E85 muunnossarja

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Kuvalda
Viestit: 13
Liittynyt: 8.11.2019 16:10

E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Kuvalda »

Kiinnostaisi asentaa E85 muunnossarja Samaraan. Asennussarjan jälkeen (kun muutoskatsastaa auton) käyttövoimavero tippuu ja valtio muistaakseni tukee muutosta 200€:lla.
Mutta FuelFlex ei sovellu suorasuihkumalleihin esim TSI,FSI GDI (https://fuelflexfinland.fi/). Onko kukaan peloton rakentanut ko. ratkaisua Ladan yksipisteruiskusta tai muuttanut Ladan monipisteruiskuksi?
кувалда
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mikään ei tipu, mutta saat muutostukea 200e. Ja ainakin nuo saksassa myytävät sarjat sopivat yksi ja nelipiste ruiskuille.
Kuvalda
Viestit: 13
Liittynyt: 8.11.2019 16:10

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Kuvalda »

Ainakin tämän jutun perusteella etanoliautosta ei tarvitse maksaa mitään vuotuista käyttövoimaveroa.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2012020315148620
кувалда
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kun asennat autoosi jälkeenpäin muutos sarjan ja muutoskatsastat sen siihen. Auton käyttövoima ruutuun ei tule muutosta vaan lisätietoihin ilmoitus etanolista.
Itsekin sain muutostuen 200e ja sitten muutaman päivän päästä tuli silti suurempi käyttömaksu lasku. Ehkä jos ostat uuden tehtaan etanolille tekemän auton niin voi olla ettei jotain maksua mene... Ja pahasti näytti juttu johon viittaat olevan vuodelta 2012?? Eihän elintarvikkeetkaan ole enää säännöstelyssä vaikka 1944 vuodelta sellainen juttu on??
Kuvalda
Viestit: 13
Liittynyt: 8.11.2019 16:10

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Kuvalda »

Elikkäs noin nopeasti arvioituna, etanolimuutossarjan asentamisesta (ainakaan sen muuutoskatsastamisesta) ei ole mitään hyötyä, jos tulee sen jälkeen suurempi käyttövoimavero?!?
кувалда
Avatar
innov
Viestit: 164
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja innov »

Etanolikäyttöisestä autosta ei maksettu 2012 käyttövoimaveroa eikä makseta myöskään 2019. Perusvero kylläkin ja se pysyy samana sillä muutoskatsatsastus ei muuta veron perusteena olevia päästöjä tai auton kokonaismassaa.

Mutta perusverossahan on ensi vuodelle muutoksia, joillakin se nousee ja joillakin laskee. Esim. Kalinan vero laskee 270 eurosta 259 euroon.
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja pressa »

Etanolisarjan muutoskatsastuksesta on se hyöty että saat sen muutostuen 200e. Ja sillä rahalla saa edullisen boksin ja muutoskatsastuksen maksettua. Näin ainakin itselllä kävi, työt jäi omalle kustannukselle.
Avatar
Abis
Viestit: 130
Liittynyt: 29.11.2012 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Abis »

Kuvalda kirjoitti:Ainakin tämän jutun perusteella etanoliautosta ei tarvitse maksaa mitään vuotuista käyttövoimaveroa.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2012020315148620
Tässä menee puurot ja vellit sekaisin.

Tuossa linkkaamassasi jutussa sanotaan: "Etanoliautosta ei tarvitse maksaa mitään vuotuista käyttövoimaveroa".

Se on aivan totta, mutta bensiinikäyttöisestä autostakaan ei tarvitse maksaa käyttövoimaveroa. Näin ollen etanolimuunnoksen jälkeen käyttövoimavero ei muutu eikä tipu.

Etanolimuunnoksen hyöty on siinä, että etanolin litrahinta on ainakin toistaiseksi alhaisempi kuin bensiinin. Toki etanolia kuluu enemmän, koska sen energiasisältö on pienempi, mutta etanoliautoilijoiden kokemusten mukaan se on silti edullisempaa.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
1600SL -91

Бывший студент Финско-русской школы
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Niin eli verot ei muutu mihinkään suuntaan, käytti sitten bensiiniä tai RE85.
Ja bensiinikäyttöiseen autoon saa tankata RE85, eikä siihen mitään lupia tarvita.

200€ muutostuki voi houkutella, mutta kaikki eivät ole kuitenkaan muutoskatsastusta tehneet syystä:

a) kun auto on papereissa RE85 etanolilla toimiva, voidaan sille myöhemmin lätkäistä käyttövoimavero
b) auto on niin uusi, ettei sitä saa laillisesti muutettua RE85 etanolille (tai sitten vaatii jotain tosi kalliita testejä)
c) syystä X

8)
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
mikko853
Viestit: 2659
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

