VAZ-21073 - 1996 - 1700i Pikaprojekti
Lähetetty: 12.7.2020 17:06
Ostin 4.7.2020 otsikon mukaisen ruiskusedanin. Kyseinen Lada sijaitsi Pälkäneellä eräällä maatilalla. Olin käynyt katsomassa sitä jo maaliskuussa, mutta työkiireiden vuoksi en onnistunut sitä hakemaan vasta kuin nyt heinakuussa. Onneksi myyjä lupasi säilyttää sen minua varten, koska lupasin maksaa Ladasta pyydetyn hinnan. Hommasin Ladaan siirtokilvet yhdeksi päiväksi, koska se oli ajokuntoinen ja omin voimin siirrettävissä. Sain myös herra KSE 1995:n hakukaveriksi ajamaan toista autoa. Teimme niin, että minä ajoin Pälkäneeltä tämän uuden ostoksen Vehoniemen automuseolle ja KSE 1995 ajoi Combini sinne. Museolla kävimme kahvilla ja äimistelemässä museon tarjontaa, minkä jälkeen vaihdoimme autoja ja KSE 1995 ajoi ruiskusedanin Nokialle korjauspajan pihalle. Hakumatka sujui välikohtauksitta ja oli perin antoisa kokemus.
Kyseinen menopeli on siis vuosimallia 1996 ja se on luovutettu ostajalleen 4.3.1996. Hän on ajanut Ladalla vuoteen 2008 asti, jolloin Lada pomppasi takajousilautasen korroosion takia katsastuksessa eikä sitä ole enää korjattu, syystä tai toisesta. Vuonna 2011 tämä ensimmäinen omistaja menehtyi ja Lada jäi seisomaan. 9 vuotta se oli kuolinpesän omaisuutena Trafin tietokannassa, kunnes nyt minä astuin kuvioihin ja ostin Ladan itselleni. Myyjä otti Ladan hetkeksi nimiinsä myyntiä varten. Tämä auto ei ole koskaan ollut oikeasti kuolinpesän omaisuutta, vaan ennen kuolemaansa omistaja oli luovuttanut Ladan sen myyjälle kauppakirjalla. Se, että Trafin tietokannassa Lada näkyi kuolinpesän omaisuutena, lienee johtunut siitä, että omistajan kuoltua tietokanta päivittyy automaattisesti, vaikka kyseinen auto ei ole mukana perinnössä.
Ladalla on reilun 12 vuoden aikana ajettu kaikkiaan 51 000 kilometriä ja risat. Se olikin sisältä erinomaisessa, ellei uudenveroisessa kunnossa. Edes lämmityslaitteen sininen ja punainen väriviiva eivät ole haalistuneet. Ratin suojus on kerännyt kiitettävän määrän pölyä ja sen on melkein tullut yhdeksi puuksi ratin kanssa. Penkeissä on komeat päälliset, jotka lienee asennettu melkein uudesta asti. Jopa tavarahylly on kaikilla ruuveillaan kiinni, joten sitä ei ole varmaankaan koskaan irrotettu. Mukana tuli kohtalaiset kesärenkaat peltivanteilla ja kehnot talvirenkaat, Hakkapeliitta 10 eli alkuperäiset. Mukaan sain myös auton alkuperäiset rekisterikilvet, jotka oli irrotettu mutta Ladaa ei ole poistettu onneksi rekisteristä.
Vikoja Ladassa ovat: ajovalojen korkeussäätö ei toimi, jarrut ovat hieman heikon oloiset mutta toimivat ja muutamassa paikassa on ruostevaurio. Lämppärin hana on yllätys yllätys jumissa kuumalle. Näitä ovat mainittu jousilautanen, apukuskin puolen takapyöräkotelossa on helman kohdalla reikä sekä kuskin ovessa on etualakulmassa mätäpaikka. Nämä pitää siis korjata. Muuten Lada on aika siistikoppainen. Takapuskuri on joskus kojautettu johonkin ja takakulmassa on pieni kurttu. Pohjan kopeloin jo maaliskuussa ja se on kova. Punainen värikään ei ole haalistunut. Värikoodi on 110 eli Ruby red. Tämä lukee huoltokirjassakin onneksi. Mielestäni tuo on hienoin punaisen sävy. Vahattuna ja myllytettynä se on sädehtivän kaunis väri.
