. Jarrukenkien välissä oli vastaavanlainen levitin kuin mopossa (vrt. kuorma-auton S-nokka). Käytännössä tangoissa tapahtui vääntösauvajousi-ilmiö eli kovassa jarrutuksessa ohuet tangot vain joustivat. Kuuleman mukaan ainoa keino katsastuksessa saada takajarrut läpi oli ennen konttorille menoa kiristää jarrukengät niin lähelle rumpua, että savu nousi jarruista konttorin pihaan ajettaessa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10242
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hauskoja jarruja
ZAZ-1102 Tavrijassa vasta hauskat jarrut onkin. Edessä on levyt joihin kiinnitetään etupyörät ja jarrusylinteri sijaitsee kehän sisäpuolella. Tämä on tietääkseni aivan Neuvostoliittolaisten insinöörien keksintö.
katso kuvaa
katso kuvaa
Tuohan on vähän saman moinen ku vanhemmissa s4 audeissa
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... hlight=ufo
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... hlight=ufo
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Lentokoneissa olen nähnyt vastaavanlaisia levyn sisäpuolisia jarrusylintereitä. Monesti niissä jarrulevyn ulkoreunassa on hammastus ja levy on uiva. Vanteessa kiinni olevassa osassa on vastaava sisäpuolinen hammastus. Näissä autoissahan näkyy olevan satula se osa joka ui.
Levyn sisäpuolisella satulalla säästetään tilaa sillä saadaanhan tällöin samaan tilaan suurempihalkaisijainen levy. Varsinkaan sisäänvedettävillä telineillä ei ympärillä juuri ylimääräistä tilaa ole.
Levyn sisäpuolisella satulalla säästetään tilaa sillä saadaanhan tällöin samaan tilaan suurempihalkaisijainen levy. Varsinkaan sisäänvedettävillä telineillä ei ympärillä juuri ylimääräistä tilaa ole.
Fiatin 124:ssa on muistaakseni levyt joka kulmassa eli sieltä löytyisi takalevyt jos joku moiset haluaa.
Itseäänkin kiinnostaisi nuo jäähdytetyt levyt eteen. Jos jollain sattuu pihassa olemaan 124:sta, 131:stä tai 132:sta niin voisi tehdä tutkimusta tuosta asiasta. Ainakin 131 racingissa on jäähdytetyt levyt mutta saatavuus ja sopivuus = ?
Väittäisin että 132:ssa ja 124:ssa on samat takajarrut joten mitenköhän etujarrujen laita ja onko 132:ssa ylipäänsä jäähdytettyjä levyjä?
Itseäänkin kiinnostaisi nuo jäähdytetyt levyt eteen. Jos jollain sattuu pihassa olemaan 124:sta, 131:stä tai 132:sta niin voisi tehdä tutkimusta tuosta asiasta. Ainakin 131 racingissa on jäähdytetyt levyt mutta saatavuus ja sopivuus = ?
Väittäisin että 132:ssa ja 124:ssa on samat takajarrut joten mitenköhän etujarrujen laita ja onko 132:ssa ylipäänsä jäähdytettyjä levyjä?