Sivu 1/45
Nivan-modifiointi osio!!!
Lähetetty: 27.12.2004 23:22
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Elikkä kerätään tähän noita Nivan modifiointiin liittyviä juttuja korotuksesta, välityksistä, rengastuksesta jne.
Noita juttuja tuntuu olevan vähän ympäri foorumia ja kumminkin tiedontarve on kova jotenka koitetaan laittaa niitä tän otsikon alle!!!

Lähetetty: 27.12.2004 23:29
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nivaan lukkoperä:
"Nivaan käy eteen ja taakse perusladan välitys ja tasauspyörästö.
Nivaan saa muokattua fiat 131/132:n palalukon(pienempi perä)
tai kilpurista kitkalukko niitä ilmoitellaan keltaisessapörssissä kilpa-auto osastolla.(talveksi taakse voi laittaa hitsilukon)" (RYSSA)
Nivan perävälitys ja takatukivarret:
"Vanhoissa Nivoissa 4.3 välitys,-84 ylöspäin 4.1 ja uusimmissa 3.9.
Takatukivarret samat perus ladassa kun nivassa(kannattaa vahvistaa maastoon)" (RYSSA)
http://www.nic.fi/~ladd/Clip_jiptuki.jpg <-vahvistetut tukivarret!
Nivan korotusjippoja:
Eteen mersun etujouset (123 mallit) 14 tai 15mm langalla, omat iskarit.
Taakse esim.Fiat 131 etujouset tai sitten vaneri/kumilaippoja jousen yläpäähän ja joko Nivan omat iskarit jolloin kannattaa iskarin alakiinnikkeitä nostaa tai sitten pitemmät iskarit joissa paljon ulosjoustoja.
Etupään pohjaamiskumeista puolet pois. Yläpallonivelen ja tukivarren väliin kumi- tai metallilaippoja 2-4cm saa lisää ulosjoustoo mutta ei välttämättä kelpaa leimalle.Panhard-tanko kannattaa pidentää tai tehdä säädettävä!!
http://www.webpark.sk/foto-niva/pred2.jpg <-korotuslaipat!
http://www.webpark.sk/foto-niva/pred1.jpg <-jousilautasen korotus!
http://www.webpark.sk/foto-niva/zad2.jpg <-takapään korotus!
http://www.nic.fi/~ladd/Clip_jipisk.jpg <-iskarin kiinnikkeet!
Vahvistusvinkkejä:
"Etuperään vaihdoin pinnapultit ne on tarkoitettu renkaan pinnapulteiksi.
Kuljettajan puoleinen moottorin korvake kannattaa vahvike hitsata ennestään pistehitsattu." (RYSSA)
Vaihdelaatikon kiinnitys kannattaa tehdä uusix, porata vanhat pultit pois, tehdä lattaraudasta kunnon aluslevy sisäpuolelle ja kiinnittää vahvoilla vaarnapulteilla!
Jakolaatikon välityksistä:
"Jämsänkoskella rs-auto tehnyt jakolaatikon välityksiä,ukolla piirustukset välityksistä.Arvi teki välityksen n~1200 mk rs-auto luultavasti puolet enemmän jos edes viitsii vaivautua.Arvi tekee 1,94 tai 1,78 välityksiä ottakaa tihein jos tilaatte,itsellä akseleilla 4,3 välitykset ei tarvii enään ajaa kytkimellä kivikossa ja kannokossa.Suosittelen.
Arvi Kauhajoella 040-5912766" (RYSSA)
Laitetaan vaik jotenkin tähän tyyliin

