Sivu 1/1

VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Lähetetty: 24.10.2022 16:02
Kirjoittaja Lieminen
Pitkän harkinnan ja haaveilun jälkeen tuli viimein hankittua harrasteauto. Itäautot on aina kiehtoneet yksinkertaisuutensa ja karuutensa takia, joten piti vain odottaa oikean yksilön löytymistä.

Auto on sekä ulkoa että sisältä elämää nähnyt ja hieman rähjäinen, mutta vasta katsastettu, teknisesti toimiva ja ajokuntoinen (auto löytyi 340 kilometrin päästä, ja ajamalla se yötä myöten kotiin tuli). 😁

Ei ole tullut näin vanhojen autojen kanssa paljoa pelattua, joten tuon kanssa olisi tarkoitus tutustua tekniikkaan ja syventää osaamista auton tekniikkaan. Ja pikkuhiljaa siistiä koko autoa, josko siitä joskus siistin saisi.

Viikon verran tuon nyt omistaneena, on ensimmäisiä korjauskohteita löytynyt:

- pakoputki vuotaa, on urheilullinen äänimaailma.
- jarrutehostimen alipaineletku on valmis, käy huonosti ja "poksahtelee" kun letku on paikoillaan, eikä kyllä tehostinkaan toimi letkun kiinni ollessa.
- mittarivaloista toimii ainoastaan bensavalo, käsijarrun-, öljynpaineen- ja pitkien valojen merkkivalot.
- puhallin tuntuu puhaltavan pelkästään kuumaa.

Auto käy melko hyvin, kun tulppaa jarrutehostimen liitoksen, vielä kun tulppaa virranjakajan alipaineletkun, tyhjäkäynti putoaa aavistuksen ja tuntuu käyvän tasaisesti, mitähän kaikkea vikaa tuolla on, ja mistä sitä alkaisi setvimään? Virranjakajan letku kiinni käy vähän epätasaisesti, ihan kun sytytys olisi hieman liian aikaisessa.

Kulutus oli laskelmien mukaan hakumatkalla 5,5 l/100km, eli taitaa käydä turhan laihalla.

Tätä foorumia olen jo pitkään seurannut, ja tulen kaikkea tyhmää kysymään, koska tietämys Ladoista on vielä vähäistä. 😅

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Lähetetty: 25.10.2022 21:54
Kirjoittaja Flaiman
Hyvä hankinta! Alipainevuodot kannattaa tukkia heti niin ei sitten käy liian laihalla ja pala venttiili.
Kerta Ladat on uusi tuttavuus ja vanhemmat autot ylipäänsäkin niin kannattaa hankkia korjaamomuistitikku.
https://www.ladakerho.fi/kauppa/korjausmuistitikku/

Onko Lada milloin katsatettu?

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Lähetetty: 27.10.2022 14:57
Kirjoittaja Lieminen
Lada on katsastettu 16.10.2022.

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Lähetetty: 27.10.2022 19:08
Kirjoittaja raul
Nätti Lada, vaikka massarajaa on vähän nostettu ja rosterilista unohdettu, silti ihan ryhdikkään näköinen. Täällä on yks samanvuotinen samanvärinen 👍

Vaihda ensi tilassa se vuotava letku ehjään. Sytytys kannattaa tarkistaa vähintään kärkivälin osalta mutta parempi olisi lampulla katsoa ennakko ja kosketuskulma. Virranjakajan alipaine on ennakon kasvattamista varten kierroksilla, ehkä sekin on rikki?

Lämppärin hana saattaa olla jumissa jos lämmönsäädöstä huolimatta ei ilma viilene. Hanan ja sen mahdollisen liikkeen tai liikkumattomuuden näet helposti kojelaudan alta, katso myös ettei vaijeri ole löystynyt.

Mittarinvalot on helppo vaihtaa, mittaristo on kiinni kahdella isolla peltiklipsulla, jos on pienet kädet niin saattaa onnistua myös alakautta.

Jos auto äskettäin seissyt pitkän ajan niin kaasutin kannattaa puhdistaa asiallisesti, jos ei ole esim ultraäänipesuria niin ainakin puhaltaa suuttimet ja seosputket auki, tarkistaa bensapinta neulaventtiilin toiminta, alipainekalvot ja tehdä kaasuttimen perussäätö.
Ilman mittaria CO:n saaminen sinne 2% voi olla vasta-alkajalle hankalaa mutta jos kaikki on pääasiallisesti kunnossa ja etenee ohjeen mukaisesti niin aika lähelle se osuu. Jos kaasutin on alkuperäinen 2105-1107010-20 niin saattaisin suositella tyhjäkäynnin säätöruuvin vaihtoa yksinkertaisempaan malliin: https://www.mansemotors.fi/tyhjakaynnin ... lvoa-pieni
Usein näistä on myös karat kuluneet väljiksi joten vaihto ei ole huono idea muutenkaan.

Re: VAZ 21013 - 1986 - harrasteauto

Lähetetty: 31.10.2022 20:34
Kirjoittaja Lieminen
Kiitos hyvistä vinkeistä, alipaineletku on hankittu ja menee paikalle kunhan töiltä kerkeää. Täytyy sitten ruveta tarkemmin tutkimaan tuota sytytystä ja mittariston valoja.