2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Hei!
Vuosimallin 1988 1200s on alkanut nykimään ajossa. Kun nostin kaasuttimen yläosan pois ja mittasin bensanpinnan, oli se vajaa 20 mm, kun taas löytämäni arvon mukaan pitäisi olla 28 mm. Kohon etäisyys on säädetty 6,5 mm tiivisteen kanssa. Olin vaihtanut neulaventtiilin korjaussarjassa tulleeseen, sillä vanhalla tulvi erityisesti rikastimella käynnistettäessä. Korjaussarjan neulaventtiili on isompi kuin alkuperäinen. Voikohan hieman erilainen neulaventtiili aiheuttaa nykimisen? Kaasutin on Daaz 2105-1107010-20.
Toinen kysymys koskee sytytystä. Meneekö ennakko myöhemmälle virranjakajaa myötäpäivään kääntämällä ja aikaisemmalle vastapäivään vai toisinpäin? Entä säädetäänkö ennakko lampulla tyhjäkäynnillä vai startilla pyörittämällä?
Kiitos!
Vuosimallin 1988 1200s on alkanut nykimään ajossa. Kun nostin kaasuttimen yläosan pois ja mittasin bensanpinnan, oli se vajaa 20 mm, kun taas löytämäni arvon mukaan pitäisi olla 28 mm. Kohon etäisyys on säädetty 6,5 mm tiivisteen kanssa. Olin vaihtanut neulaventtiilin korjaussarjassa tulleeseen, sillä vanhalla tulvi erityisesti rikastimella käynnistettäessä. Korjaussarjan neulaventtiili on isompi kuin alkuperäinen. Voikohan hieman erilainen neulaventtiili aiheuttaa nykimisen? Kaasutin on Daaz 2105-1107010-20.
Toinen kysymys koskee sytytystä. Meneekö ennakko myöhemmälle virranjakajaa myötäpäivään kääntämällä ja aikaisemmalle vastapäivään vai toisinpäin? Entä säädetäänkö ennakko lampulla tyhjäkäynnillä vai startilla pyörittämällä?
Kiitos!
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Minkälaisessa ajossa nykii? Eli jos tasaisessa 80 nopeudessa suurimmalla vaihteella niin ei ole bensan pinnasta johtuva. Jos taas kovilla kierroksilla pitkässä kiihdytyksessä niin ehkä voi bensan pinta käydä alhaalla. Ja kuinka se vain ryyppy päällä tulvi?
Sytytys aikaistuu vastapäivään ja myöhenee myötäpäivään. Strobo lampulla säätö tehdään tyhjäkäynnillä alipaine ennakko pois kytkettynä. Jos taas virtakynä lampulla niin ihan kammella pyörittämällä.
Sytytys aikaistuu vastapäivään ja myöhenee myötäpäivään. Strobo lampulla säätö tehdään tyhjäkäynnillä alipaine ennakko pois kytkettynä. Jos taas virtakynä lampulla niin ihan kammella pyörittämällä.
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Nykii lähes koko ajan, kaupunkiajossa, pintakaasulla ajettaessa, kiihdytyksissä. Tyhjäkäynti seilaa melko paljon. Samoin tekee lampulla katsottuna sytytysennakko. Lampulla ennakkoa säädettäessä myös näytti, että jättäisi kipinän pois aina välillä. Miten virranjakajan kärjistä tietää, milloin ne ovat täysin auki?
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Jakajankansi irti ja pyörittää moottoria niin näkee miten kärjet aukeaa ja sulkeutuu. Sitten isoimmassa asennossa säätää rakotulkilla raoksi 0,4-0,6mm. Edellyttäen tietty että on kärjellinen jakaja, ettei joku ole jo vaihtanut kärjetöntä tilalle.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Ja kärkipöydän laakeri voi olla myös väljä.
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Virranjakaja on uudehkon oloinen, enkä huomannut väljyyttä tai klappia.