Moottori, vaihdelaatikko sekä perä ovat erinomaisessa kunnossa. Niihin pitää vaihtaa öljyt, samoin kuin kaikki nesteet. Tulevina viikkoisa täytyy myös korjata nuo viat ja viedä Lada katsastukseen, jotta saan sen taas liikenteeseen. Tämä yksilö on aivan liian mainio tuhottavaksi. Aion myydä tämän lopuksi jollekulle asianmukaiselle henkilölle.




















Kyseinen menopeli on siis vuosimallia 1996 ja se on luovutettu ostajalleen 4.3.1996. Hän on ajanut Ladalla vuoteen 2008 asti, jolloin Lada pomppasi takajousilautasen korroosion takia katsastuksessa eikä sitä ole enää korjattu, syystä tai toisesta. Vuonna 2011 tämä ensimmäinen omistaja menehtyi ja Lada jäi seisomaan. 9 vuotta se oli kuolinpesän omaisuutena Trafin tietokannassa, kunnes nyt minä astuin kuvioihin ja ostin Ladan itselleni. Myyjä otti Ladan hetkeksi nimiinsä myyntiä varten. Tämä auto ei ole koskaan ollut oikeasti kuolinpesän omaisuutta, vaan ennen kuolemaansa omistaja oli luovuttanut Ladan sen myyjälle kauppakirjalla. Se, että Trafin tietokannassa Lada näkyi kuolinpesän omaisuutena, lienee johtunut siitä, että omistajan kuoltua tietokanta päivittyy automaattisesti, vaikka kyseinen auto ei ole mukana perinnössä.
Ladalla on reilun 12 vuoden aikana ajettu kaikkiaan 51 000 kilometriä ja risat. Se olikin sisältä erinomaisessa, ellei uudenveroisessa kunnossa. Edes lämmityslaitteen sininen ja punainen väriviiva eivät ole haalistuneet. Ratin suojus on kerännyt kiitettävän määrän pölyä ja sen on melkein tullut yhdeksi puuksi ratin kanssa. Penkeissä on komeat päälliset, jotka lienee asennettu melkein uudesta asti. Jopa tavarahylly on kaikilla ruuveillaan kiinni, joten sitä ei ole varmaankaan koskaan irrotettu. Mukana tuli kohtalaiset kesärenkaat peltivanteilla ja kehnot talvirenkaat, Hakkapeliitta 10 eli alkuperäiset. Mukaan sain myös auton alkuperäiset rekisterikilvet, jotka oli irrotettu mutta Ladaa ei ole poistettu onneksi rekisteristä.
Vikoja Ladassa ovat: ajovalojen korkeussäätö ei toimi, jarrut ovat hieman heikon oloiset mutta toimivat ja muutamassa paikassa on ruostevaurio. Lämppärin hana on yllätys yllätys jumissa kuumalle. Näitä ovat mainittu jousilautanen, apukuskin puolen takapyöräkotelossa on helman kohdalla reikä sekä kuskin ovessa on etualakulmassa mätäpaikka. Nämä pitää siis korjata. Muuten Lada on aika siistikoppainen. Takapuskuri on joskus kojautettu johonkin ja takakulmassa on pieni kurttu. Pohjan kopeloin jo maaliskuussa ja se on kova. Punainen värikään ei ole haalistunut. Värikoodi on 110 eli Ruby red. Tämä lukee huoltokirjassakin onneksi. Mielestäni tuo on hienoin punaisen sävy. Vahattuna ja myllytettynä se on sädehtivän kaunis väri.
Moottori, vaihdelaatikko sekä perä ovat erinomaisessa kunnossa. Niihin pitää vaihtaa öljyt, samoin kuin kaikki nesteet. Tulevina viikkoisa täytyy myös korjata nuo viat ja viedä Lada katsastukseen, jotta saan sen taas liikenteeseen. Tämä yksilö on aivan liian mainio tuhottavaksi. Aion myydä tämän lopuksi jollekulle asianmukaiselle henkilölle.



















