Pallonivelten tunnistus ylä/ala
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Terve!
Haulla yritin etsiä miten tunnistaa ladan ylä/ala pallot mutta vähän jäi kysymyksiä joihin toivon jonkun tietävän tai luulevan tietävänsä voi vastata.
Minulla on tuossa takavedossa 3 erillaista palloniveltä asennettuna ajansaatossa ja ne voivat olla ollut väärinpäinkin siellä,eli ylä ala pallot ristissä.
Yläpallona minulla oli molemmilla puolilla "kupupäiset" nivelet jossa vain toisessa oli vaseliinitila kuvun alla, toisessa pallonivel oli heti kuvun alla eikä vaseliinitilaa ollut ollenkaan kun nippaa porasin. Nämä ovat saman näköisiä päälleppäin lukuun ottamatta hiukan vahatulpan näköistä kohoumaa porauskohdassa siinä nivelessä jossa vaseliinitilaa ei ollut.
Alapalloina on korkeammalla mutta kapealla kuvulla ja kapealla liikeradalla varustetut nivelet joissa vaseliinitilat sekä jousi hässäkät kuvun sisällä kun aukaisin.
Mikä nivel kuuluu mihinkin? Roskiin tietysti mutta jos asennettaessa alle niin ylös alas ja mikä?
Kuvia 3 erillaisesta pallonivelestä liitteenä.
Haulla yritin etsiä miten tunnistaa ladan ylä/ala pallot mutta vähän jäi kysymyksiä joihin toivon jonkun tietävän tai luulevan tietävänsä voi vastata.
Minulla on tuossa takavedossa 3 erillaista palloniveltä asennettuna ajansaatossa ja ne voivat olla ollut väärinpäinkin siellä,eli ylä ala pallot ristissä.
Yläpallona minulla oli molemmilla puolilla "kupupäiset" nivelet jossa vain toisessa oli vaseliinitila kuvun alla, toisessa pallonivel oli heti kuvun alla eikä vaseliinitilaa ollut ollenkaan kun nippaa porasin. Nämä ovat saman näköisiä päälleppäin lukuun ottamatta hiukan vahatulpan näköistä kohoumaa porauskohdassa siinä nivelessä jossa vaseliinitilaa ei ollut.
Alapalloina on korkeammalla mutta kapealla kuvulla ja kapealla liikeradalla varustetut nivelet joissa vaseliinitilat sekä jousi hässäkät kuvun sisällä kun aukaisin.
Mikä nivel kuuluu mihinkin? Roskiin tietysti mutta jos asennettaessa alle niin ylös alas ja mikä?
Kuvia 3 erillaisesta pallonivelestä liitteenä.
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Tästä kuvasta näet että nivel jonka pallon alle tulee jousituki kuuluu alas, se taas jossa yläosa vastaa suoraan kupuun tulee ylös.


-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Ookoo kiitos tiedosta, eli nuo 2 samannäköistä "matalaa kupupäätä" on kuitenkin 2 eri niveltä kun rasvatila löytyy toisesta,(mustaksi maalatussa)eli on alapallo joka oli minulla ylhäällä.
Mutta vaikuttaako nämä auton ohjaukseen tai käyttäytymiseen millään lailla? Onhan niissä eri liikerata rajoitettu tuolla kuulanvarrenupin muodolla?
Tarkoitan sitä jos ovat väärinpäin tuolla niin onko ohjaus raskaampi tai rajoittaako jotakin liikettä?
Laitan toki oikeinpäin nämä nyt tiedon kanssa
Mutta vaikuttaako nämä auton ohjaukseen tai käyttäytymiseen millään lailla? Onhan niissä eri liikerata rajoitettu tuolla kuulanvarrenupin muodolla?
Tarkoitan sitä jos ovat väärinpäin tuolla niin onko ohjaus raskaampi tai rajoittaako jotakin liikettä?
Laitan toki oikeinpäin nämä nyt tiedon kanssa
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Jos laitat yläpallon alas (tai alapallon ylös) niin kuormitus suunta on väärä ja on mahdollista että kuula repeytyy irti kupista. Ja alapallo ylhäällä on vain tuon jousen varassa elikkä kuormalla väljä.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Näin se on suunniteltu,näin teemme!