Kaasuttimessa on säätöruuvit tyhjäkäyntiseoksen määrälle ja laadulle. Lisäksi siinä on kaasuläpän asennon rajoitinruuvi. Löysin arvoksi kaasuläpän jäävän 0,5 mm auki. Tämän jälkeen auton tyhjäkäynti oli aivan liian korkea, useita tuhansia kierroksia. Pyöritin ruuvia reilun kierroksen auki ja tyhjäkäynti laski. Kuuluuko tuon ruuvin rajoittaa kaasuläppä auki? Ainakin tuo 0,5 mm auki vaikuttaa täysin väärältä arvolta.
Kaasuttimessa on säätöruuvit tyhjäkäyntiseoksen määrälle ja laadulle. Lisäksi siinä on kaasuläpän asennon rajoitinruuvi. Löysin arvoksi kaasuläpän jäävän 0,5 mm auki. Tämän jälkeen auton tyhjäkäynti oli aivan liian korkea, useita tuhansia kierroksia. Pyöritin ruuvia reilun kierroksen auki ja tyhjäkäynti laski. Kuuluuko tuon ruuvin rajoittaa kaasuläppä auki? Ainakin tuo 0,5 mm auki vaikuttaa täysin väärältä arvolta.
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Kyllä se ko.ruuvi liikuttaa kaasuläppää, eli kiinnipäin ruuvatessa=tyhjäkäynti nousee....ja ruuvia avatessa=tyhjäkäynti pieneneeLadaOzon kirjoitti: 17.11.2024 13:42 Virranjakaja on uudehkon oloinen, enkä huomannut väljyyttä tai klappia.
Kaasuttimessa on säätöruuvit tyhjäkäyntiseoksen määrälle ja laadulle. Lisäksi siinä on kaasuläpän asennon rajoitinruuvi. Löysin arvoksi kaasuläpän jäävän 0,5 mm auki. Tämän jälkeen auton tyhjäkäynti oli aivan liian korkea, useita tuhansia kierroksia. Pyöritin ruuvia reilun kierroksen auki ja tyhjäkäynti laski. Kuuluuko tuon ruuvin rajoittaa kaasuläppä auki? Ainakin tuo 0,5 mm auki vaikuttaa täysin väärältä arvolta.
Onkos tuo mitta oikeasti 0,5mm...vai onko se 0,05mm?
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
On tuo 0,05 mm paljon parempi arvo. Tyhjäkäynti on järkevämmän oloinen, vaikka ei tyhjäkäynti taida ajaessa nykimiseen vaikuttaa.
Mutta nyt teki Lada tempun. Lähdettiin ajamaan ja nyt kaupungissa ei nykinyt juurikaan. Maantienopeuksissa taas nyki, tasavauhdilla 60 km/h. Kiihdyttäessä 80 km/h nopeuteen nyki paljon, sekä kiihtyi huonosti. Auto kuitenkin liikkui.
Kun taas käännyimme sivutielle ja vauhtia toisella vaihteella 30 km/h, auto hyytyi täysin. Hetken odoteltua auto lähti käyntiin, mutta kulki erittäin huonosti, parhaiten tuntui liikkuvan aivan pintakaasulla. Sitten taas hyytyi. Hetken päästä kaasua antaen käyntiin ja vähän kierroksia, kulki vähän paremmin, mutta hyytyi taas. Tätä toistui pari kertaa, kunnes ei enää lähtenyt liikkeelle edes kierroksilla. Nyt auto käynnistyi heikosti, ja käynnistyttyään kävi vaivalloisesti pienen hetken kaasua vähän painellen, tasakaasulla tuntui sammuvan heti.
Otimme ilmanpuhdistimen kannen irti ja huohotinletku oli sotkenut ilmanpuhdistimen. Tätä se on tehnyt jo kauan, pitää varmaan ottaa letku pois ilmanpuhdistimesta. Puhdistimme ilmanpuhdistimen, sekä otimme tyhjäkäyntisuuttimen irti ja puhdistimme varmuuden vuoksi, jos vaikka pysyisi käynnissä edes tyhjäkäynnillä. Ei auttanut. Imusarja oli kuuma ja bensa höyrysi pois. Annoimme auton jäähtyä, mutta käynti ei muuttunut. Lähti välillä käyntiin, mutta ei pysynyt. Polttoainesuodattimessa kuitenkin oli bensaa. Käytimme myös virranjakajan kannen pois, eivätkä kärjet olleet palaneet.
