Lada Niva KSML 13.01.2021
Lähetetty: 16.1.2021 22:28
Itälegendan paluu – keskuslukitus ja pitkä rivi muutakin läntistä hapatusta löysi tiensä uuteen 6 500 euron Lada Nivaan
Lada Niva Legend palauttaa paljon nähneen mallinimen venäläiseen autoteollisuuteen. Ainakin ensimmäiset markkinointikuvat ovat näyttäviä.
Lada kertoo ottavansa uudelleen käyttöön mallinimen Niva. Ja paluu tapahtuu sen verran korskeasti, ettei se voi jäädä huomaamatta. Uutuusversion koko mallinimi on Lada Niva Legend.
Mallinimen Niva käyttöoikeus on AvtoVAZ-yhtiöllä, joka nykyisin on osa Renault-konsernia. Neuvostoliitossa valmistettiin Niva-mallinimellä Ladoja ensimmäisen kerran vuonna 1977. Vientituotteista Niva-nimi poistui vuonna 2002, kun yhteisyritys GM-AvtoVAZ otti nimen käyttöönsä. Samalla syntyi Chevrolet Niva, joka ei noussut hitiksi yhtään missään. General Motors hylkäsi Niva-mallinimen vuonna 2006.
Niva on Neuvostoliiton/Venäjän autoteollisuudelle historiallinen tuote myös siksi, että se oli ensimmäinen Lada-malli, jota ei tehty Fiatilta ostetun lisenssin varaan. Niva tuotiin juhlavasti ulos nimen omaan neuvostoautona, jolla ajaminen ja jonka omistaminen on jo sinällään isänmaallinen teko. Lada Nivan hinta päätettiin Neuvostoliitossa alun alkaen pitää edullisena.
Ei pelkkä Niva, vaan myös Legend.
Lada Niva Legend tulee nyt markkinoille peräti kymmenellä eri varusteluversiolla. Togliattissa on pistetty tuotantolinja puskemaan lähes länsimaiseta hapatukselta haiskahtavia autoja, sillä valmistajan mukaan monista uusista Niva Legendoista löytyvät esimerkiksi keskuslukitus, mahdollisuudet USB- ja AUX-liitäntöihin sekä varashälytin.
Uusi Niva pitää hinnoittelussa kiinni takavuosien neuvostolupauksesta. Auton lähtöhinta on noin 6 570 euroa, mikä on kelvollisesti varustellusta nelivedosta kilpailukykyinen hintapyyntö.
Hieman hämmennystä Niva-mallinimen käyttöön tuo se, että Lada ja Renault Group omistavat oikeudet myös Niva-merkkisten henkilöautojen valmistukseen.
Lada Niva Legend palauttaa paljon nähneen mallinimen venäläiseen autoteollisuuteen. Ainakin ensimmäiset markkinointikuvat ovat näyttäviä.
Lada kertoo ottavansa uudelleen käyttöön mallinimen Niva. Ja paluu tapahtuu sen verran korskeasti, ettei se voi jäädä huomaamatta. Uutuusversion koko mallinimi on Lada Niva Legend.
Mallinimen Niva käyttöoikeus on AvtoVAZ-yhtiöllä, joka nykyisin on osa Renault-konsernia. Neuvostoliitossa valmistettiin Niva-mallinimellä Ladoja ensimmäisen kerran vuonna 1977. Vientituotteista Niva-nimi poistui vuonna 2002, kun yhteisyritys GM-AvtoVAZ otti nimen käyttöönsä. Samalla syntyi Chevrolet Niva, joka ei noussut hitiksi yhtään missään. General Motors hylkäsi Niva-mallinimen vuonna 2006.
Niva on Neuvostoliiton/Venäjän autoteollisuudelle historiallinen tuote myös siksi, että se oli ensimmäinen Lada-malli, jota ei tehty Fiatilta ostetun lisenssin varaan. Niva tuotiin juhlavasti ulos nimen omaan neuvostoautona, jolla ajaminen ja jonka omistaminen on jo sinällään isänmaallinen teko. Lada Nivan hinta päätettiin Neuvostoliitossa alun alkaen pitää edullisena.
Ei pelkkä Niva, vaan myös Legend.
Lada Niva Legend tulee nyt markkinoille peräti kymmenellä eri varusteluversiolla. Togliattissa on pistetty tuotantolinja puskemaan lähes länsimaiseta hapatukselta haiskahtavia autoja, sillä valmistajan mukaan monista uusista Niva Legendoista löytyvät esimerkiksi keskuslukitus, mahdollisuudet USB- ja AUX-liitäntöihin sekä varashälytin.
Uusi Niva pitää hinnoittelussa kiinni takavuosien neuvostolupauksesta. Auton lähtöhinta on noin 6 570 euroa, mikä on kelvollisesti varustellusta nelivedosta kilpailukykyinen hintapyyntö.
Hieman hämmennystä Niva-mallinimen käyttöön tuo se, että Lada ja Renault Group omistavat oikeudet myös Niva-merkkisten henkilöautojen valmistukseen.