Tällä kertaa osui kohdalleni tällainen erikoinen laite. Aito 1500SL 2105-korilla vuodelta 1991 eli Axtec-järjestelmän alkuajoilta. Kyseinen systeemi on luonnollisesti tässäkin Ladassa ja siitä muistuttaa vihreä lyijyttömästä bensasta mainitseva tarra kojelaudassa. Tämä Lada on lisäksi entinen Tampereen Konelan esittelyauto, sillä mukana oli kyseisen liikkeen rekisterikilpikyltti. Kulkine on rujon näköinen ulkoa päin, mutta tekniikka toimii käyntiongelmia lukuun ottamatta erinomaisesti. Lisäksi sisustus on aika kohtalaisen hyvässä kunnossa lukuun ottamatta koiran repimiä takaniskatukia ja hieman rupsahtanutta kuskin ovipahvia. Takapenkkiin voisi laittaa jonkinlaisen harmaan suojakankaan, mutta se ratketkoon tuonnempana. Kuskin penkissä on pieni repeämä, mutta 32 vuotta vanhassa autossa se ei ole ennenkuulumatonta. Tässähän on maineikas suomalainen La Strada -penkistö. Lisäksi ovipahvit ovat tyylikkään harmaat. Sain mukaan myös puskurit ja vetokoukun. Lisäksi tässä on täysi SL-varustus eli kylkiteipit ja 1500SL-tekstit etulokareissa. Tarroitus on haalistunut, mutta ne olisi tarkoitus teettää uusiksi. Värikontrastina mielestäni tämä on hieno. Vaaleassa beigessä on siniteemaiset tarrat ja tuo 1500SL-teksti on sininen. Lisäksi peilit ovat kunnolliset länsisaksalaiset eli samat mitä seiskoissa on.
Mainitsin käyntihäiriöistä. Hain Ladan Hämeenkyröstä Nokialle viime perjantaina. Ensimmäinen ongelma ilmaantui heti myyjän pihalta kääntyessä isommalle tielle. Siinä Lada teki äkkikuoleman keskelle tietä. Rullasimme takaisin pihatielle ja syöksyin selvittämään vikaa. Bensaa tuli ja kipinääkin virranjakajalle asti, mutta siihen sitten jäikin. Lada ei enää edes hörähtänyt. Laitoin puolalta tulevan johdon tulppaan ja silloin yksi pytty heräsi. Siispä otin rautalankaa ja oikosuljin pyörijän koskettimet. Kiepitin langan ulomman koskettimen ympäri ja kaivoin puukolla hiileen koskevan navan irti ja junttasin langan sen alle. Hetipä lähti Lada tulille ja matka jatkui. Matka Nokialle sujui välikohtauksitta Ylöjärven keskustan liepeille asti, kunnes vaihdoimme autoja pienen katselmustauon jälkeen. Tämän jälkeen takaisin kolmostielle liittyessä liikennevaloissa Lada kuoli jälleen. Tarkistin rautalangan ja se oli paikallaan. Sahasin ja sahasin, kunnes Lada käynnistyi ykskaks ja taas mentiin. Pääsin tällä kertaa Kolmenkulman ympyrälle, jossa taas sama juttu ilmaantui, eli sammui eikä käyntiin millään, kunnes sitten lähteekin. Ympyrästä pääsinkin sitten maaliin saakka. Lada nyki koko ajan eikä se kestänyt lainkaan pintakaasua kovempaa kaasun käyttöä.
Ladassa on uudehko axtec-kaasari, mutta alipaineletkut heittävät häränpyllyä ja Lada on melkein ajokelvoton. Ihan ensi sijassa täytyy uusia tuo pyörijä ja laittaa letkut oikeille paikoilleen. Tämä Lada olisi tosiaan tarkoitus siistiä koriltaan hyväksi ja uusia teippaukset alkuperäisyyttä vaalien.
Lisäksi auton ostettuani omistuksessani on ollut joka ikinen Suomessa myyty katillinen takavetoisen hinnastomalli, joka on sama kuin värisuora!