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Nyt hajin yläpallon trw merkkisen made in malaysia
.
Ei ollut yläpallossa tässä rasvanipanpaikkaa joten huvikseni taas poraamaan ja terän läpimentyä tuolla on rasvatila isohko kupissa,eli ei ole itse pallo lähellä kupua ja nipan saa kierteytettyä kun pallo ei vastassa heti metallin takana.
Vaikka ei näillä kilometreillä hirveesti pääse kyllä kulumaan vaikka ei olisikaan nippaa, tai voi jopa huonontaa jos jokin muovi ei tykkää vaseliinistä?
No harrastukset on harrastuksia.
Ei ollut yläpallossa tässä rasvanipanpaikkaa joten huvikseni taas poraamaan ja terän läpimentyä tuolla on rasvatila isohko kupissa,eli ei ole itse pallo lähellä kupua ja nipan saa kierteytettyä kun pallo ei vastassa heti metallin takana.
Vaikka ei näillä kilometreillä hirveesti pääse kyllä kulumaan vaikka ei olisikaan nippaa, tai voi jopa huonontaa jos jokin muovi ei tykkää vaseliinistä?
No harrastukset on harrastuksia.
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Ei laakerivaseliini muovia sulata, ainut varottava vaan että ei niin paljoa laita, että kumi hajoaa.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
ok,joku oli johonkin muovipallolliseen ruiskutellu jotakin "väärää" öljyä niin oli se muovi mennyt sulamaan liistereiseksi tai jotain,mutta vaseliinillä mennään.
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Tähän väliin täytyy kertoa muistaakseni V8 tai Tekniikan Maailma lehdessä aikoinaan ollut juttu. Toimituksen väki/joku heistä oli joutunut hinausautolla, joka ei korkeuden puolesta mahtunut parkkihalliin, hinauttamaan pihalle parkkihallista pylpyröiden avulla ison kuorma-autoksi rekisteröidyn jenkki pakettiauton. Syynä auton halvaantumiseen oli se että sen aikaisempi omistaja oli laittanut itse palloniveleen rasvanipan ja nivelen kuulan taakse lisäämällään rasvalla puristanut kuulan metallin tiukemmin nivelen rungon metallia vasten, saaden kuivan metallin nopeammin kulumaan. Pian nivel olikin tullut pihalle ja rengas ym. retkotti miten sattui auton sivulla/alla kun parkkihallissa tiukemmin joutuivat kääntyilemään. Pallonivelen vaihdosta kai löytyi merkintä huoltokirjasta. Ei kuitenkaan ollut paljon ajettu, mutta jonkun itse muokkaama.
Pallonivelissä, joissa on rasvanippa, pitäisi löytyä kanavat rasvalle pallon toisellekin puolen. Pallonivelissä, joissa ei ole rasvanippaa, niitä tuskin on? V8/TM väki (vai olisiko ollut sittenkin Mobilisti) uusivat nivelen sellaisella, jossa oli alunperinkin rasvanippa ja rasva pääsi kiertämään kuulan joka puolelle. Ne kyllä kestää, jos muistaa rasvata.
Toki jenkki paku on eri painoinen kuin Lada ja nivelet voivat jo uutena olla niin väleitä että rasva pääsee ympäri kuulaa joka paikkaan, mutta itse varmaan (jos alkaisin niveltä muokkaamaan) kurkistaisin kumin alle että rasvaa edes tulee hiukan nivelen läpi toisellekin puolen eikä vain purista loputkin pois siltä puolen. Jos nivelessä on muoviliuska metallien välissä, niin ehkä liuskassa on edes pienet urat rasvaa varten? Hämärä muistikuva että olisin sellaisen jossakin nähnyt.
Saman tyyppinen juttu on ollut (kuulemma) aikoinaan kestovoidelluissa laakereissa (kun ne olivat uusinta uutta). Vanhan liiton miehet lisäsivät rasvanipan laakeriin ja pullauttivat tiivisteet pihalle. Muutenhan ei nähnyt että uutta rasvaa tuli pihalle laakerista. Sitten vesi/rapa meni tilalle ja laakeri oli pilalla. Seuraavaksi julistivat etteivät kestovoidellut laakerit kestä yhtään mitään, vaikka he olivat jopa rasvaa siihen lisänneet.
