Sivu 1/1

Jarrujen vaihto

Lähetetty: 20.11.2003 23:32
Kirjoittaja DJ_Anza
Onkos mahdollista saada 2105:een ja muihinkin taakse levyjarruja?

Jos niin mitkä menis ns. "suoraan"?

Ja muutoskatsastuksesta, eikös se niin ollut että levyt vaihtaa taakke niin siihen tarvii hakee poikkeuslupa? Olen ollut lukevinaan näin jostain.

Lähetetty: 21.11.2003 12:24
Kirjoittaja mijajo
Miksi vaihtaa ladaan levyjarrut taakse?

Lähetetty: 21.11.2003 14:35
Kirjoittaja DJ_Anza
Tuli vaan tämmönen mieleen kun lueskelin tuolta fiat-foorumista jarrujen vaihto juttuja rummuista levyjarruihin.

Lähetetty: 21.11.2003 15:33
Kirjoittaja Teppo
Olen aika vahvasti sitä mieltä että niitä takajarruja ei kannata mennä vaihtamaan tieliikenteeseen. Halkaisijaa niillä on kuitenkin vajaat 10" (240 mm) joka on enemmän kuin aikoinaan 300hv/2000kg jenkeissä. Syy miksi Fiateihin vaihdetaan levyjä on varmaankin osittain rumpujarrujen mitoissa:

uno: 187 mm
127 & 128 & regata& ritmo: 185 mm
131 & 132: 228 mm
[http://www.carsfromitaly.com/fiat/index.html]

Levyt kuitenkin toimivat tasaisemmin ja ovat helppohoitoisempia kuin rummut.

Lähetetty: 22.11.2003 2:40
Kirjoittaja mijajo
Tuosta helppohoitoisuudesta olen vähän eri mieltä. Nuo takajarruthan ei juuri osallistu hidastamiseen normaali jarrutuksessa. Sitten kun jarrutetaan reilummin niin takajarrut jää hiihtämään. Tämä taas johtuu käytönpuutteesta. Hiihtäminen näyttää olevan levyjarruissa pahempi ongelma kuin rummuissa. Nykyautoissa on kyllä yleensä tosi etupainoiset jarrut. Eli takajarrut ovat lähinnä koristeena.

Lähetetty: 22.11.2003 12:19
Kirjoittaja Turbiini
eipähän levyjarruissa ole takana muuta ongelmia kuin käsijarru, serkulle kun mk2 eskorttia tehtiin niin kyllä siihen levyt tuli taaksekin ja ei katsastusmies kysellyt mitään erikois lupia vaan kirjoitti rekisteriotteeseen "jarrut vaihdettu"
Mutta ladan takajarruissa on kyllä tehoa riittävästi

Lähetetty: 22.11.2003 13:31
Kirjoittaja Kamaz
Austin A 40:ssä oli erikoiset takajarrut. Takajarruilla oli nimittäin vain yksi yhteinen jarrusylinteri. Jarrusylinteri oli kiinni taka-akselissa ja siitä lähti kummallekin takapyörälle tanko joka välitti voiman. Jarrukenkien välissä oli vastaavanlainen levitin kuin mopossa (vrt. kuorma-auton S-nokka). Käytännössä tangoissa tapahtui vääntösauvajousi-ilmiö eli kovassa jarrutuksessa ohuet tangot vain joustivat. Kuuleman mukaan ainoa keino katsastuksessa saada takajarrut läpi oli ennen konttorille menoa kiristää jarrukengät niin lähelle rumpua, että savu nousi jarruista konttorin pihaan ajettaessa.

hauskoja jarruja

Lähetetty: 22.11.2003 14:40
Kirjoittaja Lada-Jussi
ZAZ-1102 Tavrijassa vasta hauskat jarrut onkin. Edessä on levyt joihin kiinnitetään etupyörät ja jarrusylinteri sijaitsee kehän sisäpuolella. Tämä on tietääkseni aivan Neuvostoliittolaisten insinöörien keksintö.

katso kuvaa

Lähetetty: 22.11.2003 15:25
Kirjoittaja Turbiini
Tuohan on vähän saman moinen ku vanhemmissa s4 audeissa
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... hlight=ufo

Lähetetty: 22.11.2003 16:30
Kirjoittaja Kamaz
Lentokoneissa olen nähnyt vastaavanlaisia levyn sisäpuolisia jarrusylintereitä. Monesti niissä jarrulevyn ulkoreunassa on hammastus ja levy on uiva. Vanteessa kiinni olevassa osassa on vastaava sisäpuolinen hammastus. Näissä autoissahan näkyy olevan satula se osa joka ui.

Levyn sisäpuolisella satulalla säästetään tilaa sillä saadaanhan tällöin samaan tilaan suurempihalkaisijainen levy. Varsinkaan sisäänvedettävillä telineillä ei ympärillä juuri ylimääräistä tilaa ole.

Lähetetty: 3.2.2004 16:07
Kirjoittaja suutari
mistähän autosta sitten kävisi jäähdytetyt levyt/satulat eteen ns. pulttaa kiinni periaatteella? 124? mira/croma tms...

Lähetetty: 9.2.2004 20:41
Kirjoittaja Stefa
Fiatin 124:ssa on muistaakseni levyt joka kulmassa eli sieltä löytyisi takalevyt jos joku moiset haluaa.

Itseäänkin kiinnostaisi nuo jäähdytetyt levyt eteen. Jos jollain sattuu pihassa olemaan 124:sta, 131:stä tai 132:sta niin voisi tehdä tutkimusta tuosta asiasta. Ainakin 131 racingissa on jäähdytetyt levyt mutta saatavuus ja sopivuus = ?

Väittäisin että 132:ssa ja 124:ssa on samat takajarrut joten mitenköhän etujarrujen laita ja onko 132:ssa ylipäänsä jäähdytettyjä levyjä?