Sivu 1/1

Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa

Lähetetty: 29.11.2003 11:41
Kirjoittaja Jaska HKI
Peruslada sisältää tekniikkaa,joka on ollut yllättävän kauan käytössä.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.

Lähetetty: 29.11.2003 15:00
Kirjoittaja Vanja-eno
sorry, mutta makaroonit teki sen jo 60-luvulla :wink:

Lähetetty: 29.11.2003 17:21
Kirjoittaja Warreossi
Moottori on kuitenkin mallia Neuvostoliitto.

Lähetetty: 30.11.2003 12:58
Kirjoittaja Vanja-eno
Eihän tossa ylläolevassa listassa mainittu moottoria :wink:

Lähetetty: 30.11.2003 16:44
Kirjoittaja samarai
niin ja tuskin 4-tahti ottomoottorista voidaan sanoa mallia "Neuvostoliitto" :P .
Sellainenkin historiantieto muuten,mikä esiintyy hyvin monissa historiankirjoituksissa, että James Watt olisi keksinyt höyrykoneen, ei pidä paikkaansa. Höyrykone oli keksitty jo huomattavasti aikaisemmin, mutta se mitä Watt varsinaisesti keksi oli ns. pyörivä höyrykone eli periaatteessa kampiakseli/kiertokanki systeemin.

Lähetetty: 30.11.2003 17:47
Kirjoittaja Warreossi
No ei se ole makaaroni-malliakaan.Toisekseen,kyllä Ladan moottoria voi perustellusti sanoa Neuvosto-malliseksi,niin omaalaatuista sen toiminta välillä on :wink:

nooh

Lähetetty: 30.11.2003 18:50
Kirjoittaja Lada-Jussi
jos oikein viilataan niin taisi neukut ehkäpä jo hivenen ennen Ladaa yhdistää nämä patentit terästetyn Moskvitsh 1500 mallin kohdalta, minkä sanotaan tulleen jo 1969 suomeen lähempänä 1971 vuotta. Siinä oli kaikki uusimmat Ruotsalaiset turvallisuusnormit otettu huomioon.

Toisaalta tuolla oli listassa lisäjarruvalo?! mikäli sillä tarkoitetaan kolmatta jarruvaloa niin sehän tais Ladaan tulla vakioksi vasta viimevuosina kun se tuli pakolliseksi varusteeksi.

Lähetetty: 1.12.2003 22:20
Kirjoittaja AI
Ensimmäisissä Ladoissa ei ollut laminoitua tuulilasia tehtaalta lähtiessä vaan sellainen vaihdettiin Suomessa. Myöskään turvavyötä ei ensimmäisissä Ladoissa ollut, Suomessa sellaiset tulivat sopivasti vuonna 1971 pakollisiksi, joten sellaisetkin niihin Suomessa lisättiin.

Ja venäläiset alkoivat tehdä Ladaa jo vuonna 1970!

Lähetetty: 2.12.2003 6:15
Kirjoittaja jasu35
Eikä se ladan moottorikaan taida olla ihan täysin mallia neuvostoliitto,Kun tais kauppaan kuulua aikoinaan että makaroonit suunnittelee "tulevaan" fiiun näköiseen neuvosto valmisteiseen autoon moottorin. :)