Sivu 1/1
Axtecin päästöt
Lähetetty: 30.3.2025 21:59
Kirjoittaja artsi 569
On taas se aika vuodesta että pitää alkaa katsastaan Axtec Samara.On taas varmasti sen verran kova homma päästöissä että tuli
mieleen että jos muutaisi ruiskulle järjestelmän.Onko iso homma ja onko yleensäkkään mitään järkeä alkaa urakkaan? Mitä osia tarvii
sylinterinkannen ja tankin lisäksi.Polttoainepumpun asennus ei varmaan onnistu alkuperäiseen tankkiin.Antureitakin varmasti tarvii paljon.
Auto kyllä käytössä toimii ok mutta ne päästöt taas katsastuksessa.Samara on 1,5 vm.1992.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 31.3.2025 2:41
Kirjoittaja degen
Yksinkertaisin ja pitkäikäinen menetelmä olisi kyllä perusteellinen imu- ja pakosarjojen ja pakoputken kaikkien tiivisteiden uusiminen sekä kaasuttimen sekä oheislaitteiden kunnon tarkastus ja tarvittaessa korjaus sekä kaasuttimen tarkka säätö. Mitä aiemmin päästöjen saamiseksi on jouduttu tekemään?
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 31.3.2025 10:05
Kirjoittaja artsi 569
Imuilmavuodot oli varmasti suurin syy isoihin päästöihin viime vuonna. Katti oli uusi ja Boschin lambdakin toimiva. Koho oli imenyt itseensä bensaa ja sekin vaihdettiin. Asentaja sai päästöt säätämällä lopuksi hyväksyttäviksi. Tyhjäkäynnin solenoidi meni rikki ja laitoin siihen vanhemman kaasuttimen sammutinsolenoidin koska uutta ei saanut mistään,voi olla että tuonkin takia piti säätää seosruuvista. Kuitenkin tuntui työläältä koska piti säätää erikseen tyhjäkäynti ja kierros päästöt että sai tulostettua lapun. Käytän kuitenkin testissä,on tässä vielä muutamia päiviä aikaa ajella ennen takarajaa.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 31.3.2025 17:14
Kirjoittaja jarkoc
Jos haluaa ruiskuksi muuttaa, niin helponta on jos löytää sopivan varaosa auton mistä ottaa osat. Mieluusti semmoinen missä ei ole ajonestoa.
Tarvitset mainitsemiesi lisäksi ainakin ecun, ruiskun johtosarjan, ruiskun polttoainelinjat.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 31.3.2025 19:27
Kirjoittaja degen
artsi 569 kirjoitti: 31.3.2025 10:05
Imuilmavuodot oli varmasti suurin syy isoihin päästöihin viime vuonna. Katti oli uusi ja Boschin lambdakin toimiva. Koho oli imenyt itseensä bensaa ja sekin vaihdettiin. Asentaja sai päästöt säätämällä lopuksi hyväksyttäviksi. Tyhjäkäynnin solenoidi meni rikki ja laitoin siihen vanhemman kaasuttimen sammutinsolenoidin koska uutta ei saanut mistään,voi olla että tuonkin takia piti säätää seosruuvista. Kuitenkin tuntui työläältä koska piti säätää erikseen tyhjäkäynti ja kierros päästöt että sai tulostettua lapun. Käytän kuitenkin testissä,on tässä vielä muutamia päiviä aikaa ajella ennen takarajaa.
Mistä uusi katti oli peräisin? Kannattaa huomioida, että edullisimman pään tarvikekatalysaattorin kenno on puolet ellei kaksi kolmannestakin pienempi kuin Axtecin alkuperäisessä katissa. Tämä johtaa tilanteisiin, jossa päästöarvot ovat jatkuvasti kintaalla, kelvatako vai ei. Oliko uudesta kohosta tarkastettu polttoainepinnan säätö? Tuo asennettu solenoidi on vääränlainen sähköisesti, eikä se reagoi halutulla tavalla ohjaussignaaliin. Kaiken ollessa oikein päästöjen saamiseksi riittää tyhjäkäynnin impulssisuhteen säätö oikeaksi, 50 prosenttiin. Tällöin myös kierrospäästöt asettuvat oikeiksi.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 1.4.2025 19:13
Kirjoittaja artsi 569
Ihan Koivunen Oy:n toimittama tarvike katti on. Tiesinkin että tuo solenoidi ei voi olla oikean arvoinen. Hankin vuoden aikana toisenlaisen solenoidi joka ei myöskään ole oikea mutta oletan että pystyy mittareissa säätämään taas seosruuvista. Eihän tuommoinen ole järkevää mutta aidot varaosat näihin on tiukassa nyt.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 1.4.2025 19:16
Kirjoittaja artsi 569
Olen joskus lukenut jostain että joku olisi laittanut kaksi katalysaattoria peräkkäin. Luulisi pinta-ala silloin riittävän. Kokeilen kuitenkin käyttää näin autoa testissä.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 2.4.2025 2:20
Kirjoittaja artsi 569
Kohon bensanpinnan säädin täältä saaduilla ohjeilla. En nyt äkkiä muista montako milliä oli se kannen ja kohon välinen etäisyys. Kaasuttimen kannen reijistä katsoin nytkin vielä että kohon yläpinta säilyy kuivana.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 2.4.2025 17:12
Kirjoittaja degen
artsi 569 kirjoitti: 1.4.2025 19:13
Ihan Koivunen Oy:n toimittama tarvike katti on.
Tarkistin noiden kattivalikoimaa ja todennäköisesti siellä on liian pienikennoinen katti ja väärän muotoinen. Pyöreä on parempi kuin muun muotoiset. Mutta olkoon nyt siellä, sillä on se parempi kuin ei lainkaan.
Ovatko sytytystulpat mitä merkkiä? Itse käytän vain ja ainoastaan NGK:ta. Esim. Briskeillä, joita Ladoissa monasti tuntuu olevan, on esiintynyt ongelmia päästöarvoissa, varsinkin kierroksilla. Onko tuo Boschin lambda täysin yhteensopiva alkuperäiseen johtosarjaan? Jos se on alkuperäinen, se on hyvä. Tarvikeanturit ovat itselläni ehdottomasti kieltolistalla pois lukien NTK. Muuten kuulostaisi olevan asiat aika hyvällä tolalla.
Re: Axtecin päästöt
Lähetetty: 2.4.2025 18:24
Kirjoittaja artsi 569
Siinä oli aiemmin NGK tulpat,nyt Boschit. Boschin lambda on ihan oikea pistokkeineen. En tiedä onko alkuperäinen kun aiemmin käynyt vuosikaudet toisella korjaamolla päästötesteissä ja auto ei ole minun käytössä normaalisti. Nyt meni kuitenkin katsastuksesta läpi teknisesti puhtain paperein vain päästöissä kesti vähän aikaa että kelpasi.