1.6 8v dacia sanderolla etanolia kului niin paljon enemmän että nykyhinnoilla ei kannattaisi. Tuo oli siis ihan tehtaan flexifuel.. Muutama vuosi on jo aikaa siitä kun tuollaisen omistin, silloin E85 maksoi alle euron litra jolloin se vielä kannatti.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Kun RE85 hinta on noussut, niin ainoa tapa säästää ehkä jotain, on lorottaa suoraan etonolia tankkiin noin 50% ilman muutossarjoja. Ehkä jotain säästyy tällä tavoin. Miinuksena tulee nopeammin likaantuva moottoriöljy, valkoista vaahtoa tulee rutkasti ja pakoputki ruostuu sisältäpäin hurjaa vauhtia. Siksi en rellussani viitsi käyttää etanolia, vaikka siinä on muovinen tankki, ei tarvitse pelätä tankin reikiintymistä. Lada on sen verran herkkä kapistus, että ne vähät kilometrit, mitä sillä malttaa ajaa, sujuu paremmin 95E bensiinillä.
Joku neropatti on ottanut myös lämpötila-anturin pois, ehkä kannattaisi myös jättää lambda-anturi irti, niin seos rikastuu mukavasti.
Jaden värisessä eurosamarassa näitä edellisiä muutoksia oli tehostettu vielä jättämällä viimeinen äänenvaimennipönttö pois ja suora putki tilalle. Se kiihtyi selvästi paremmin kuin vakio Samara. Harmi vaan, kiihtyvyyden hurmassa 2-vaihteen synkronit oli survottu pilalle, siksi myin sen pois.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

samaraxx kirjoitti:Kun RE85 hinta on noussut, niin ainoa tapa säästää ehkä jotain, on lorottaa suoraan etonolia tankkiin noin 50% ilman muutossarjoja. Ehkä jotain säästyy tällä tavoin.
Miinuksena tulee nopeammin likaantuva moottoriöljy,
valkoista vaahtoa tulee rutkasti ja
pakoputki ruostuu sisältäpäin hurjaa vauhtia. Siksi en rellussani viitsi käyttää etanolia, vaikka siinä on muovinen tankki, ei tarvitse pelätä tankin reikiintymistä.
On muuten oikeasti testejä, jossa bensan joukkoon on laitettu vähän lisää etanolia ja kulutus ei ole noussut, vaikka energiasisältö pienempi, voi johtua paremmasta palotapahtumasta, ehkä korkeammasta oktaaniluvusta.

Moottoriöljy ei likaannu nopeammin RE85:llä, paitsi mahdollisesti heti käytön aloittamisen jälkeen, kuulemma voi irrottaa/liottaa vanhoja bensalla aiheutettuja karstoja.
Tämän jälkeen moottoriöljy likaantuu huomattavasti hitaammin verrattuna bensiiniin.

Valkoisella vaahdolla ja RE85:llä ei ole mitään tekemista. Se on suunnitteluvirhe ja sitä tulee silloin myös bensiinillä. Tai sitten ajetaan todella lyhyttä matkaa, eikä moottoria esilämmitetä.

En ole todennut mitään ongelmaa pakoputken ruostumisen kassa, lienee joku tornihuhu.

Ei ole ollut mitään ongelmaa peltisen tankin kanssa.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Avatar
samaraxx
Viestit: 101
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Se vaahto johtuu tosiaan lyhyestä välimatkasta. Yritin pari vuotta sitten myydä Opeliani talven jälkeen ja testaaja nosti venttiilikopan korkkia ja totesi, että koneesta on kannentiiviste mennyt. Kun se pelle oli poistunut tontilta, niin ajoin pitemmän lenkin nelosella ja kolmosella kierroksia käyttäen, ja kas kummaa valkoinen vaahto eli vesi oli poistunut moottorista. Opel kelpuutti jopa 80% RE85 ilman käkimistä, halpaa ajoa se oli, mutta sitten ohjaustehostin alkoi vinkua yhtä soittoa ja jouduin luopumaan siitä.
Lattarauta
Viestit: 3624
Liittynyt: 3.7.2010 22:09

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Jouduit luopumaan ohjaustehostimesta? :D

Eihän nuo purkaamolla montaa rahaa maksa, joskus vuosia sitten Nissaniin hain 50€:llä? (paljon?) Mutta tarvitsin siitä vain hihnapyörän. Loppu vinkuminen. :)

Vieläkin taitaa löytyä Almeraan ylimääräinen tehostin, kun en ensin jaksanut myydä ja sitten unohdin.
Luottamus hyvä, kontrolli parempi.

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa.
Ladavaari
Lada kerhon jäsen
Viestit: 68
Liittynyt: 6.11.2011 17:30
Paikkakunta: Hollola

Re: E85 muunnossarja

Viesti Kirjoittaja Ladavaari »

Öljynvaihtoväliähän susitellaan tihennettävän, kun RE85:lla ajaa(millä tätä kirjoittettaessa ei hintaeron pienuuden takia ole oikein taloudellista näkymää. Vaan tulee 'korjaantumaan' se tilanne, uskallan ennustaa niinkin huonolla kristallipallolla mitä itelläin on!) Käyttövoimaveroa ei ''alkoholismi''
aiheuta - vielä ainakaan.
Ladavaari
Vastaa Viestiin