Vaijereissa kuulemma öljy saa itse vaijerin ja ulkokuoren välissä olevan vaalean muovin (jos on) paisumaan ja jumittumaan. Silikoni ei samaan saa aikaiseksi. Kaikissa vaijereissa ei taida olla kyseistä vaaleaa muovia tai sitten sitä ei ole ollut enää jäljellä kun olen niitä joutunut uusimaan.
Pallonivelissä, joissa on rasvanippa, pitäisi löytyä kanavat rasvalle pallon toisellekin puolen. Pallonivelissä, joissa ei ole rasvanippaa, niitä tuskin on? V8/TM väki (vai olisiko ollut sittenkin Mobilisti) uusivat nivelen sellaisella, jossa oli alunperinkin rasvanippa ja rasva pääsi kiertämään kuulan joka puolelle. Ne kyllä kestää, jos muistaa rasvata.
Toki jenkki paku on eri painoinen kuin Lada ja nivelet voivat jo uutena olla niin väleitä että rasva pääsee ympäri kuulaa joka paikkaan, mutta itse varmaan (jos alkaisin niveltä muokkaamaan) kurkistaisin kumin alle että rasvaa edes tulee hiukan nivelen läpi toisellekin puolen eikä vain purista loputkin pois siltä puolen. Jos nivelessä on muoviliuska metallien välissä, niin ehkä liuskassa on edes pienet urat rasvaa varten? Hämärä muistikuva että olisin sellaisen jossakin nähnyt.
Saman tyyppinen juttu on ollut (kuulemma) aikoinaan kestovoidelluissa laakereissa (kun ne olivat uusinta uutta). Vanhan liiton miehet lisäsivät rasvanipan laakeriin ja pullauttivat tiivisteet pihalle. Muutenhan ei nähnyt että uutta rasvaa tuli pihalle laakerista. Sitten vesi/rapa meni tilalle ja laakeri oli pilalla. Seuraavaksi julistivat etteivät kestovoidellut laakerit kestä yhtään mitään, vaikka he olivat jopa rasvaa siihen lisänneet.
Vaijereissa kuulemma öljy saa itse vaijerin ja ulkokuoren välissä olevan vaalean muovin (jos on) paisumaan ja jumittumaan. Silikoni ei samaan saa aikaiseksi. Kaikissa vaijereissa ei taida olla kyseistä vaaleaa muovia tai sitten sitä ei ole ollut enää jäljellä kun olen niitä joutunut uusimaan.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
oon mäkin kuullut että vahinkoa on saatu aiksiseksi liiallisella rasvauksella ja ehkä sopimattomallakin nivelellä.
itse aukasin tosiaan yhden pallukaisen, oisko joskus 2000 luvun varaosa jossa ei ollut nipanpaikkaa niin siellä oli ristikonmuodossa ura siinä muovikupissa joka ottaa kiinni palloon.
ja luulen että ladan orkkis yläpallo jossa tuo kuula on kiinni heti peltikuvussa niin on uraton koska tuohon malliin en saanut rasvaa kulkemaan kovinkaan helposti.
toissapäivänä ostin yläpallon ja nipan laitoin niin tässä nivelessä rasva kulki kepeästi suojakumelle, eritahtiin kuin ladan orkkis yläpallossa.
tänään hain alapallon,twr merkki sekin niin oli fyysisesti pallonkohdilta pienempi kuin originaali ja laipastakin oli materiaalia säästelty,mutta nipaton tämäkin joten nippa tuohonkin tuli tehtyä. ehkä vähemmän "rasvatilaa" kuin yläpallossa ja kierretapin lyhensin jotta tapin tyhjäosuus saataisiin pois johtuen kuulan läheisyydestä kupuun.
rasva luikersi hyvin tässäkin kumelle asti, sitä en tiedä onko näissä rasvauria vai onko jo väljempiä kun sai rasvan kulkemaan.
ja tervalla pultit kasaten.
itse aukasin tosiaan yhden pallukaisen, oisko joskus 2000 luvun varaosa jossa ei ollut nipanpaikkaa niin siellä oli ristikonmuodossa ura siinä muovikupissa joka ottaa kiinni palloon.