Seuraavaksi loppui akku. Työnsimme auton läheiselle parkkipaikalle ja soitimme kyydin kotiin. Mikä tuon auton voi saada noin huonosti käymään ihan yllättäen? Mitä tuolle kannattaisi nyt tehdä?
Mutta nyt teki Lada tempun. Lähdettiin ajamaan ja nyt kaupungissa ei nykinyt juurikaan. Maantienopeuksissa taas nyki, tasavauhdilla 60 km/h. Kiihdyttäessä 80 km/h nopeuteen nyki paljon, sekä kiihtyi huonosti. Auto kuitenkin liikkui.
Kun taas käännyimme sivutielle ja vauhtia toisella vaihteella 30 km/h, auto hyytyi täysin. Hetken odoteltua auto lähti käyntiin, mutta kulki erittäin huonosti, parhaiten tuntui liikkuvan aivan pintakaasulla. Sitten taas hyytyi. Hetken päästä kaasua antaen käyntiin ja vähän kierroksia, kulki vähän paremmin, mutta hyytyi taas. Tätä toistui pari kertaa, kunnes ei enää lähtenyt liikkeelle edes kierroksilla. Nyt auto käynnistyi heikosti, ja käynnistyttyään kävi vaivalloisesti pienen hetken kaasua vähän painellen, tasakaasulla tuntui sammuvan heti.
Otimme ilmanpuhdistimen kannen irti ja huohotinletku oli sotkenut ilmanpuhdistimen. Tätä se on tehnyt jo kauan, pitää varmaan ottaa letku pois ilmanpuhdistimesta. Puhdistimme ilmanpuhdistimen, sekä otimme tyhjäkäyntisuuttimen irti ja puhdistimme varmuuden vuoksi, jos vaikka pysyisi käynnissä edes tyhjäkäynnillä. Ei auttanut. Imusarja oli kuuma ja bensa höyrysi pois. Annoimme auton jäähtyä, mutta käynti ei muuttunut. Lähti välillä käyntiin, mutta ei pysynyt. Polttoainesuodattimessa kuitenkin oli bensaa. Käytimme myös virranjakajan kannen pois, eivätkä kärjet olleet palaneet.
Seuraavaksi loppui akku. Työnsimme auton läheiselle parkkipaikalle ja soitimme kyydin kotiin. Mikä tuon auton voi saada noin huonosti käymään ihan yllättäen? Mitä tuolle kannattaisi nyt tehdä?
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Polttoaine pumppu jos on huono niin silloin ei saa bensaa. Onko pumppua avattu ja puhdistettu koskaan?
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Tuohon on vaihdettu jonkinlainen tarvikepumppu. En ole puhdistanut ikinä. Siihen kai tarvitsisi jonkin korjaussarjan, jos avaa. Mutta bensaa auto saa, kaasuttimesta tulee bensaa kiihdytyspumpulla ja starttausyrityksen jälkeen imusarjan putkesta valuu bensaa.
Huomasin ajoituslampulla, että kipinää ei tule. Valo ei syttynyt tulpanjohdolle eikä puolanjohdolle. Tuossa on siis kai puola rikki. Vai voiko johtua jostain muusta?
Muokkaus: Ei tuossa ainakaan täysin pimeä tuo puola ole. Molemmille puolan navoille tulee jännite. Otin virranjakajan kannesta puolalta tulevan kaapelin irti. Laitoin kaapelin rungossa olevaa pulttia vasten ja pyöritin starttia niin kipinöi. Starttia pyörittäessä auto hörähtelee, mutta ei pysy käynnissä ja osa kipinöistä jää välistä. Voihan tuo johtua kärkipöydän laakeristakin, jos se on erityisen tarkka väljyydestä. Ei siitä ainakaan käsin väljyyttä tunne. Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Huomasin ajoituslampulla, että kipinää ei tule. Valo ei syttynyt tulpanjohdolle eikä puolanjohdolle. Tuossa on siis kai puola rikki. Vai voiko johtua jostain muusta?
