Sivu 1/1
Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 18.4.2025 22:23
Kirjoittaja Sekoitin
Kaasarina ozoni eli A mallin 2107-1107010.
Kylmänä ryypyllä kierrokset siellä 3000-3200 hujakoilla ja jos kaasua painaa vähän enemmän niin booaa ja alkaa nykimään.
Ilman ryyppyä ei mitään mahdollisuutta että pelaa. Vasta kun moottori alkaa lämpeämään niin ryypynkin saa pois jolloin toimiikin hyvin.
Eli onko normaalia?
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 18.4.2025 23:01
Kirjoittaja pressa
Jos ryypyn vetää täysille niin se avaa myös kaasun, elikkä kierrokset nousee.
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 18.4.2025 23:19
Kirjoittaja Sekoitin
pressa kirjoitti: 18.4.2025 23:01
Jos ryypyn vetää täysille niin se avaa myös kaasun, elikkä kierrokset nousee.
Aivan joo, miten en tajunnutkaan kun juuri eilen tutkeinkin sitä mekanismia.
Nykimiseen senverta vielä että voiko siellä olla jokin suutin tukossa kun ei halua ottaa kierroksia? Vai kuuluuko tähän kaasari meininkiin
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 5:14
Kirjoittaja AI
Olitko hoksannut että ryypyssä on "väliasentojakin"? Eli painamalla ryypyn osittain pois saattaisi kulkea nykimättäkin.
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 9:05
Kirjoittaja Sekoitin
AI kirjoitti: 19.4.2025 5:14
Olitko hoksannut että ryypyssä on "väliasentojakin"? Eli painamalla ryypyn osittain pois saattaisi kulkea nykimättäkin.
Ei vaikuta, tekee ajamisesta vielä vaikeampaa
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 9:47
Kirjoittaja pressa
Ykköspiiristä voi suutin olla osittain tukossa, onko kaasutinta koskaan puhdistettu ja minkälainen historia autolla muutenkin on? Onko tarkistettu ettei jarrutehostimen letku vuoda? Onko vielä alkuperäinen kangaspäällysteinen?
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 9:59
Kirjoittaja Sekoitin
pressa kirjoitti: 19.4.2025 9:47
Ykköspiiristä voi suutin olla osittain tukossa, onko kaasutinta koskaan puhdistettu ja minkälainen historia autolla muutenkin on? Onko tarkistettu ettei jarrutehostimen letku vuoda? Onko vielä alkuperäinen kangaspäällysteinen?
Auto on minulla vasta 2 kuukautta ollut eikä ole mitään ihmeellistä huoltohistoriaa tiedossa. Ilmanputsari siihen oli vaihdettu syksyllä jne. muuta kausihuoltoa mutta kaasarin putsauksesta ei olut mainintaa. Päältäpäin se oli kyllä hetkenaikaa ollut kiinni ja ainakin todella likainen jonka kylläkin puhdistin, sakkakupissa oli jonkin verran paskaa ja muutenkin ideana oli putsata koko systeemi. Tosta jarrutehostimen letkusta, se oli joo semmoinen kangaspäällysteinen mutta se oli mennyt tukkoon eikä sitä enään siitä saanut mihinkään. Mutta nyt siellä on uusi eli tuskin ottaa vuotoa siitä.
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 10:41
Kirjoittaja pressa
Ensin se perinteinen kysymys, toistatko aina keskustellessa sen mitä kaveri sanoo? Vai pelkäätkö että vastaajat muuttavat vastuksiaan jälkeenpäin, vai miksi aina lainaat edellisen tekstin?
Missä sakkakupissa oli paskaa? Ja alkoiko nyt vika vai eikö ole kokoaikana käynyt kunnolla?
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 19.4.2025 17:22
Kirjoittaja Sekoitin
No sori lainailuista, oon vaan muilla foorumeilla siihen tottunut varsinkin jos useampi henkilö laittanut jotain, heti siinä kohtaa missä bensaletku tulee kaasarille on se iso pultti joka on se sakkakuppi, eli kerää polttoaineen seasta epäpuhtaudet. Ollut aina tällainen
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 22.4.2025 0:41
Kirjoittaja jta
Näissähän ei sanan varsinaisessa merkityksessä ole sakkakuppia (kuten esim. mopoissa) mutta sen messinkisen pultin alla on suodatin joka on hyvä putsailla välillä.
Kun kuitenkin moottori toimii lämmettyään kunnolla niin siksi kiinnittäisinkin enemmän huomiota ryypyn toimintaan.
Kaasuläppähän ei saa aueta 2107 kaasuttimessa kuin noin 0,9-1,0mm kun ryyppy on vedetty kokonaan päälle. Jos aukeaa enemmän niin karjuu melkoisilla kierroksilla. Tämä säädetään sitä ryyppymekanismin ja kaasuvivun välillä olevaa mutkatankoa taivuttamalla. Poranterät on aika hyviä mittavälineitä läppien säädössä muotonsa ja myöskin mittatarkkuutensa vuoksi.
Ryyppyläpän pitää aueta noin 5mm alipainekalvon toimesta kun auto käynnistyy ettei tukehdu. Myöskin jos aukeaa liikaa niin menee silloin laihalle mikä voisi aiheuttaa nuo kuvailemasi oireet eli booaa ja nykii.
Tämä säädetään sitä pientä mutkatankoa taivuttamalla (joka on kaasarin kannessa ryyppyläpän ja alipainekellon välissä) ja alipainekalvon säätöruuvilla joka löytyy sen peiteruuvin alta. Tämä mutkatanko taivutetaan siten ettei ryyppyläpän ollessa kiinni tangon ja sen hahlon välissä ole juurikaan välystä. Säätöruuvilla sitten säädetään läpän aukeama eli kalvon vetämä matka.
Re: Ryypyllä tyhjäkäynti 3000 paikkeilla+nykii
Lähetetty: 23.4.2025 19:34
Kirjoittaja Sekoitin
Kiitos paljon kattavasta tiedosta! Juuri putsailin koko kaasarin ultaäänipesurissa ja tarkistin bensapinnat yms. ohjekirjan mukaan. Eli toimii ainakin siltä osin, jos seuraavan kerran kylmällä koneella vielä nykii niin katson kuntoon nuo mainitsemasi asiat.