ja luulen että ladan orkkis yläpallo jossa tuo kuula on kiinni heti peltikuvussa niin on uraton koska tuohon malliin en saanut rasvaa kulkemaan kovinkaan helposti.
toissapäivänä ostin yläpallon ja nipan laitoin niin tässä nivelessä rasva kulki kepeästi suojakumelle, eritahtiin kuin ladan orkkis yläpallossa.
tänään hain alapallon,twr merkki sekin niin oli fyysisesti pallonkohdilta pienempi kuin originaali ja laipastakin oli materiaalia säästelty,mutta nipaton tämäkin joten nippa tuohonkin tuli tehtyä. ehkä vähemmän "rasvatilaa" kuin yläpallossa ja kierretapin lyhensin jotta tapin tyhjäosuus saataisiin pois johtuen kuulan läheisyydestä kupuun.
rasva luikersi hyvin tässäkin kumelle asti, sitä en tiedä onko näissä rasvauria vai onko jo väljempiä kun sai rasvan kulkemaan.
ja tervalla pultit kasaten.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
Jenkkiautojen nivelissä on jätetty suojakumeista pois se isompi lukitusrengas, ja kun rasvaa painaa, niin ylimääräinen/vanha rasva tulee kumin välistä poispressa kirjoitti: 23.10.2024 15:55 ainut varottava vaan että ei niin paljoa laita, että kumi hajoaa.

-
- Viestit: 75
- Liittynyt: 22.9.2021 9:36
- Paikkakunta: kiuruvesi
Re: Pallonivelten tunnistus ylä/ala
no nyt on vaihdettu palloniveliä,tehty uus jarruputki keulasta säätimelle ja uus jarrusäädinkin laitettu, ja sen jälkeen huomasin että kardasnin ristikkokin pitää vaihtaa eli lopuksi vielä kardaani irti.
olisi vaan ollut hiukan helpompaa vedellä noita jarruputkia tuonne kardasnitunneliin ilman kardaania
jarrusylinterit tulikin viimevuonna laitettua yms hilpettä.
tuo kardaanin ristikon nippa olikin liian pitkä(motonet ristikko) ja joutui lyhyen laittamaan ja tuumanen kierre.
ristikon laakerit meni yllättävän hyvin näin tyhmältä kaverilta paikoilleen. myös kumilimppulaakeri oli ehyt. tietysti merkkasin kardaanin jotta menee samoihin paikkoihin takas.
jarrulevyt on nyt 9,3 mm paksut eli ilmeisesti jo kuluneet kovin,etumännät herkistelin sisään ylos työntelemällä.
ei passaa unohtaa laittaa jalkaa jarrulle jos palat uupuu välistä...voip pullauttaa sylinterit ulos?
niin levyt on hyvä mitata silleen työntömitalla että laittaa kolikot levyn molempuolin ja mittaa paksuuden ja vähentää lopuksi kolikoiden paksuuden pois lukemasta,siinä kun on se ruosteinen kohoreuna kun levy on käytetty
olisi vaan ollut hiukan helpompaa vedellä noita jarruputkia tuonne kardasnitunneliin ilman kardaania
jarrusylinterit tulikin viimevuonna laitettua yms hilpettä.
tuo kardaanin ristikon nippa olikin liian pitkä(motonet ristikko) ja joutui lyhyen laittamaan ja tuumanen kierre.
ristikon laakerit meni yllättävän hyvin näin tyhmältä kaverilta paikoilleen. myös kumilimppulaakeri oli ehyt. tietysti merkkasin kardaanin jotta menee samoihin paikkoihin takas.
jarrulevyt on nyt 9,3 mm paksut eli ilmeisesti jo kuluneet kovin,etumännät herkistelin sisään ylos työntelemällä.
ei passaa unohtaa laittaa jalkaa jarrulle jos palat uupuu välistä...voip pullauttaa sylinterit ulos?
niin levyt on hyvä mitata silleen työntömitalla että laittaa kolikot levyn molempuolin ja mittaa paksuuden ja vähentää lopuksi kolikoiden paksuuden pois lukemasta,siinä kun on se ruosteinen kohoreuna kun levy on käytetty