VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Tervehdys arvon kanssaladailiat! Tuli hankittua VAZ-2121 Lada Niva vm. 92 1600. Auto oli seissyt useamman vuoden ilman leimaa huonojen helmojen vuoksi. Helmat tuli fiksailtua ja siirryttiin käynti puoleen, eli normaaliin huoltoon, öljyjen vaihtoo, venttiilien säätöön yms. Tässä yhteydessä havaitsin että 1.sylinterin pakoventtiili kantaa reilusti. Venttiilien säädön jälkeen mittasin puristukset ja totesin että 1. Sylinteriin ei synny puristusta (muissa 9-10bar). Syyksi ilmeni kannen irroituksen myötä palanut pakoventtiili, kaikki venttiilit uusittiin ja samalla ketjun kiristin vaihtui automaattiseen. Samassa yhteydessä myös sytytysennakko säädettiin 5-7 asteen tietämille.
Seuraavaksi seurasi kassuttimen kunnostus, vanhojen tiivisteiden ja kalvojen vaihto. Kaasutin siis Ozon 2107-1107010-20. Suuttimet vakiot, eli bensapuolella 112/150 ja ilmasuuttimet 160/160.
Bensan pinta säädettiin YouTudesta löytyvän Konelan opetusvideon (https://youtu.be/5Hoj9Tqzt40?si=IunpYlSIQ2yE1GZU) mukaan, eli kohon etäisyys runkoon lepoasennossa (säätölipare lepää kevyesti neulaventtiilin helmen päällä kaasutin pystyssä) 6,5mm ja maksimiasento säädetty +8mm = 14,5mm. Olenko sisäistänyt ja säätänyt tuon maksimipinnan oikein?
Tämän jälkeen suoritin ryyppyläpän säädön ja ykköskurkun avauman ryyppyä käytettäessä video-ohjeen mukaan, tämä ok.
Koeajolla havaitsin että yläkierroksilla ei autossa ole vetoa, kulkee nippanappa 90. Tarkastelussa totesin että olin ryssinyt alipainekalvon rikki joka ohjaa kakkoskurkun avautumista alipaineella.

Nyt kuuluu varsinainen kysymys: Kun vaihdan uuden kalvon, kuinka minun tulisi säätää kalvoa käyttävän tangon asento, mikä on ohjearvo? Entä miten huomaan säädön vaikutuksen ajaessa? Tämän jälkeen varmasti edessä myös kaasuttimen hienosäätö, eli CO arvo ja käyntinopeus säätöruuveista kohdalleen (minulla mahdollisuus käyttää pakokaasulaitteita työn puolesta). Millaista seosta kannattaisi lähetä hakemaan?

Toivotaan että vappuna pääsisi ajeleen jo kunhan leiman saa😀😀
Viimeksi muokannut Henu, 21.3.2024 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ainakin itse on tullut säädettyä bensapinta samanlailla.
Suuttimien koosta en osaa sanoa, mutta yleensä vakiosuuttimia joutuu hieman vaihtamaan sopivimmiksi jos oikein hyvän haluaa. Osa vaihtaa suuttimia perstuntumalla mutta paras vaihtoehto olisi laajakaistalambdalla katsominen.
En tiedä onko tuolle kakkoskurkulle missään annettu ohjeita miten se pitäisi säätää, luultavasti riittää kun kalvo ehjä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Henu »

Kiitos vastauksesta! Koitan huomenissa säädellä suurpiirtein samaan miten vanha tanko ollut. Juttua tulossa lisää kyseisestä laitteesta jahka saadaan leima😀laitan kuvia seoksista ym. Kun kerkeän perehtyä säätöön, ihmetellään sitten porukalla kuinka metsässä ne on😅😅
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Tyhjäkäyntipäästöt saa hyviksi jos moottori ja kaasari nyt on edes jollain lailla kunnossa.
Nää kaasarin suutinhommat ja kakkoskurkun avautumiset vaikuttaa ajossa ja siellä niitä ongelmia oikeestaan vasta tuleekin jos esim käy liian liian laihalla ni voi venttiili palaa.