VAZ-21053 - 1991 - 1500SL - Siistimisprojekti
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Otsikoi postauksesi muotoon:
TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
VAZ-21053 - 1991 - 1500SL - Siistimisprojekti
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 - 1991 - 1500SL - Siistimisprojekti
Lisää kuvia:
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Re: VAZ-21053 - 1991 - 1500SL - Siistimisprojekti
Palataanpa hetkeksi Ladan pariin. Koska tämän Ladan roolina on olla yhtymämme reserviautona, jolla voivat ajaa muutkin kuin minä, tein tähänkin saman huollon kuin aiempiinkin Ladoihini. Uusin imu- ja pakosarjan tiivisteet, pakosarjan laipan tiivisteen sekä tarkastin kaasuttimen toiminnan sekä uusin sen tiivisteet imusarjaa vasten. Joku on joskus jo irrottanut imu- ja pakosarjan ja vaihtanut tiivisteparin, mutta varjopuolena oli katkaissut pakosarjasta pinnapultin vesiputken kiinnitykselle. Myös kannesta puuttui keulaa kohti ulommaisin pakosarjan kiinnityspinnapultti. Onneksi se ei ollut katkenneena kanteen. Kierre oli edelleen olemassa ja ehjä. Näin ollen selvisin uuden pinnapultin asennuksella. Korjasin myös pakosarjasta katkenneen pinnapultin poraamalla 6 mm terällä ensin pultin jämästä läpi ja kierretyökalulla avasin alkuperäisen kierteen. Sain siis pakosarjan kuntoon.
Imu- ja pakosarjan tiivisteiden asennuksessa oli muuten sellainen miina, että tiivisteparin keskiosat jäivät toistensa päälle limittäin. Jos sarjat asentaa näihin, tuloksena on vuoto. Minun täytyi siis leikata hieman tiivisteestä pieni siivu pois, jotta ne asettuvat oikein.
Samalla kerralla voitelin virranjakajan sekä vaihdoin sytytyksen johtosarjan tukevampaan malliin. Tähän on se jo aiemmin uusittu. mutta se oli sellainen ohuilla johdoilla oleva, joita tuli monasti noiden sytkäsarjojen mukana. Ladahan teki silloin omituisia äkkikuolemia, joihin ei selitystä löytynyt. Olen kuullut, että joskus noihin ohutjohtoisiin johtosetteihin tulee katkoksia, jotka aiheuttavat kipinän katoamista. Koeajolla ei ainakaan ilmaantunut ongelmia, joten tilannetta pitää seurata.
Muuna sytytyksen huoltona asensin uuden tulpanjohtosarjan sekä uuden sytytyspuolan biltemalaisen tilalle sekä tarkastin sytytysennakon, joka sattui osumaan täsmälleen 5 asteen kohdalle jakajan asennettuani. Sekin on siis mallillaan. Tulpat pitää vielä uusia tuonnempana. Koeajolla Lada pelasi niin kuin Axtekin kuuluu, eli ei kakomisia eikä nykimisiä eikä sammumisia. Käyntipuoli on siis erinomainen.
Imu- ja pakosarjan tiivisteiden asennuksessa oli muuten sellainen miina, että tiivisteparin keskiosat jäivät toistensa päälle limittäin. Jos sarjat asentaa näihin, tuloksena on vuoto. Minun täytyi siis leikata hieman tiivisteestä pieni siivu pois, jotta ne asettuvat oikein.
Samalla kerralla voitelin virranjakajan sekä vaihdoin sytytyksen johtosarjan tukevampaan malliin. Tähän on se jo aiemmin uusittu. mutta se oli sellainen ohuilla johdoilla oleva, joita tuli monasti noiden sytkäsarjojen mukana. Ladahan teki silloin omituisia äkkikuolemia, joihin ei selitystä löytynyt. Olen kuullut, että joskus noihin ohutjohtoisiin johtosetteihin tulee katkoksia, jotka aiheuttavat kipinän katoamista. Koeajolla ei ainakaan ilmaantunut ongelmia, joten tilannetta pitää seurata.
Muuna sytytyksen huoltona asensin uuden tulpanjohtosarjan sekä uuden sytytyspuolan biltemalaisen tilalle sekä tarkastin sytytysennakon, joka sattui osumaan täsmälleen 5 asteen kohdalle jakajan asennettuani. Sekin on siis mallillaan. Tulpat pitää vielä uusia tuonnempana. Koeajolla Lada pelasi niin kuin Axtekin kuuluu, eli ei kakomisia eikä nykimisiä eikä sammumisia. Käyntipuoli on siis erinomainen.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!