Riippunee aika paljon siitäkin paljon olet autoasi korottanut...tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Nivan-modifiointi osio!!!
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Rikkojen määrä riippuu täysin virityksien laadusta.tam74 kirjoitti:Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
tollasen vinkin löysin tuolta aiemmista viesteistä mutta kuinkas paljon nitä prikkoja pitäs sinne simpukan pulttien alle laittaa ettei rupeis murrokset heti paukkuun rikki?
Eikun keula ilmaan ja renkaat linkkuun puolelle ja toiselle, renkaasta pyöritellen kuulostella ja vetareita tunnustella että onko siellä ylimääräisiä kolinoita.
Siinä vaiheessa kun vetoakselin reuna ottaa nivelen maljan reunaan on melko varmaa että tulee tuho. Kannattaa olla tarkkana korotuksen suhteen, ettei ylenmääräinen nosto tuhoa niveliä ulosjouston aikana.
Kannattaa jättää se aavistus pelivaraa eli rajoittaa kääntyvyyttä enemmän kun on tarpeen...
Mutta epäilen että rengas ottaa ennempään runkoaisaan kiinni kun vetari kolisee, tämäkin riippuu siitä että miten paljon keulaa on korotettu.
Ainakin minulla otti rengas kiinni ensin, kun on niin alla renkaina 30 X 9.50 - 15" Fedima http://www.offroadtarvike.fi/app/product/view/-/id/245 Extreme Evolution ET 12.5 vanteilla.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
keula korotettu noilla mersun jousilla ja niistä ulosjouston rajotin kumeista sipastu siivu pois eli oisko jotain 5-6cm toi korotus.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tuli tuossa pari kk sitten heitettyy noi pajeron etu ja takaiskarit paikoilleen (vm.81-92). Takaiskarit meni heittämällä mutta etuiskareista joutuu alakiinnikkeistä rutistamaan puslat ja tapit pois ja laittamaan orkkisiskareitten puslat ja holkit. Etupäässä noi iskarit on muutaman sentin pitemmät, ja takaata ehkä noin 5cm pitemmät. Ulosjoustoja ei taakse siis paljoakaan tule lisää mutta vähän kuitenkin. Takaata varmaankin vaihdan vielä iskareitten alakiinnikkeen keskemmälle ja ylemmäs. Edessä iskarit ei pohjaa. Noi iskarit on orkkiksia jäykemmät, joten se tuo vakautta korotettuun Nivaan. Maastoajossahan iskareitten jäykkyys (hitaus) ei vaikuta mitään. Melko halvatkin noi iskarit Biltemasta oli. Hintaa en nyt muista.
Eteen tein 3,5cm alumiinipalikoista yläpallon ja ylätukivarren väliin korokepalat jotta saa edes hiukan ulosjoustoja.
Työkaluina tarvittiin pylväsporakone, kuppiterä, 7mm poranterä, m8 kierretappi ja rälläkkä.
Täytyypi tarkkailla vetoniveliä prikkoja on simpukan pulttien alla.
Eteen tein 3,5cm alumiinipalikoista yläpallon ja ylätukivarren väliin korokepalat jotta saa edes hiukan ulosjoustoja.
Työkaluina tarvittiin pylväsporakone, kuppiterä, 7mm poranterä, m8 kierretappi ja rälläkkä.
Täytyypi tarkkailla vetoniveliä prikkoja on simpukan pulttien alla.
Viimeksi muokannut ihkulainen, 20.9.2009 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Joo on mullaki läpipultit. Noi jengat alumiinissa on lähinnä varmuudeksi/ tukevoittamiseksi/ asennuksen helpottamiseksi/ hifistelyä/pressa kirjoitti:Itse kyllä laitoin palat kiinni läpipulteilla, en luota alumiinin kestävyyteen. Ilkeä homma jos kierre korkkaa ja nivel irtoaa.
Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tuolta mersun jouset alle sopuhinnalla... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=63826
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Elä turhaan murehdi laatikosta... Tutkit vaan pykälät ja sen puolesta heivaat sinne sellasen koneen ja laatikon kun sopivaksi katsot. Ja jos et kilpiin meinannu, niin sittenhän voit laittaa sinne mitä vaan.Paskakuski kirjoitti:Mitenkä porukka on nivaan tehny tekniikkaswappia? Itelle olis nyt näillä näkymin niva tulossa ja joku dieseli vois olla nokalla vähän käyttökelpoisempi. Joskus muistan kuulleeni juttua että nissanin 2,0 diesel käy sovitelaipan avustuksella nokalle?
Nivassa on pätkä kardaania laatikon ja jakiksen välissä, joten sinne saa käymään ihan mitä mielikuvitus (ja laki) antaa myötä.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Olen myös katsellut niitä ja tullut siihen tulokseen että kumpaakaan ei käytännössä saa mistään,tai mikäs siinä jos tekee cadillä kuvat ja teettää jossain pajassa ...Nivaismi kirjoitti:Onko viestiketjussa aiemmin mainituista paineilmalukoista tai jakolaatikon välityksistä kellään mitään väliaikatietoja? Tai jopa käyttökokemuksia?
On siitä menny jäniski...
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
KOKOONTUMISTEN KUVA ALBUMI http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2610
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Jakolaatikon välitykset ovat vaiheessa jo 1/2 vuotta eli odotellaan... lukot ja välitykset olisivat olleet kylläkin tarpeen kun tuli ajettua jo 2 suunnistuscupin kisaa... Ehkä kerkeevät ensi kaudelle... 24H on pitkä aika luistatella kytkintä, Juuan kisassa oli kyllä sillä ja kintaalla ettei jätetty leikkiä kesken kun kamelinkarva kärysi kopissa...
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Tuolta löytyy jakolaatikon välityksistä juttuu http://www.youtube.com/watch?v=tIWepstT ... re=related ja tuolta http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/index.htm. Ku vaan joku kertois vähän laatikon tietoi, ni ei tarvis kaikkia hankkii..
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Itsellekin on tullut hyvin tutuksi tuo nivan vetonivelien heikkous. Sisempien vetarien katkeilu loppui omasta kamppeesta tyystin kun vaihdoin perästä ne poskilaakerit, siis ne jotka ovat vetarin laipoissa kiinni. Ovat ihan standarditavaraa, taisi olla joku Yamahan moottorikelkan kampiakselin laakeri jonka koodilla ne löysin
Tämän jälkeen poikki onkin paukkunut pelkästään ulkovetareita. Ärsyttävää sekin, mutta paljon helpompi vaihtaa ja löytyy varaosina. Niin ja halvemman mallin varaosavetarit kannattaa jättää hyllyyn, ne ei oikeasti kestä sitten mitään.
Tämän jälkeen poikki onkin paukkunut pelkästään ulkovetareita. Ärsyttävää sekin, mutta paljon helpompi vaihtaa ja löytyy varaosina. Niin ja halvemman mallin varaosavetarit kannattaa jättää hyllyyn, ne ei oikeasti kestä sitten mitään.
Re: Nivan-modifiointi osio!!!
Jakoaskin välityksistä tuli sen verran välitietoo että mahdollisesti jopa ennen askolan kisoja http://www.4x4cup.com/index.php?sivu=talvieksytys2010 olisivat valmiit... Alustavasti oli juttua että hidas välitys tippuu 2.135 > 2.94. Toinen vaihtoehto olisi ollut 3.3 tai jotain mutta iso puoli olisi siinä kanssa tihentynyt eli en antautunut siihen. Vielä kun tuolta 1200l laatikon saisi vaihdettua alle niin alkaisi olla välitykset edes sinnepäin ainakin 1 vaihteen osalta... Tuolla autolla kun pitää ajella muutenkin kuin huvikseen...