Lähetetty: 29.12.2004 10:08
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nivan rengastuksesta:
Nivassa paljon käytetty rengaskoko on 235/75-15 (itsellänikin alla)
Nivan jako on 5x139.7 eli tolle jaolle sopivia 15-tuumasia vanteita löytyy esim.Suzuki SJ ja Vitara(Vitaran vanteissa vähemmän ofsettiä), vanhemmat jenkkimaasturit ja Daihatsu Rocky.
Nivan orkkisvanteelle 16" löytyy sillekin maastorenkaita mutta huonommin esim. lapikkaita saa 16-tuumasia mut niillä ei erkkikään aja tiellä.
Jos ei korota tai tee korimuutoksia mutta ajaa mettässä niin parempi rengas 205/75-15 ei ota kaariin kiinni.
Simppeli ja vielä hyvännäkönen muutos nivaan on leikata kaaret pois niin ei nappaa 235 renkaat kiinni.
Eturenkaitten kääntyvyyden rajoitus:
"Edessä voi rajoittaa renkaiden kääntymistä laittamalla simpukan pulttien alle rikkoja sinne kone huoneen puolelle." (RYSSA)
Takapään sisäänjouston rajoitus:
Takana pitää rajottaa sisään joustoja, paras tapa on pudottaa pohjaamiskumia tai vastaavasti laittaa jousilautasen päälle palikka jolloin kumi ottaa aiemmin kiinni.
Lähetetty: 29.12.2004 15:44
Kirjoittaja nivailija
Laitappas tähän miten Nivaan voi lisätä ohjaustehostimen?
Eikös 235/75-15 rengaskoko ole vähän turhan suuri Nivalle? Ei varmaan suuntavakaus ole parhaimpia tuollaisilla tassuilla.
Omat on 195/70/15 ja auto on jo pariin kertaan spinnannut kadulla ihan suoraan ajaessa, kun renkaat ovat liian isot.
195/75/16, alkuperäisillä vanteilla ovat huomattavasti paremmat
Lähetetty: 29.12.2004 18:15
Kirjoittaja TOVERI NIVA
235 ei todellakaan ole mikään liian iso vaan todella hyvä menee kuin juna eteenpäin,tieurat ei juurikaan tunnu eikä tarvi pelätä spinnauksia. Maastossa tosi hyvä rengas voi ajaa terävienkin kivien päältä huoletta kun pitää vähän matalat paineet. 195 ja 205 on kaikkein pahimmat hakeen noita uria tommosella nivan levysellä autolla mutta siihenkin auttaa kun laskee vähän rengaspaineita.
Mutta mitä tekee ohjaustehostimella?? Eihän niva semmosta tarvi, ei kadulla eikä maastossa!!
Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa menettää ton hyvän ohjaustuntuman niin ei muuta ku naapurista hakeen
http://www.omega-inter.ru/tuning/?pos=693
tommosella se varmasti helpoiten käy!
Lähetetty: 29.12.2004 21:42
Kirjoittaja MAUKKA10
31x10,5-15 Nivassa passeli kumi jos mettässä meinaa johonkin päästä

saa myös pinnotettuja CR-renkaat OY Hamina
tosin 5cm laipat edessä ja takaa korotettu noin 15cm niin alkaa
tienpäällä ajo-ominaisuudet oleen kokolailla perseestä
Lähetetty: 29.12.2004 22:04
Kirjoittaja nivailija
TOVERI NIVA kirjoitti:235 ei todellakaan ole mikään liian iso vaan todella hyvä menee kuin juna eteenpäin,tieurat ei juurikaan tunnu eikä tarvi pelätä spinnauksia. Maastossa tosi hyvä rengas voi ajaa terävienkin kivien päältä huoletta kun pitää vähän matalat paineet. 195 ja 205 on kaikkein pahimmat hakeen noita uria tommosella nivan levysellä autolla mutta siihenkin auttaa kun laskee vähän rengaspaineita.
Mutta mitä tekee ohjaustehostimella?? Eihän niva semmosta tarvi, ei kadulla eikä maastossa!!
Mutta jos nyt ihan välttämättä haluaa menettää ton hyvän ohjaustuntuman niin ei muuta ku naapurista hakeen
http://www.omega-inter.ru/tuning/?pos=693
tommosella se varmasti helpoiten käy!
Kummaa...

Ei meinaa edes 195 levyiset renkaat kunnolla 16' vanteilla meinaa kääntyä auton alla. En millään voi uskoa 235 olevan tarkat ajettavat. Silloinhan auton alla on neljä tassua ja auto on yhtä leveä kuin pitkäkin.

