Sivu 1/1
vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 27.2.2024 16:43
Kirjoittaja pressa
NIVAWILI kirjoitti: 27.2.2024 15:30
Joskus tarvitaan vähän järeämpää voimaa laakerin/rymppirenkaan irroitukseen, hitsailin ihan itse ulosveto sovitteen 10ton hydrauliulosvedin tunkkiin ,( kuva aineiston lataaminen ei palvelimelle ikäväkyllä palvelin asetuksista johtuen onnistu) Mutta tuollainen laakerin länkimallinen tartuntakappale joka sitten pultataan ainesputki välikappaleeseen ja sen päähän hydrauliyksikkö Kyllä lähtee laakeri rymppirenkaineen ,,, toki rymppirenkaan voi tuhota monella tavalla ,,esim poraamalla tai kulmahiomakonnen katkaisulaikalla ,,, ja perinteisin konsti on venyttää rymppirengas takomalla siihen vasaralla ,,, Mutta ulosvetäjää käyttämällä rymppirengas on uudelleen käytettävissä ,,, rymppirenkaan ja laakerin asennuslämpötilan saavuttaa tasaisimmin keittämällä kiehuvassa moottoriöljyssä 10-15minuuttia noin 300 asteessa , akseli mahdollisimman kylmä esim lumihankeen jäähtymään ennen asennussovitusta helpottaa kummasti prosessia, asennustoleranssit eivät ole suuren suuria.
Tervehdys Wili
Mikäli olisi kirjoittanut oikealle osastolle, niin kuvien laittaminen ei olisi ollut mitenkään ongelmallista. Tässä kokeeksi 3120 x 4160 kuvapistettä ja 4,3Mt kokoinen kuva.
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 27.2.2024 20:54
Kirjoittaja NIVAWILI
No niitä oikeita osastoja ei tunnu ladaboardilla olevan oikein millekään jutulle , Mutta ei anneta sen häiritä ei informoida liikaa jonkun mieli siitä sivustolla aina pahoittuu kuitenkin , vältetään konfliktit eikä sorruta eu pakote politiikkaan.
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 28.2.2024 7:02
Kirjoittaja pressa
No jos pahoitit mielesi niin ei voi mitään. Kuitenkin tällä osastolla kuvan pystyisit laittamaan.
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 5.6.2024 18:16
Kirjoittaja Henu
Lainataan vanhaa topiccia kun otsikon aihe alkaa lähennellä allekirjoittanutta

laakerit olen aikasemmin nivaan vaihtanut taakse ja nyt toinen puoli vuotaa öljyä rummun sisään

uudet stefat ja isot O-renkaat kätösissä niin rupesin miettiin mihis väliin se iso O-rengas kuuluikaan? Asensin sen siis ekalla kerralla sinne taka-akselissa olevan uran pohjalle jotta O-rengas on ikäänkuin siellä laakerin takapuolella.
Kuuluko olla siellä takana vai kuuluuko se laittaa taka-akselin/jarrukilven väliin tiivistämään?? Kuvaa kellään aiheesta? Onko muuta huomioitavaa että menis tällä kertaa maaliin asti homma?
Tässä vielä kuva valottamaan, eli noinko se olis pitäny tehä

Uudet stefatkin pistin molemmin puolin aikasemmin, mutta ilmeisesti huono varaosa tms. kun alkoi taas tihkaseen
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 5.6.2024 19:34
Kirjoittaja pressa

Itse en ole nivaa tuosta kohtaa purkanut mutta tuossa on kuvasarja stefan vaihdosta:
https://www.autoprospect.ru/vaz/21213-n ... lnika.html
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 5.6.2024 23:44
Kirjoittaja Henu
Nonii kiitosta, eiköhän näillä saada jotakin pahuutta taas aikaan!
Re: vastaus NIVA 4x4 Taka-akseli pyöränlaakerin vaihto
Lähetetty: 6.6.2024 7:03
Kirjoittaja pressa
Ja tärkeinhän stefan vaihdossa on että huullos on voideltu notkealla vaseliinilla, eikä asennettaessa vetoakselin paino pääse painamaan huullosta.