Ps. Suosittelisin tekemään tonne projektiosioon ketjun tästä nivasta. Tai voi tän ketjunkin siirtää sinne, jos haluut.
Kätevämpi siellä pohtia kun ja jos herää jotain muuta ihmeteltävää kuin pelkästään kaasariin liittyvää.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
jarkoc
Viestit: 39
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Eipä tuolle tangolle näyttänyt korjausoppaassa olevan sen kummoisempaa säätöä, kuin että sen saa alapäästään vivuston tappiin kiini.
Tuo tankohan vain vapauttaa lukituksen, että kakkoskurkku pääsee aukeamaan- Tämän voi vaikka käsin todeta nostamalla tanko ylös ja kääntämällä vivustoa.
Näitähän on paljon muutettu toimimaan mekaaniseksi esim näin. https://www.youtube.com/watch?v=VAeB9T9J-tM
Omaan 1500s laitoin bensapuolen 1 suuttimen 125 kokoon ja tällä sai toimimaan hieman hereämmin ja nypyttelyt lakkasi pintakaasulla.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Henu »

Kiitos tästä linkistä, en oo tätä videota nähnykkää vielä vaikka kahlannu nettiä läpi😅tarkotus olis nyt saada tosiaan auto vetämään yläkierroksilla, täytynee tuo kakkoskurkku muuttaa mekaaniseksi jos ei kalvon vaihdolla parane, varalle tilaan myös tuon isomman suuttimen.

Kaasuttimen tyhjäkäyntipiirin säätö oli säädetty 1ruuvi (tyhjäkäynti)=0,75 kierrosta auki ja 2ruuvi (seos) 3,75 kierrosta auki. Ruuvit siis ne mitkä katsoin ladainfostakin, siinä kaasuttimen alalaidassa. Pitää käyttää pakokaasutesteri kiinni ja katsoa tyhjäkäyntiseokset+ 2000rpm seos paikallaa. Sit tietenkin tulppien väriä kahtoa pitemmän ajopätkän jälkeen.

Toki jos tässä Keski-Pohjanmaan alueella olis joku harrastaja joka osais säätää tuon viimesenpäälle kohalleen ni olis aika makia😉😄

Ja joo, voi siirtää tän sinne projektit-osioon jos siellä sais vielä enemmän vinkkejä ja mielipiteitä säätöasiaan ja muuhun👍
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mulle oli uutta, että Nivat on -92 vuonna saanu olla vielä isopäästöisiä, niin onhan tämäkin isopäästöinen?

Kyllä sen tolla alipaine kakkoskurkullakin pitäisi toimia, että jossain on vikaa jos ei kierrä.
Onko kärjellinen jakaja ja kärjet säädetty? Toimiiko jakajan keskipakosäädin ja onko alipainekalvo ehjä?
Aukeehan ykköskurkku kokonaan kun painaa kaasupolkimen pohjaan?
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja degen »

Kyllä Niva on ollut ns. isopäästöinen 31.12.1992 asti. Maastoajoneuvojen vähäpäästöisyysvaatimus alkoi vasta 1.1.1993. Suomesta jostain syystä puuttuu kokonaan Axtec-Niva, joka olisi korvannut aiemman mallin.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nivan kaasutin (Ozon) säätöä ja värkkäilyä

Viesti Kirjoittaja Henu »

Ymmärtääkseni henkilöautoihin 92 alkaen tuli vähäpäästöiset ja maastoajoneuvoihin 93 alkaen, varman tiedon näkee trafin sivuilta kyllä. Tuuskasin tänään uuden stefan taka-akselille kun vuoti peräöljyä ja samalla laitoin uuden kalvon siihen alipainekelloon joka sallii kakkoskurkun aukeamisen. Koeajolla en havainnut kuitenkaan mitään parannusta ennen toimenpidettä. Auton saa kulkemaan aikalailla max 100km/h ja jos ajaa 4.vaihteella 80km/h ja linttaa kaasun pohjaan niin ei kyllä meinaa paljon mitään tapahtua.