Ja nyt jo 195:set roiskii kaikki kurat auton kyljille, mites sitten leveämmillä?
Lähetetty: 29.12.2004 22:19
Kirjoittaja nivailija
Vielä tuosta ohjaustehostimesta... Miten tuon kaiken saa englanniksi tms.? En ole venäjän taitaja.

Lähetetty: 30.12.2004 12:03
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Esim. käyttämällä käännösrobottia:
http://www.translate.ru
tää sivu aukee venäjäx, sivun oikeesta reunasta klikkaa lontoox.
Vasemmassa reunassa on linkki: Translete WWW siihen syötat ton sivun osoitteen ja se kääntää sen LÄHES kokonaan!!
Että näin!
Tästä käännetyille sivuille:
Sivu englannix
Toimitus luvataan 48h:iin
Toi 24 700 ruplaa on yhtäkuin n.650€
Valuuttamuunnin löytyy:
http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Lähetetty: 31.12.2004 18:16
Kirjoittaja Nivaismi
Eikös takavedon kuulalaakeroidun ohjaussimpukan (Venäjältä) saa Nivaan kun laittaa Nivan sektorivarren? Olisi ainakin vähän köykäisempi...jos haluaa.
Takavetoon on saatavana erilaisia peränvälityksiä (ralli hommissa käyttävät). Ne saattaisivat sopia myös Nivaankin, myös etuperään. kellään tietoa? Hintaa vaan olisi tuplaten ja nopeapuolikin muuttuisi... Eikä hitaat välitykset muuttuisi niin paljon kuin jakolaatikkoa välittämällä. Myös vaihdelaatikkon pystyisi vaihtamaan toisenlaisilla välityksillä oleviin, mutta ei kai halvalla?
Mitenkä voimansiirto on kestänyt 31 tuuman renkaita? Onko kestävemmät vetoaksilat, etupään nivelet ja kytkin? Mistähän niitä saisi jos joskus joutuu vaihtamaan? Silloin voisi laittaa varoiksi kestävämmät... Minkälaisia kytkimiä vähän viritetyissä (ralli)autoissa käytetään? Ei siis missään hevosvoima hirmuissa...
Ladan kitkalukkoa myydään Suomessa muistaakseni hintaan 600e (
http://www.rallysystems.com) ja Sergy kirjoitti että Venäjältä saa Torsen lukkon hintaan 500e (sis. hakukulut?)
http://www.Cros4wd.com ja ehkä myös
http://www.offivaruste.com myy OMEn 30 mm korottavia jousia 77e/kpl. Aikaisemmat korotus vinkit taitaa olla halvempia...
Lähetetty: 31.12.2004 19:30
Kirjoittaja RTJN65
Nivaan muuten saa oman kuulalaakeroidun apusimpukan. Sellaisia olen yhden toimittanutkin ja kuulemma hyvin toimii.
Lähetetty: 31.12.2004 20:45
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Juu kyllä niitä saa nivaankin niitä kuulalaakeroituja ohjaussimpukoita!
Noita kaikkia muitakin osia(jouset,lukot) saa toki noista kaupoista mutta ne on ihan törkeen hintasia sen takia tätä aihetta tähän perustin että sais nivaa kehitettyä edullisesti.
Lähetetty: 7.1.2005 12:40
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Nostetaas topiccia.
Ladakerholla erikoistunut alajaosta ircissä #Nivakerho
Sinne siis...
Lähetetty: 10.1.2005 0:27
Kirjoittaja Stefa
Ihan vain tarkennuksena @ircnet?
nivan etupää
Lähetetty: 11.1.2005 0:31
Kirjoittaja RYSSA
:shock:Olkaa etupään korotuksessa maltillisia.itsellä mersunjouset (n.31,5 cm) ok,pohjaanlyöntikumista puolet pois(ulosjousto) ok.yläpällon ja ylätukivarren välissä 4cm laippa ei hyvä.mulla on ulosjoustoa liikaa nivelissä ei riitä liikevara meni just apparinpuolen sisempi tumppi poikki ja laakeri sököks ja hajotti etuperästä poskilaakerin kiinnityksen.