Etanoli/RE85

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
NIVAWILI
Viestit: 31
Liittynyt: 3.11.2023 20:08
Paikkakunta: Järvenpää

Etanoli/RE85

Viesti Kirjoittaja NIVAWILI »

RE85 Etanoli käyttökokemuksia ja koettelemuksia. kokemuksia on siis kartutettu useammalla autolla ja Lada Nivalla 21214 ("Legend") GM Tbi minkä erityisominaisuudet on metallinen poltto-ainetankki ja putkisto,, eli muovitankki ja putkistot on parempivariaatio etanolin käyttöön, etanoli lisää korroosio oireita jonkin verran bensiiniin verrattuna toki nyky bensiinikin on jo terästetty etanolilla että sikäli siinäkään asiassa ei suurempaa murhetta ole bensiini vs etanoli. No paljon kuulee mainittavan että RE85 poltto-ainetta kuluisi enemmän kuin bensiiniä,,, toisinkin voi todellisuudessa käydä kulutus voi myös pudota bensiiniin verrattuna joitakin desilitroja 100km kohden , ja tuo moottorin käyntilämpötila ei mainittavasti kohoa ,,, ja sitten se kylmäkäynnistys joissain moottoreissa siinä on se suurin ero voi joutua kaksikin starttausta tekemään että moottori jää käyntiin, kokemukseni mukaan -20 ei vielä aiheuta sytysongelmia sitä kylmemmillä keleillä voi syttymisominaisuuksia parantaa lisäämällä bensiinin suhdetta poltto-aineseoksessa,,, hyvät yksikärki sytystulpat on paremmat kuin monikärki kynttilät. Elikkä ns Museoajoneuvot joihin on vaikeampaa saada poltto-ainejärjestelmän metallisia kulutusosia ei etanolia kannata käyttää muutoin se tuntuu soveltuvan bensiinin korvikkeeksi hyvin,,, joissakin vanhemmissa poltto-aine letkuissa on pikeentymis oiretta havaittavissa eli sekin seikka on hyvä huomioida etanolikäyttöön siirtyessä.
NIVAWILI
Viestit: 31
Liittynyt: 3.11.2023 20:08
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Etanoli/RE85

Viesti Kirjoittaja NIVAWILI »

Niin se tuo LADA NIVAn kulutuslukema jakelumittarilta jakelumittarille RE85:ta 100kilometrillä on 5 litraa ,, kulkine on kuitenkin 30vuotta vanha Neuvostoliitossa valmistettu... ihan vakio 1700i moottori. teho penkitetty sitä ei ole onko bensiinillä vai etanolilla käytettäessä enemmän vai vähemmän tehoa käytettävissä.
renshi
Viestit: 1
Liittynyt: 4.12.2024 12:56

Re: Etanoli/RE85

Viesti Kirjoittaja renshi »

Toi kulutuksen laskeminen on aika yllättävä juttu, kun yleensä sanotaan, että etanolilla menee enemmän. Hyvä kuulla, että joissain tilanteissa se voi olla jopa päinvastoin – varmaan paljon kiinni auton säädöistä ja moottorista.

Kylmäkäynnistyksissä on selvästi omat haasteensa, mutta bensiinin lisääminen sekaan kuulostaa fiksulta ratkaisulta. Sytytystulppien ero yksikärjen ja monikärjen välillä on kans hyvä vinkki, jota ei ehkä ekana itse olisi tullut ajatelleeksi.
NIVAWILI
Viestit: 31
Liittynyt: 3.11.2023 20:08
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Etanoli/RE85

Viesti Kirjoittaja NIVAWILI »

No joo hieman yllätys se oli itsellenikin että noinkin suurisäästö voi syntyä. ehkä se etanolikonversio mukulaattori manipuloi seossuteen sopivaksi....ihan suoraan Ladan ruiskutusboxi ei tuota järjestelmää siis ohjaa ,,, autossa on alla vuoristoluokitetut 225/75-16" renkaat, ajonopeudet toki on maltilliset, maahantuoja ilmoitti 90km/h kulutuslukemaksi ko ruiskutusjärjestelmällä 6,8 litraa/100km. No toki aikani tappelin päästöjen kanssa ja vaihdoin useita lambda antureita että sai bensiinillä päästöt putoamaan ,,Boschin antureilla seos oli pääsääntöisesti liian rikas,,, Denson anturilla se sitten lopulta asettui oikeisiin arvoihin ja sen jälkeen vasta otin käyttöön konversioboxin.. No itselläni on CO päästömittari millä tuo seossuhteen oikeana pysyminen on helppo tarkastaa,,, tarjolla oli paljon harhaanjohtavaa ja väärää tietoa GM ruiskutuksen säätämisestä ja pieleenhän se oli ruuvattu,,, älkää vaan koskeko siihen läppäkotelon kaasuläpän säätöruuviin siitä ei tyhjäkäyntiä säädetä,,, jos sinetti on rikottu se arvo on silloin sotkettu jo,, ja läppäkotelon akselin tiiviyteen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota alkuperäiset huopa tiivisteet kun kuivuu pääsee ilmaa vuotamaan ohi ,,, tyhjäkäynnin reippaudesta sen kuulee ,, kierrosnopeus tulisi olla 700-800kierr/min tasolla ... toki uusia läppäkoteloitakin saa 450 euron hintaan ,,, markkinoilla on niitä lambda anturin "kuristin" holkkeja ,,, mutta niillä ei tilannetta korjata eikä edes "moottorivalon" vilkkumista estetä,,, parempi vaihtoehto on reaaliaikaista lambda arvoa osoittava mittari ,,,sillä saa hyvän tolkun missä seosuhde sfääreissä autosi ajon aikana liikkuu... turhaa se on hevoselle liikaa ruokaa antaa kun ei se jaksa ähkyssä kuitenkaan juosta.
Vastaa Viestiin