Sivu 1/1

Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 27.1.2019 20:51
Kirjoittaja hautakorpi
ps. tekevät työkalun hitsaamalla ison kuulalaakerin palloon, mutterin vartta varten ja sitten rälläkällä oikeaan läpimittaan + nuo leikkaavat pinnat rälläköiden pallon kylkeen....

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 27.1.2019 22:57
Kirjoittaja mataha
Alukanteen puree varmaan pallonivelen pallosta rälläköity, ja voihan sitä yrittää karkaista.

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 31.1.2019 20:47
Kirjoittaja hautakorpi
varmasti puree, pallonivel on melko lujaa rautaa...

Pitääpä katella oisko noita venäjältä valmiina saatavana, on sen verran fiksu tapa isontaa kanavat symmetrisesti.

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 1.2.2019 6:41
Kirjoittaja pressa
Raidetangon sisäpäistä saa helpoiten, kun on varsi valmiina niin ei tarvitse hitsata.
Kuva
Rälläkällä vain nivelen kuori pois ja sitten hammastus kuulaan. Käytettyjähän voi jostain korjaamojen metallilavoilta hakea...

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 2.2.2019 11:34
Kirjoittaja jaketech racinteam
mitenkähä tommonen "suoraksi" tehty kanava toimii. sillon ku alottelin kansi hommia ni moni porttaaja sano että kanava pitää kaventua ennen ohjuria tiettyn mittaan ja sitte taas lähtee laajentuu. tuolla määrätään kanavan virtausnopeus, tommone "suoraksi" tehty kanava kyllä virtaa mutta nopeus romahtaa alas. ite oon käyttänyt kaavaa lautasen halkasijax0.85 ja loput hieronut virtauspenkissä kohileen.

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 2.2.2019 21:31
Kirjoittaja hautakorpi
No, kuten otsakossa maininta olikin, kyseessä on siis "kursailematon tapa avartaa kanavat" eli toimivuudesta saati tehon käyttöalueesta ei ollut mitään puhetta :lol:

Pisti vain silmään aikas nopsa tapa portata kanava tasan saman kokoiseksi koko matkalta...mikä toisaalta on aikas kätevä keino...

Jos katsoo ladan VFTS luokkaria (B-222) niin siinäkin kanavat on vedetty aivan putkeksi...mutta imu puolella vain 35mm kokoon, kun imu venttiili on 41mm...eli 0,85 sääntö tuntuis toimivan tuossakin.

loppukevennys:
vanha niva mainos, kattokaapa mitä "ituhippien edeltäjät" nakkelee peräkonttiin....

https://www.youtube.com/watch?v=5xIubWwey3s

Re: Venäläinen kursailematon tapa portata kanavat nopeasti

Lähetetty: 26.10.2019 11:14
Kirjoittaja hautakorpi
tuli tehtyä terät, ja kokeiltua....toimii helkatin hyvin!

Pitää öljytä hyvin terä kun jyrsit, tavan öljyllä ihan ok. Muistaa puhaltaa lastut kanavasta pois tasaisin väliajoin, ettei takerru kiinni/tee jälkeä kanavan seinämään.
Mahtava systeemi kun kanavasta tulee kerrasta saman kokoinen koko matkalta, ja terä keskittää itsensä aina kanavan keskelle, jolloin vesitilaan puhkeamisen riski on pienin mahdollinen!

Ladan yläpallo on 33mm eli optimi, imukanavalle, pakokanavaan suosittelen 30mm palloa. Jos kaipaat 35mm palloa (VFTS imu kanavat) kattele IVECO, Maxi:n kuormurin palloa Motonetistä. jos haluat portata ladan vakio imusarjan niin palloon kiinni 1/2 räikän murros nivel niin mutkienkin taakse alkaa onnistumaan. (porttasin näin imurjan 33mm:lliin onnistuneesti)

Kun jyrsit, jyrsi ensin vain siihen saakka missä ohjurin pahka alkaa. Ohjurit pois, koneistetaan ohjurin pahka käsin jyrsinterällä matalaksi ja sitten vasta jyrsitään kanavan taka seinään koskettaen ohi ohjurinreiän. Jos et näin tee, jysin alkaa syödä kanavan pohjaa koska, terä pyrkii keskittymään keskeisesti kanavaan. Jos hazarrdi kuitenkin sattuu niin korjaus aina oikealla kanava kitillä.
loppu viimeistelyt käsin, kaikki terävät kulmat pois jne....Muista että ladan kannen riskipaikka on sitten imukanavan pääty, katsottuna palotilasta, noin 3-4mm alumiinia tässä kohtaa...älä jyrsi kanavaa looppuun saakka!!!

viimeistely "virsikirjalla" noin 100-120 grid. Jos laitat isommat venttiilit niin seetit ehdottomasti kovasta teräksestä, koska ladan omat ovat pehmeää "pask..." ohjuriksi bemarin M10 koneen 8mm pronssi ohjuri joka vedetään toisesta päästä "luodiksi" pois virtausta estämästä. Venttiilin jousen pintaa voi kannessa laskea sen 2mm turvallisesti, auttaa iso nostoisten nokkien kanssa kummasti. Virivelhot tekee venttiilit customina, toinen helppo tapa on venäläiset "sport venttiilit" joiden pitäis olla hieman isommat.

Niin ja jos oot tekemässä kisakantta, niin ensin tämä temppu alta pois ennen kuin alat suunnittelee seetejä ja ohjurien vaihtoa...muuten ei tule yhtään mitään....

...miksi kerron? no siksi ettei porukka pistäis aina vain vähenevää kansi kasaa paskasti portaten piloille...harva osaa hyvin ja siististi portata vaikka kuinka puhuvat...

uusi kansi on venäjällä noin 16-18000rub, eli noin 240e 8)