Muokkaus: Ei tuossa ainakaan täysin pimeä tuo puola ole. Molemmille puolan navoille tulee jännite. Otin virranjakajan kannesta puolalta tulevan kaapelin irti. Laitoin kaapelin rungossa olevaa pulttia vasten ja pyöritin starttia niin kipinöi. Starttia pyörittäessä auto hörähtelee, mutta ei pysy käynnissä ja osa kipinöistä jää välistä. Voihan tuo johtua kärkipöydän laakeristakin, jos se on erityisen tarkka väljyydestä. Ei siitä ainakaan käsin väljyyttä tunne. Mitähän kannattaisi kokeilla seuraavaksi?
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Minulla aikoinaan jakajan kondensaattori hajosi ja oireet oli jotain tuon kaltaisia.
Eihän se kaasari nyt tulvi jos bensaa oikein paljonkin valuu imusarjan putkesta? Kohon oma paino pitäisi riittää sulkemaan neulaventtiili, eli kaasarinkansi ylösalaisin ja puhaltaa bensalinjaan, niin ei pitäisi ilman kulkea. Sitten nostaa pikkuhiljaa kohoa ja ilman pitäis alkaai virrata siinä noin 6mm kohdalla mihin se onkaan säädetty.
Eihän se kaasari nyt tulvi jos bensaa oikein paljonkin valuu imusarjan putkesta? Kohon oma paino pitäisi riittää sulkemaan neulaventtiili, eli kaasarinkansi ylösalaisin ja puhaltaa bensalinjaan, niin ei pitäisi ilman kulkea. Sitten nostaa pikkuhiljaa kohoa ja ilman pitäis alkaai virrata siinä noin 6mm kohdalla mihin se onkaan säädetty.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Minulta löytyykin tuo kondensaattori niin pitää kokeilla vaihtaa. Nyt on akku taas loppu. Kävin mittaamassa niin kärjillekin tulee jännite, pyörijän resistanssi 5,4 kohmia ja ykkösen tulpanjohdosta kanteen noin 6 kohmia. Kun yritin sitten startata, auto käynnistyikin heti, mutta käynti oli huonoa. Auto pääsi sammumaan ja taas vain hörähteli, kunnes ei enää sitäkään ja kipinä oli taas täysin kadonnut. Puolan molemmille navoille ja kärjille tuli kuitenkin jännite edelleen.
Imusarjan putkesta ei valu kovin paljoa bensaa, pari pisaraa kun sammuu tai pumppaa kiihdytyspumpulla. Ei tuo siis minusta ainakaan pahasti tulvi. Pitää toki kaasaria alkaa taas katsoa, jos sytytyksen saa toimimaan eikä silti auto käy.
Pitää testata uudella kondensaattorilla, jos toivottavasti alkaisi toimimaan.
Imusarjan putkesta ei valu kovin paljoa bensaa, pari pisaraa kun sammuu tai pumppaa kiihdytyspumpulla. Ei tuo siis minusta ainakaan pahasti tulvi. Pitää toki kaasaria alkaa taas katsoa, jos sytytyksen saa toimimaan eikä silti auto käy.
Pitää testata uudella kondensaattorilla, jos toivottavasti alkaisi toimimaan.
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Tuo kondensaattori siinä oli mennyt. Sen vaihdettua Lada lähti käyntiin toisella yrityksellä. Tyhjäkäyntikään ei seilaa juuri ollenkaan, kaasuläpän asennon säätökin varmaan auttoi asiaa. Sytytysennakon säädimme noin viiteen asteeseen, kun ei seilannut niin valtavasti koko aikaa. Ei huomattu ajossa nykimistä enää paitsi moottorin ollessa vielä kylmä. Lada tuntui kiihtyvänkin entiseen tapaan.
Re: 2105 1200s nykiminen ja bensanpinta
Loistavaa! Nyt vaan säädöt kuntoon, jos jäi vielä jotain säätöjä tekemättä ja ostaa varulta uuden kondensaattorin jemmaan, kun ainakin itsellä niitä sai aina silloin tällöin olla vaihtamassa. Kunnes lopulta ostin kärjettömän jakajan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87