Sytytyksen perusennakon asetuksen yhteydessä testasin antaa paikallaan kierroksia ja tällöin ennakko "liikkui" eli voinko todeta tästä että alipainekalvo toimii virranjakajassa? Kyseessä siis kärjellinen sytytys, kärkiväliä en muistanut tarkastaa vielä, jää varmaan viikonlopulle. Muuten kun käytin jakajan kannen auki niin kaikki vaikutti puhtaalta enkä havainnut jakajan keskiakselissa liialliselle tuntuvaa välystä tms.

Olen aika noviisi näissä vanhemmissa kärkisytkällä olevissa vehkeissä, ei näitä meille amiksessa opetettu🙈
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
jarkoc
Viestit: 39
Liittynyt: 6.7.2009 11:51
Paikkakunta: Nastola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja jarkoc »

Säädithän ennakon alipaineletku irrallaan.
Toimiiko kaasuttimen kiihdytyspumppu, jos pitkään seissyt auton niin voi äkkiä olla moskaa kaasuttimessa uudestaan.
Suosittelen hommaamaan tuon kerhon korjausmuistitikun sieltä löytyy hyvät konelan korjausoppaat.
Lada 2105 1500s -90
Lada 2104 1700i -97
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Letku oli irrallaan säädön aikana. Kiihdytyspumpun kalvo uusittu ja uusi bensansuodatin muun huollon yhteydessä. Tämän jälkeen ajettiin muutaman kymmenen kilometriä ennen kun avasin kaasuttimen uudelleen bensanpinnan ja ryyppyläpän säätöä varten, ei ollut likaa kohokammiossa. Kaasuttimen korjaussarja laitettu samalla, eli esisuodatin yms.

Mistä moisen tikun voi itselleen hankkia korvausta vastaan?😀
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
KSE 1995
Viestit: 935
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Kiitos linkistä👍
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1885
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Strobolla kun katsoo ajotuksen, niin kierroksia nostamalla ajotus muuttuu juurikin tuon keskipakosäädön takia, eli se ei oo silloin jumissa.

Jakajan alipainekalvon olen tarkastanut imemällä letkusta niin pitäisi jakajan sisällä tangon liikkua, en kyllä tiedä että kenelläkään se rikki olisi ollut mutta äkkiähän sen tarkastaa.

Kokeilitko muuten ennen kaasarin säätämistä ajaa, että miten se toimi sitä ennen.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Henu
Viestit: 19
Liittynyt: 11.12.2023 20:51
Paikkakunta: Kokkola

Re: VAZ-2121 1600 -92 Ozonen värkkäilyä ja muuta mukavaa

Viesti Kirjoittaja Henu »

Ajoin autolla n. 20km ennen kun säädin bensanpinnan ja ryyppyläpän, ennen tätä ryyppy ei toiminut kunnolla kylmänä, koska ykköskurkun läppä ei auennut ryyppyä käytettäessä (ohjearvo 0,9-1,0mm). Tyhjäkäynti parani ja nyt ryyppy toimii myös halutulla tavalla. Ajossa en huomannut muutosta edelliseen bensapinnan säädön jälkeen. Mulla ei ole verrokkia, mutta tuntuu että yläkierroksilla pitäisi enemmän vetoa olla.

Huomasin myös että virranjakajalle tuleva alipaineletku on vedetty suoraan imusarjan nipasta kaasuttimen vasemmalta puolelta, eikä kaasuttajasta niinkuin olen ymmärtänyt että sen pitäisi olla. Imusarjassa kaasuttimen alla myös toinen alipainelähtö, josta vedetty sitten haaroitus joista toinen menee kaasuttimeen ja toinen pakosarjassa olevaan alipainekelloon. Mikähän tämän funktio ja voiko vaikuttaa kakkoskurkun alipainekellon toimintaan jos nuo letkut nyt väärinpäin.

Ohessa kuva josta tuskin saa selvää😅
Liitteet
1000015432.jpg
1000015430.jpg
Mehtuuauto: VAZ-2121 -93 1600 NIVA
EX: Lada 2105 1500S -98
Vastaa Viestiin