Perus- Lada ,tutkittua tekniikkaa
Lähetetty: 29.11.2003 11:41
Peruslada sisältää tekniikkaa,joka on ollut yllättävän kauan käytössä.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.
Seuraavassa hieman valaistusta asiaan.
Lyijyakku: 1859,Ranskalainen fyysikko Gaston Plante
Vaihtovirtageneraattori:1878,belgialainen Zenobe Gramme ja ranskalainen Hippollyte Fontaine
Sytytystulppa:1885 Etienne Lenoir
Kaasutin:1893,Wilhelm Maybach
Kaasuttimen kuristinläppä(ei ryyppy):1893 Karl Benz
Virranjakajajärjestelmä:1908,Amerikkalainen yritys Dayton Engineering Laboratories Company Ohion osavaltiosta valmisti virranjakajajärjestelmän,joka tunnetaan nimilyhenteellä Delco.
Vesijäähdytys 1823,englantilainen Samul Brown.
Taustapeil,lisäjarruvalo:1906 ranskalainen Alfred Faucher
Laminoitu tuulilasi:1910,aluksi sitä pidettiin lisävarusteena.
Turvavyö 1903,ranskalainen gustave Desire Liebaun
Kuulalaakeri:1907 ruotsalainen Sven Winguist,mikä johti Svensk Gullager Fabrikenin kasvu monikansalliseksi suuryhtiöksi.
Jarrut:1924,Perrot -Lockheed,Hydraulinen jalkajarru ja mekaaninen käsijarru.
Mutta vasta 1971 venäläist keksivät yhdistää nämä patentit ja näin syntyi klassikko Lada 1200.