mun eka oma Lada tuli elokuussa 1995, sitä ennen ehdin kesällä 1994 kortin saatuani ajaa isän 1200 L (1,6):lla ja äitin Samara 1300:lla. olin tuolloin jo viisi vuotta tutkinut Ladojen tyyppikilpiä ja Ladat oli lähellä sydäntä. Huono markkina tilanne alisti ajamaan Fiatilla ja Skodalla ensimmäisen ajovuoden.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Lada-Jussi kirjoitti:mun eka oma Lada tuli elokuussa 1995, sitä ennen ehdin kesällä 1994 kortin saatuani ajaa isän 1200 L (1,6):lla ja äitin Samara 1300:lla. olin tuolloin jo viisi vuotta tutkinut Ladojen tyyppikilpiä ja Ladat oli lähellä sydäntä. Huono markkina tilanne alisti ajamaan Fiatilla ja Skodalla ensimmäisen ajovuoden.
Voi sinua. Varmasti Fiat ja Skodakin oli kuitenkin ihan hyviä autoja. "Pääasia on, että tunnet ajavasi Ladalla" .
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
31.12.1997 isäni vei 2105:sta kilvet pois ja samalla päivämäärällä minä opettelin sillä ajamaan. Siitä se harrastus sitten lähti enkä ole näistä onnistunut itseäni vieroittamaan vaikka muunmerkkisiä katiskoita on tässä välillä ollutkin...
Olen ollut Ladisti tämän vuoden 2004 kesästä alkaen, kun isä osti minulle lahjaksi oman Lada 1200L vm. -87,kun olin sellaisesta kauan puhunut. Tästä Ladasta olisi tarkoitus tehdä minulle ensikesän aikana ensimmäinen auto.. Alkuperäisyys säilyttäen. Ladan halusin siksi koska se mielestäni jotenkin niin sympaattinen ja nostalginen.. Ja kellään sukulaisella eikä tuttavalla ole Ladoja ollut..
Ensimmäinen Lada tuli taloon maaliskuussa 2003, mallia 1200L vm. -87 ja värinä beige. Se meni vaihtoon 30.7.2003 ja tilalle tuli huippukuntoinen 1200L, väri ja vm. pysyi samana. Välissä valmistettu 255 nappista. 24.9.2004 perheemme sai lisäystä punaisen vm. -91 olevan 21072:n muodossa.
Miksi Lada? Kait se kumpuaa lapsuudenmuistoista. Äitini nimittäin uhkasi ottaa eron mikäli isäni ajaa pihaan punaisella Ladalla. NO, eräs kaunis päivä isä ajoi pihaan työkaverin punaisella nappiksella ja äiti joutui syömään sanansa. Ei tullut eroa eikä perheeseen Ladaa, siis vielä silloin.
Elokuussa 1998 otin rahapulassa trokattavaksi kaverini Ladan. Siihen asti olin inhonnut ja vihannut Ladoja, vaikka olinkin kova Skoda-friikki... Ehdin ajella sillä parisen viikkoa ja nappiksen nostalginen tunnelma sulatti minut täysin, pyörsin pahat puheeni Ladasta.
Varsinainen mania iski päälle vasta syyskuussa 2002 kun ostin huuto.netistä vahingossa priiman 2105:n lähes ilmaiseksi... siitä eteenpäin olen julistanut Ladailun ilosanomaa.
Tällä hetkellä Lada-harrastukseni on enemmän henkistä laatua...
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 18.12.2004 5:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL * "Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Nykyisellä Ladallani 2104 "Tampereen tullin entinen" olen ajanut vuoden 2003 kesästä asti; still going strong...
Sitä ennen oli paljon takatuuppari Skodia, viimeisin 135 GLI, ruisku...
1300S -81 oli takavuosina muutaman vuoden omistuksessani. Tämän Ladan ostin silloisen työpaikkani palkanlaskijalta hintaan 300 markkaa. Auto kävi kuin traktori; hirveä kolina moottorissa. Vaihdoin moottoriin uuden nokka-akselin keinuvipuineen ja johan auttoi. Ajelin muutaman vuoden tällä töissä ilman isompia murheita. Sitten Venäjälle alkoivat kelvata käytetyt Ladat ja eräs trokari sitten osti Ladani itävientiin hintaan 2700 markkaa!!! Melkoinen arvonnousu siis.
Isäni oli aikoinaan kova "aatteen" mies, ja meillähän ei luonnollisesti muita autoja voinut perheessä ollakkaan kuin Suuren Ja Mahtavan tuottamia... Sieltä se lienee perittyä tämä autovalinta; tuttu ja turvallinen...
Ensimmäinen Lada oli äitienpäiväksi -84 ostettu uusi sininen 1200 Combi. Varmaankin syynä oli hinta. Muita itäfarmareita olisivat olleet Polski-Fiat ja Warre. Takana oli jo tuolloin kymmenen vuotta neukkuautolla.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Ensimmäinen auto kortin saannin jälkeen oli saab 90 vm. '85 ja oli melekonen veturi tuolla tiellä . Sitten kun pääsin ensimmäisen kerran ladan kyytiin niin se oli menoa ja heti piti saada sellainen itsellenikin. Se oli rakkautta ensisilmäyksellä . Eli ladojen kanssa touhunnut kesästä '04 asti.
Heh, ladoihin tosiaan jää koukkuun. Kaveri ei tykännyt yhtään ja haukku ihan paskaksi autoksi. Annoin kerran ajaa entisellä ladalla ja jo ilme muuttui. Seuraavalla viikolla se osti sen minulta pois.
EDIT: Ensimmäinen ladani oli siis 1200s '84 ja nykyinen on 1500 '86
Jaa'a tais olla 2000 kun eka oma lada eli toi 2105 (-95) Kun halvalla sai niin...
Siitä on tää harrastus sitten "hieman" laajentunut ja nappista ja muitakin lada raatoja on piha väärällään... No täytyy sanoa että nappis on ollut ulkomuodoltaan suosikki aina tai siis noi fiatin suunnittelemat pyöreälamppuiset saippualaatikot
PS kanttivaloisestakin tulis ihan hiano jos laittais tuplat pyöreet ajovalot
kevät-talvella 2004 tuli ostettua lada, sitten toukokuussa tuli kortti ja eikun ajamaan...
"I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks